|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Enligt nya EU.regler gäller samma garantier från verkstad oavsett om det är märkesverkstad eller typ mekonomen verkstad. Det finns Märkesverkstäder som köper från Meca,matab,etc. Jag tycker man får mycket för pengarna på biltema,även om allt inte är topp kvalitet. Jag måste återkomma till startmotor för 600kr på biltema.Den är exakt likadan som original även bosch märket är instansat i motorn men ej boschs serie nummer.Frågan är plagiat eller tillverkat i kina för bosch till lägre kostnad och finish.Biltema packar ju alltid sitt i egna kartonger. protos |
|
|
Jag tror BjörnB och Hasso träffar mitt i prick med det jag menar. Ju högre kvalitetskontroll = högre kvalitet = uppfyller köparens kvalitetskrav = högre pris och tvärtom. Sen får man inte glömma att bara för att en vara SER bra och identisk ut betyder det inte att den är det. |
|
| Ett litet tips från biltema. Jag var där för några veckor sedan, Halmstad, och tittade på deras kupéfilter till min e39. När jag öppnade kartongen i butiken låg det två filter i till ett pris av 199 kr. Det såg ut som om det var aktivt kol i dem också men jag tänkte att de har nog fan bara färgat dem. Jag köpte dock en paket och satte i bilen. Blev förvånad när jag inte kände några dofter uteifrån och för några dagar sedan hamnade jag bakom en gödselspridare och ingen doft av denna livselexir trängde in i kupén. Alltså, två aktivt kolfilter till ett pris av 199 kr måste vara mycket svårslaget. | |
|
yerixon: kvalitetskontrollen ser bara till att det blir lika dåligt var gång! Inget som talar om hur bra varan är. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
olja: pessimist? Är glaset halvfullt eller halvtomt? Jag tror inte någon tillverkar saker med mottot att få det lika dåligt varje gång, det företaget skulle inte leva länge... Tyvärr måste jag rätta dig. Kvalitetskontrollen säkerställer att varan är tillverkad enligt beställarens kravspecifikation. Och jag tror inte att den primära beställaren (t ex BMW) ställer undermåliga krav. De varor som avviker något från kravspecen säljs något billigare, de som avviker mycket säljs ännu billigare. |
|
|
yerizon: Jag var lite ironisk-:). Kvalitetskontrollen säkerställer bara att det blir likadant varje gång och enligt kravspecen. Vad sen kravspecen säger är något helt annat. Jag har inte sagt att BMW:s kravspecar ställer för låga krav. Men ibland snålar man lite för mycket............. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Jaha. Det var ju lite svårt att tyda men då förstår jag...:-) Men visst är det som du säger, är kravspecen dålig eller ställd med minimala toleranser så blir det ju därefter. Sen sparas det ju in på mkt idag. Det läggs mkt pengar på att skapa upplevd kvalitet eftersom det är dyrt med faktisk kvalitet. Tror det finns någon tråd om just detta, de saknade kassaskåpen (t ex e34, MBw 124) från slutet av 80, början av 90-talet. Sån bygg- och mtrl kvalitet finns inte idag. Däremot har ju annat blivit bättre. |
|
|
En kollega köpte drivaxeldamasker på Micro, till en Fiat, för ett antal år sedan. De sprack efter c:a två år på bilen. Vid byte till nya igen noterade kollegan att damaskerna, utöver Micros märkning, hade märkning från en firma i Småland. Således ringde han dit och klagade. Han fick svaret att de var väl medvetna om att de inte skulle hålla speciellt länge, men att de tillverkade enligt beställarens specifikationer (Micros alltså). Kollegan reklamerade till Micro, men var inte speciellt intresserad att montera dit likadana ersättningsdamasker som han fick i utbyte. Med det vet vi att kvaliten KAN vara sämre vid lågpris och definitivt finns de de som medvetet levererar låg kvalitet för att tjäna några kronor extra, trots lågpris. |
|
|
