|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Står själv på linan o svajjar nu på -96,visst är man sugen på en nyare bil men jag hatar verkligen när nånting ska demonteras och plasten flyger som popcorn. Nu har jag ju iofrs flera vagnar från 70tal i nyskick,finns ju även plastpryttlar där men dom sitter inte i motorn.Annars fanns det andra prob på 70tal och det var rosten,hade man otur så var bilen borta på en vinter. Men som nån sa att pedaler görs i komposit då är måttet rågat,enligt mitt tycke är detta en av dom viktigaste delarna för känslan i en bil. Bilar som tex har pedaler i tunn pressad plåt är ju helt vidriga o köra. Även känslan att stänga en dörr är viktigt och på mina bilar är det inte bmw som intar en toppnotering där utan Volvo264GL-75 (hukar). Behövs bara ett lätt tryck med fingret på alla dörrar för att för att stänga. Annars är det min e32 som känns mest rejäl i gänget,den sprudlar av bilbyggarkonst.Ex om det räcker med 2skruvar så sitter det 4,om det räcker med M6 så sitter det M8 osv. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Folke: Är du säker på att termostathuset var märkt med PP-GS? Jag är nästan säker på det är PA-GF (glasfiberförstärkt polyamid) i ett termostathus. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Du kan ha rätt, jag läste "ur minnet" men helt klart är det glasfiberförstärkt polyamid med sin karakteristiska brottyta. Personligen har jag inga problem med plaster och kompositmaterial i bilar, båtar, flygplan osv, det finns åtskilliga fördelar med dessa. Det trisa är när folk bara benämner allt för "plast". Alla vill ju ha de coola kolfiberdelarna på sina kära fordon, äkta eller bara med en printad yta tycks spela mindre roll. Men några kassaskåpsklickande dörrar blir det ju inte med detta material...) FP |
|
|
Polyamid finns i ett flertal oilka varianter. Bmw har säkert inte valt någon av de bättre. Själv har jag inget emot plast. Men det finns bra och dålig plast. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Jag tror BMW valt Behr som OEM-tillverkare, de har inte valt mellan olika slags plast. FP |
|
|
Behr har säkert gett BMW möjligheten att välja ett bättre material. I slutändan är det BMW som bestämmer nivån. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
| Lyfter en gammal tråd, då jag precis köpt en E39 525iM 2001. Har sett att biltema har flera reservdelar till min modell. Tänkte köra en liten egen service och byta lite filter och olja. Olja blir Mobil1. Men kupéfilter, luftfilter, oljefilter och bränslefilter, från biltema? Bra elle anus? | |
| Biltemas styrleder kan jag inte rekommendera. Höll 2 månader. Men å andra sidan kan jag köpa 3 styrleder till innan jag kommer upp i dom andra butikernas priser. Till bruksbilen kan jag köpa grejer på biltema, är det till finbilarna så blir det riktiga grejer. | |
| Tänkte mest på filtren. Vet att jag läst tidigare nånstans på forumet om oljefiltret och luftfiltret inte rekommenderades, för att de var för tätt. Men, ja...har kört biltema filter till en gammal Nissan Micra och den fungerar i ur o skur och är 20år nu. Skulle våra kära BMW vara känsligare? | |
|
Hade jag ägt din bil så hade jag gjort enl. följande: Olja från Biltema (Bra klassning = bra olja), luft- och oljefilter original eller av kvalitetsfabrikat. Kupéluft- och bränslefilter från Biltema. Ev. andra reservdelar från Biltema efter tips från andra som är nöjda och det skiljer tokigt mycket i pris jämfört med original. |
|
|
Har tidigare kört med bromsskivor från biltema till E46 och de hade jag inga problem med. Nja, oljan handlar jag från mapodo. Där får jag 8liter Mobil1 för drygt 800kr med frakt. Bättre ta det säkra o köra original på olje/luftfilter. Angående bränslefiltret, jag har inga problem med bilen. Men bränslefiltret har inte byts någon gång och bilen har gått 15,000mil. Tänkte att det kanske borde vara dags. Eller ska man låta det vara och köra på; If it ain´t broken, don´t fix it? Eller? |
|
|
Bromsskivor har jag köpt nån gång på tema ,helt ok!! Klabbarparn |
|
|
Jag skulle aldrig köpa något på Biltema som kan påverka livslängden på andra komponenter på bilen. T.ex. luftfilter, oljefilter. Problemet med Biltema är också att man vet (nästan) aldrig vem som gjort grejerna, och den komponent som var jättebra ett år kan vara sämre nästa år eller tvärtom (pga byte av leverantör). Kupéfilter däremot ångrar jag att jag betalade nästan 1000 spänn för på BMW, för 199kr på Biltema är det ju bara att testa! |
|
|
Köpt Biltemas Sportbromsskivor till min E39a samt dito klossar etc. Luftfilter samt kupé filter har jag också monterat. Inga anm på kvaliteten hittills med mera än att biltemas bromsklossar dammar lite mera än vanliga klossar,men det kan jag leva med ;) Till min Audi 100 A6 2,6 köpte jag oljefilter samt luftfilter och olja helsynt 5w40 samt stötdämpare och bromsklossar. Allt funkar hur bra som helst,och vad jag vet så är det 2års garanti hos biltema så är något defekt är det bara att byta om fel uppstår inom tidsramen :)) Att köpa 4 Bromsskivor dito slitsade/borrade för 2000kr är enl mej själv oslagbart pris. Bromsklossar runt om för under 700kr säger allt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.