|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu har jag tankat 75% E85 och 25% bensin. Bilen går bra! Ska sätta dit bränsleregulatorn så fort jag hittar bränslereturslangen. Därefter blir det 100% E85. E85 är 85% etanol och 15%bensin. | |
|
Jag kör på 50% etanol och 50% bensin men bilen går lite ojämt... men milkostnad blir ca: 13 kr ... frallan |
|
|
Läste ett intressant reportage/tips om att tillsätta ca 0.07% aceton i bensinen för att "lura" lambdasonderna att motorn gick lite fett och på så vis få den att reglera ner bränsleblandningen så den blev magrare. På så vis skulle man kunna spara upp mot 10-12% bränsle.... Här är länken: Länk Själv gör jag ett "fälttest" på Mercedesen innan jag vågar testa E46:an. Har inte kört en tank ännu, men med ledning av vad bensinmätaren visar i förhållande till rullade mil på denna första tank med Acetoninblanding, verkar det fungera! Nu är aceton ganska aggresivt mot vissa plaster så man bör nog vara försiktig när man experimenterar med detta! Som sagt är inblandningen väldigt låg - min Merca fick "en snaps" på 70 liter bensin... Man bör även tänka på att mager bränsleblandning leder till högre förbränningstemperatur, vilket kan leda till behov av kallare stift - jag tänkte köra några tankar och se bränsleförbrukning samt läsa av tändstiften för att få en liten prognos på nytta/skada av aceton i små mängder i bensinen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Håll oss uppdaterade om hur det går med aceton-blandningen! Alla siffror du kan visa är intressant! |
|
|
Tjenamors, jag har precis börjat labba lite med E85 också, tankat två tankar med ungefär 30% E85, det går mycket bra hittils... jag är sugen på att konvertera så att man kan blanda E85 och bensin känns inte intressant att köra 100% e85, utan att själv kunna blanda hur man vill... någon som provat något sådant kit? |
|
|
Har kört E32:an en tank på 50% E85 och 50% 95. Jag har svårt att få ner den under 1,2 l/mil på motorväg/landsväg. Med bara bensin brukar man kunna åka motorväg/landsväg på 1,0-1,1 l/mil. I stan är det inte sällan jag är uppe i 1,8 l/mil med den blandningen. Så jag är inte helt övertygad om att man sparar pengar på E85. Återkommer med mer detaljerade fälttester inom kort. |
|
|
Testade nyligen att köra min 750 (e38) Linköping-Sundsvall på E85. Då drog den 1.47 l/mil enligt färddatorn. Tankade sedan 95 oktan och fortsatte till Luleå Då drog den 1.1 l/mil Jag har inte höjt bränsletrycket och ändå verkar den redan dra ungefär 30% mer E85. Om man höjer trycket för att den ska gå bra så kan man väl förvänta sig att förbrukningen ökar ytterligare, och då blir det ju inte billigare. Verkar som om 12-an inte är någon effektiv etanolmotor, dricker som en a-lagare. /FB |
|
|
30% förhöjd förbrukning med E85 är helt enligt "normerna", dvs helt normalt osv. Om motorstyrningen klarar att reglera alla parametrar mha lambda osv så behöver du förmodligen inte höja nåt bränsletryck osv ytterliggare. Ökad insprutning fixas med förlängd öppningstid på spridarna osv. FP |
|
|
Stravros: Kan du köra 50/50 och ökar förbrukningen från 1.0 till 1.2: Beräkning baserat på etanol: 8.40kr bensin: 14kr 50/50 blandnind = 11,2kr/l 1.2*11.2 = 13.44kr/mil 1*14 = 14kr/mil så lite tjänar du ju allt, drar bilen 1.1 på bensin blir skillnaden större. |
|
|
Hej igen allihop. Jag vill bara bekräfta att det är billigare att köra blandat än med ren bensin. Jag har nu under en månads tid kört först på 50/50 blandning men var tvungen att ändra till 40% e85 och 60% soppa pga att bilen gick lite ojämt och småryckit. För min del så tjänar jag faktiskt 3 kr milen på att köra blandat. Jag kör ca 50mil i veckan 35 av dessa är fram och tillbaka till jobb resten privat. Vägarna här ute på landsbyggden är kuperade 70 och 90 vägar och jag kör lungt och försiktigt med ett och annat stollaryck. Kör alltid med farthållare. Med etanolblandning så ligger snittet på ca 1,2 l/mil och 1,1 till 1,15 med bensin så bilen dra lite mer men bara marginellt. Så 600 kr i månaden tjänar jag på att blanda... Tänkte fortsätta med detta... Nån måste ju våga när folk är så rädda om sina välpolerade 7or... hehehe frallan |
|
|
Kört 30 mil i ett svep nyss. 40% Etanol, 60% Bensin. Blandat motorväg och landsväg. Inte snålkörning, men inte heller idiotkörning. Kom upp i 1,22 l/milen. Så möjligen sparar man några ören på att köra etanolblandning känns det som. Men frågan är om det är värt besväret... |
|
Conan999 |
Häll i billig vodka Conan999 |
|
Jag testar just nu en tank 50/50 i Passaten. Verkar funka utan problem, förbrukningen återstår att testa. Enligt uppgift funkar denna modell (1,8T) utmärkt med 100% E85 utan någon som helst modifiering. FP |
|
|
Hej stavros vilken av kärrorna körde du med? 735an eller? frallan |
|
|
Jag har som sagt 25% Bensin och 75% E85. Ingen bränsleregulator. Tror inte den behöver det heller då den klarar av att ge bilen vad den vill ha i alla fall. Min förbrukning då. Tidigare på ren bensin 1,2L Blandat 1,4L Då har jag ändrat min körstil något med. Försöker köra snålare men gasar gärna till vid omkörningar. Kör ofta korta sträckor på 1,5-3kilometer. |
|
|
frallanfrallansson: Ja, 735:an |
|
|
Hej ajhp :) Du kan väl ta och rasta kärran på 10mila tur på motorvägen någon dag 90-110 med fart hållaren på så vi får se vad din förbrukning blir. Så kan du ju räkna ut vad kärran kostar per mil. kul med fakta. Jag återkommer någon dag med nya data och en exakt milkostnad för min kärra. :) frallan |
|
|
Hallå där Frallanfrallansson! Det är ju inte så ofta som jag kör sådana turer, en gång i månaden kanske. Så det blir ingen rättvis milkostnad för mig i sådana fall. |
|
|
Nu har jag kört lite mer med 735:an. En tur på 15 mil med 50% etanol i tanken. Slutade på 1,27 l/mil. Sen tillbaks då jag körde på bara 95bensin då slutade samma resa på 1.13 l/mil Tanken har varit nästan tom vid tanktillfällena. Undersökningarna är inte helt exakta. Men det ger ändå vissa indikationer tycker jag. Körsättet var ungefär detsamma vid båda tillfällena. |
|
|
Efter mina tappra försök att tjäna någon krona på bränslet har jag fått rådet att låta bli... En god vän till familjen jobbar med effekt mätningar och andra tekniska saker inom BMW, han säger att knacksensorn känner av den sämre blandningen och höjer därför bränslemängden. Sedan kan även packningar och tätningar i motorn ta skada pga E85 "torkar ut" och dessutom "sköljer bort" den smörjande effekten i 95 oktan. Effekten försämras också eftersom bränslet har sämre förbränningsvärde! |
|
| Glöm inte heller bort att Ni som blandar måste byta olja oftare pga att oljan smörjande egenskaper försämras fortare vid E85 blandning av 95 oktan... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.