Mats nu har vi kommit till pudelns kärna, kvaliten Kan vara sämre vid lågpris, jag är den första att hålla med dig,MEN hur f-n vet man ATT den dyrare har bra eller bättre kvalitet? borgar priset för att jag får det bästa? återigen ett exempel, BMW:s vattenpump, skovelhjulet av plast lossnar och går sönder av värmen, piratdelen har metallskovelhjul, metall=bättre kvalitet eller???? finns massor av liknade exempel mvh Uffe/bildock |
|
|
Precis! Hur kan man vara säker på att den dyra delen håller högre kvalitet? Mvh |
|
|
Det skulle ha varit intressant att se hur länge damaskerna hållit om dom tillverkades efter Fiats specifikationer och inte Micros...Bara som en jämförelse. Den dyrare delen SKA hålla högre kvalitet men det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln. I fallet med BMW:s vattenpump så är det ju inte säkert att det är bättre kvalitet pga att skovelhjulet är i metall. Det är säkert bättre livslängd. Det kan ju finnas en anledning till att BMW valt att tillverka det i plast. T ex om det går sönder (vilket det uppenbarligen gör väldigt ofta och det är ju fel) så orsakadar det inte lika stor skada på övriga inre delar som ett metallhjul gör om det går sönder. |
|
|
Det är antagligen för dyrt för piraterna att ta fram ett nytt formsprutningsverktyg för ett skovelhjul i plast och att man inte bryr sig om vikten. Men uppenbarligen har man valt en för dålig kvalite på plasten. I det här fallet är det troligtvis polyamid av något slag. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
En liten fundering bara: Vad är definitionen på kvalitét? Hellre en bimmer på gården, än tio på skroten. |
|
|
Kvalitetsdefinition för mig på arbetet är: En produkts förmåga att tillfredsställa och helst överträffa, kundernas behov och förväntningar. Yerixon, ang Fiatdamaskerna så höll nog originalen i c:a tio är som bilen var vid bytet. Kollegan hade ägt den sedan den var relativt ny och inte bytt tidigare. Eftersom man aldrig vet kvalitetsnivån brukar jag själv följa denna regel: Kritiska detaljer och detaljer som är besvärliga att byta kör jag alltid original för att vara på säkra sidan. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Kvalitet är ett knepigt begrepp! I mina ögon är det ett subjektivt fenomen som är resultatet av UPPLEVD (inte nödvändigtvis korrekt uppfattad) prestanda/tillfredställelse i förhållande till förväntad prestanda/tillfredställelse. Dvs. om man har låga förväntningar kan kvaliteten upplevas som hög, samtidigt som en annan som har högre förväntningar upplever samma vara/tjänst som lägre kvalitet.... Sedan kan man blanda in rent tekniska kravspecifikationer (t ex att en kontakt skall klara 10 000 tryckningar) och då blir begreppet objektivt, men det är bara objektivt så länge man bortser från kostnaden - så fort man ställer kostnad i förhållande till upplevd prestanda blir begreppet subjektivt igen, då olika människor har olika uppfattningar om hur mycket den tekniska kravspecifikationen får kosta... De flesta brukar resonera så att man kan ställa högre krav på en dyr produkt/tjänst än vad man kan ställa på en billig dito! För att återgå till vilka varor som är "bäst", kan man i alla fall konstatera att t ex BMW sätter en LÄGSTA kravspecifikation på reservdelarna! Har man tur kan man hitta motsvarande eller högre prestanda för en lägre slant, men det kan vara svårt att veta i förhand om man inte får någon form av input (t ex läser om personers goda/dåliga erfarenheter av en viss vara/tjänst)... Jag säger som jag brukar säga: Om man handlar med urskiljning hos Biltema kan man göra fynd, men det finns också rena "minor" i deras produktsortiment! ;o) Mvh |
|
|
