AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.086

Sprit i tanken

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite testrapportering avseende acetoninblandning!

Har nu kört tre tankar med aceton i bensinen i Mercan.

Alla tre tankarna har leget kring 0.85 liter/milen (en tank var nere på 0,84 lite drygt)! Blandad körning med en del motorvägsåkning med "moms". INGEN körning med släpvagn under "testet", dock viss körning med tung last.

Bra eller dåligt? Tja det är en gammal bil som gått 27 000 mil med automatlåda, tung och kantig är den också...men i gott skick.

Den tid jag har haft denna bil (1,5 år ca) har förbrukningen legat mellan 0.85 i enstaka fall och upp mot nästan exakt en liter milen - förbrukningen har givetvis varierat med körsätt och årstid.

Men jag tycker ändå att detta tyder på att metoden kan ha viss påverkan på förbrukningen - tre tankar i rad som tangerar lägsta förbrukningen totalt sett...

Man bör dock ha i åtanke att denna motor i Mercan har en relativt enkel motorstyrning och har framförallt bara en enda lambdasond som sitter i grenröret! Om modernare styrsystem med fler lambdasonder både i grenrör, före och efter katalysatorn (läs moderna BMW mm) är mer "svårlurade" vet jag inte.

Stiften är inte kollade ännu, men de byttes precis innan experimentet började - kör några tankar till innan kontroll av dem.

Har inte märkt någon kännbar förändring i bilens prestanda med aceton i bensinen - lunkar på som vanligt....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Kör min 750ia-90 på 100% E85. har plöjt 100mil landsväg nu. inte kört allt för snällt heller men ligger på 1,48 L/mil med snitt på 110Km/h.
Stadskörning vågar jag inte kolla upp. då den dricker mycket vanligtvis på bensin :D

Jag har däremot en fundering vad man ska köra med för bränsletryck och vad dessa bilar har för bränsletryck orginal. jag kör nu med 4,5Bar / Sida.
Då jag tycker bilen käns slö.

MVH Fredrik.

Min bil. Länk
Din bil känns slö för att den får fel sorts bränsle... Energiutvinningen är sämre i E 85 än i 95 oktan! (Läs tidigare inlägg)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ytterligare lite testrapportering:

Två tankningar:

Första tanken på 0,85 liter milen (igen!).

Andra tanken på 0,82 liter milen (nytt lägstaförbrukningsrekord!). Denna tank var nästan bara långkörning, men det var mycket motorvägskörning med moms (ca 130 på mätaren) och fina 90 vägar med moms (ca 110 på mätaren)...den brukar dra i sig märkbart mer när man ökar farten över 100 knyck!

Sammanfattning hittills:
Acetoninblaning verkar fungera på Mercedesen i alla fall!

Återkommer med mer resultat senare!

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ytterligare en liten rapport:

Senaste två tankarna:

0,83 liter/milen respektive 0,87 liter/milen.

Den låga förbrukningen verkar hålla i sig!

Dessutom har bilen besiktigats med fina avgasvärden:
HC-värdet har inte varit så lågt på många år (inget av de besiktningsprotokollen jag har har haft lägre värde)!
Visade 032 i HC-värden (i övrigt exemplariskt) och tidigare har den pendlat mellan 060 och 087....

Med andra ord verkar i alla fall inte avgasreningen tagit skada!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.