AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.396

Priser på reservdelar (Biltema)

Sida 1 av 3
Nu vet jag att jag kommer att få kommentarer att " fy f-n Biltema i en BMW" "rasar efter 5 meter" etc etc. Men om vi bortser fån det så skulle det vara intressant med en förklaring till följande prisskillnader. Bytat bromsskivor, belägg samt slitagevarnare fram på min E39.

Finns olika skivor och belägg (olika tillverkare) hos Micro och Mekonomen och jag har tagit de billigaste

Mekonomen skulle ha 2534:- och Micro 2382:-

Biltema 867:-

Nu kanske någon säger passform....Biltema grejerna passade exakt, inget filande, bankande eller borrande. Jämförde delarna, allt exakt lika förutom det som var slitet såklart.
Har varit ute ca 10 mil och provat, inget gnissel eller liknande.

Biltema påstår att det röntgar varje skiva innan leverans, det kan man lita på om man vill men faktum kvarstår, jag kan byta tre gånger och ändå inte komma upp i det andras pris.

Ps
Har även Biltema olja i min BMW mc, den har inte skurit än 100 mil ca :-)

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
Är biltema skivorna balanserade?
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
ett litet tips
köpte Biltemas bromsbelägg, verkligen prisvärda halva priset, men dämpplattorna som sitter på org.beläggen fanns inte med påföljd att när kolven i oket når ut till belägget kan det höras en "klang" ibland, så köp till dämpplattor och sätt på beläggen innan du monterar dem
mvh Uffe/Bildock
Jippa, nu kanske du blev besviken...? Men dom flesta verkar ha goda erfarenheter av biltema när man kollar pris/livslängd på diverse slitprylar. Jag tvekar inte att handla där!

Jag resonerar (utan fakta förstås men) som så att det kan ju inte finnas så många olika företag som gör t.ex bromsskivor, möjligen kan det vara 2:a sortering men kanske biltemas är röntagde 1 gång och dom som ligger i original märkes förpackning är röntgade 3 ggr?

Olja går väl efter klassning och det får stå galne gunnar på flaskan, mig kvittar det. För närvarande är det dock Mobil1 i min bil eftersom den kostar mig 60:-/lit.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
pr
259
protos
E60 520I-04
Varför är så många negativa till biltemas prylar?
Problemet är att vissa prylar är samma som köps på micro o mekonomen eller hos märkeshandlaren original alltså.Medan andra är riktigt dåliga kina tillverkat.Ex. valeo prylar finns det mycket av på biltema originaldel på många bilar bla BMW.
Startmotor från kina för 600kr fungerar men hur länge!! ny bosch kostar 2500 hos micro.
Visst på gammal surhink duger det.
Alltså många prylar är rena fyndet andra är skräp.

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Just bromsskivorna är (tillsammans med verktygen) det som i princip alla är överens om att det är toppengrejor på Biltema!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Främsta anledningen till biltemas priser är,när dyronomen köper en pall bromskivor så köper biltema några containers.
Nu till hösten öppnar biltema i Gävle tror att det kommer att bli tufft då för Meca Micro Mekonomen.
Visst kan det hända att biltema gör nåt snett inköp ibland,men då försvinner produkten snabbt.En jätte som tema vill nog knappast förstöra det dom under så lång tid byggt upp.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det där med att delar som tilverkas på samma fabrik har sammakvalitet behöver inte alltid stämma. En känd verktygstillverkare (tror det var Kamasa)tillverkar verktyg med olika kvalitet för Europa, USA och Asien. Högs krav ställer europeerna, därefter jänkarna och sist asiaterna

Har lite olika erfarenhet av Biltemas prylar, en del funkar bra annat sämre, visst finns det riktigt dåliga verktyg på Biltema. Skruvtvingar som ramlar isär i sina beståndsdelar. 18V skruvdragare som är betydligt svagare, sämre batterilivslängd och klumpigare än en 12V-märkes dragare.

Blir en bromsskiva bättre av att den röntgas? Knappast, givetvis beror det på vad man släpper igenom.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Det är rätt stor skillnad på utbudet mellan Biltema och t.ex. Mekonomen. Sen har Mekomenen sina "verkstäder" som ska tjäna en slant på delarna. Av någon märklig anledning håller Mekonomen ofta samma pris som original, knappast en tillfällighet.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Att man handlar på Biltema kan jag ha viss förståelse för, även om jag själv tvekar när det gäller just bromsdetaljer. Har lite dåliga erfarenheter, speciellt av Biltemas bromsbelägg.
Att däremot handla på Mekonomen eller Micro, när originaldelar hos BMW kostar ungefär samma pengar, det skulle aldrig falla mig in! I detta fall skulle grejorma gå på ca 2800kr hos BMW, om man är medlem i BMW-klubben eller kan få den rabatten (10%) på annat vis.
pr
259
protos
E60 520I-04
Köpte skivor och belägg fram till E60 på micro för 2600kr (zimmerman o jurid)
Bmw skulle ha 3727kr för samma grejor.
Mekonomen är många gånger dyrare än original
Ex.till saab är det billigare hos märkeshandlaren med skivor och belägg och då pratar vi textarbelägg som är orignal.
Samma med peugeot billigare många gånger hos märkeshandlaren.
I danmark är peugeot delar billigare än i sverige konstigt nog.
Tips ring runt till flera och hör.Det är stora skilnader i pris
protos
Härligt med sansad diskussion kring Biltema :-) Min tanke med mitt inlägg var inte att starta pajkastning, jag ville helt enkelt peka på detta faktum att Biltema säljer reservdelar till 1/3 av priset gentemot andra "icke originalhandlare".