kvalitet för mig är: bra passning på grejorna samt hållbarhet, jag betalar gärna mer för en vara bara jag vet om jag själv kan dra nytta av det, så inte bara fabrikanten tar förtjänsten bara genom sitt märke på förpackningen och ändå är varan endast som hos en piratdel, sedan en annan sak: om vi tar BMW, så är det ett premiummärke och man förvätar sig högsta kvalité på materialval, jag har tagit upp den här delen tidigar i annat forum men därvid stannade inläggen. Min BMW har vattenpumpen i plast som beskrivits i tidigare inlägg, kopplingspedalen av plast!! men bromspedalen av metall!! termostaten av plast!!! varmt vatten med påföljd styrtappar gått sönder, byte byte vid bara 5000 mil, enligt min mening ska inte sådana vitala delar vara av plast, och där är definitivt ett kavalitetsfråga, naturligtvis vill fabriken spara och tjäna pengar men det är på ägarnas bekostnad, med metalldelar så har dessa hållit fortfarande och merpriset från början ringa, så ser jag på kvalitet mvh Uffe/bildock |
|
|
Man måste definiera ordet plast lite mera. Det är som att kalla allt för metall, både härdat stål eller mjuk koppar, tenn, bly osv. Allt är metall men det är stora skillnader, självklart. Att tillverka pedalställ i plast är väl OK, bromspedalen kan ju som bekant dock utsättas för enormt mycket större våld i en paniksituation, kanske stål är ett bättre val där. Om man vill ha jämnast möjliga kvalité (bra eller inte) med små toleranser osv så är plast många gånger bättre att massproducera osv. Metalldelar väger mera, kräver mera efterarbete osv och som bekant jagar man gram i bilarna. Allt var faktiskt inte bättre förr, koppar/mässingkylare och andra detaljer gick också sönder och det var ett evigt lödande osv. Alla tillverkare kör aluminium/plast idag och problemet med termostathuset t.ex på E39 beror på att man hade en väl stark fjäder på termostaten i början som sedan modifierades. Delen tillverkas för övrigt inte av BMW, bätre att gnälla till rätt tillverkare. Allt är inte som förr, metall har ersatts av "plast" och fibermaterial på många ställen, t.ex inom flyg och fordonsindustrin. Man tejpar och limmar f.ö många detaljer idag, fast inte med vanlig kontorstejp...) istf att svetsa eller nita osv. Inte trillar flygplanen ner pga detta.. FP |
|
|
Folke tackar för ett informativt inlägg, javisst idag finns mycket plaster i t.ex. flygindustrin men den är väl av en så dyr sort komposit heter det visst så den kommer väl inte fordonsindustrin tillgodo, sedan ang. fjädern till termostathuset och gnälla på dess tillverkare är väl inte ok? det är väl en BMW jag köpt? det ska väl isåfall vara så utprovat innan så när kunden köper ett premiummärke som BMW då ska det bara funka, men det är väl tidsbrist och jakten på pengar som styr men vad i allsindar är det då som kostar så mycket mer i en BMW, det är ju trots allt en dyr bil och då förväntar man sig också dyra material mvh Uffe/bildock |
|
|
Visst är det en BMW man köper, fast hur mycket är tillverkat "in house"? Termostat med hus är gjort av kompositmaterial, det är en slags glasfylld plast. Brottytan liknar den som syns i gjuten metall, materialet är märkt bl.a PP-GS samt en räcka med patentnummer, tillverkaren är Behr (Tyskland) och de får nog anses som en stor leverantör till bilindustrin, helt fel ute är de nog inte iaf. Jag tror inte BMW väljer dyrare material över lag eller att detta isf skulle återspegla kvalitet som skulle ge merförsäljning. Det här med pris kontra kvalité är knepigt, det finns en mängd bilfabrikat som är betydligt dyrare än de tyska, bl.a vissa italienska eller amerikanska. Inte tror jag dessa är mer tillförlitliga eller har bättre passform i inredning och reglage osv, eller? FP |
|
|
Folke det är klart att det är som skriver, jag tvivlar inte på det, men jag har många gånger tänkt på det här med materialen i nya bilar, och nu sist då jag köpte Z3:an så måste jag säga att jag blev besviken på så mycket plastmaterial, det gör säkert sitt jobb men jag blev lite snopen måste jag tillstå När nu frågeställningen "vad är kvalitet" dök upp var tillfället givet hur jag uppfattat den mvh uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.