Frågan kvarstår dock, hur kan det skilja så mycket i pris?
Tar man mängden inköp/antalbutiker som exempel har Biltema 20 butiker, Micro 15 och Mekonomen ligger i en klass för sig själv, bara Skåne- och Stockholms regionen har tillsamman 28 butiker (enligt resp företags hemsida)
Biltema Malmö hade ex 5 satser bromsbelägg hemma när jag handlade.

Nu är bilen på gång för semester, blir kanske 150 mil. Få se om det blir några problem, då kanske vi får svar på om kvaliteten/slitaget är ett problem.

BjörnB: Nej en bromsskiva blir inte bättre av att röntgas. Min poäng var att detta är ett arbetsmoment som skall utföras och därmed kostar.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
protos: Zimmerman och Jurid är originalleverantörer till BMW.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hur man kan vara lite billigare kan förklaras med t.ex stordrift, effektiv logistik, små omkostnader osv. Biltema och Clas i Sjön är två bra exempel, C-O till och med ligger ännu bättre till än Biltema.

Saxat ur affärsvärlden:
"Bildelskungen Sten-Åke Lindholms kedja Biltema går bättre än någonsin. Ifjol steg omsättningen till 2,6 miljarder och vinsten till över 300 miljoner kronor, visar bolagets färska åresredovisning. Därmed har Biltema gått om konkurrenten Mekonomen."

Micro stannar på c:a 153 miljoner i omsättning.

Meca är mera svajigt, har haft några förlusttyngda år men är nu på väg upp igen, närmar sig 2 miljarder i omsättning men har säkert ögonen på sig från aktieägarna och tvingas hålla en högre prisprofil osv.

FP
ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Visst är det i stort sett som BjörnB säger. De med högst krav får bästa grejorna.

Även om en fabrik levererar bromsskivor till BMW, Mekonomen och Biltema så kommer de bästa grejorna till BMW. Detta pga att vid t ex byte av bromsskivor så finns ju garanti på arbete och delar, och de vill ju inte behöva göra om jobbet pga dåliga delar. Men ibland slinker ju något igenom.

Min devis är, och har alltid varit, att man får det man betalar för. Det gäller allt, kläder, virke, telefoner, bildelar.

Personligen skulle jag aldrig använda annat än originaldelar men det är ju jag det.

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
yerixon
så vill jag också ha det att man får vad man betalar för, men ingen vill betala mer för en absolut identisk vara med bara ett märke påsatt, också sticker priset iväg 100%, problemet är ju att veta när varan är identisk.

Men jag vet inte om original alltid är det bästa, exempel: vattenpumpen till BMW vars skovelhjul är tillverkat av plast släpper från sin axel och går sönder av värmen, piratdelen är skovelhjulet tillverkat av metall som det var på gamla amasontiden, uti mina ögon så är metalldelen en bättre kvalitet än plasten,det finns säkert många liknelser bland reservdelar, men för biltillverkarna gäller att hålla ner på materialkostnaden, så det är inte säkert att du får full valuta för ett pris i originaldelen
mvh Uffe/bildock
Nu börjar tråden glida in på det vanliga typ "jag har dålig erfarenhet av...." eller "jag har hört att......" gällande Biltema. I sådana trådar får jag aldrig klart för mig vad "erfarenheten" säger eller vad som hänt med grejerna från Biltema.
Har motorn skurit pga Biltema olja eller sprack ex bromsskivan för uppgiftslämnaren skulle det vara intressant att höra det direkt, inte från fjärde eller femte led i händelsekedjan.

En tanke kan vara att Biltema attraherar hemmaskruvare med ringa eller lägre kunskaper om hur man hanterar reservdelarna/verktyg gällande montage/användning. Om det sedan inte funkar skyller man på reservdelen/verktyget istället för sin egen bristande kompetens. Ex att slå ner bromsbelägg med hammare, belägget går sönder = skitbelägg från leverantör.

yerixon: Detta att "original" skulle få bästa varan har jag en kommentar till. På ett studiebesök (som en kollega till mig gjorde) i Italien hos en tillverkare av bla framvagnsdelar såg han hur biltillverkares namn filats bort för att sedan läggas i "noname" kartonger av den enkla anledningen att det annars krävts två produktionslinner av samma produkt.

ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Jippa; det kan nog vara som du säger. Jag inbillar mig att det bör vara som jag skriver men ingen regel utan undantag...

Men som gunnare skrev: mekonomen ligger på samma priser som BMW så där förstår jag inte alls grejen med att köpa piratdelar.

Tror faktiskt jag ska maila till BMW och fråga hur de motiverar prisskillnaden på t ex bromsskivor.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jippa, "Nu börjar tråden glida in på det vanliga typ "jag har dålig erfarenhet av...." eller "jag har hört att......"

Sen skriver du själv "På ett studiebesök (som en kollega till mig gjorde)..."

Har din kollega någon aning om ifall noname detaljerna verkligen uppfyllde samma krav som tillverkarens även om de tillverkades på samma lina?

Har själv jobbat på Bosch kontrollsvdelning och bla avsynat strålkastarglas till Volvo 960. Kan säga att det inte tillåts vara många bubblor i glaset. Samma leverantör levererade också glas till andra tillämpningar och då ställer man lägre krav för att få ner priset. Inget konstigt med det egentligen.

Men jag menar inte att allt är dåligt på tex Biltema problemet är att veta vad som är bra och vad som inte är lika bra.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En p.ände från biltema var slut efter 2000 mil medans den fabriksmonterade hade suttit där i 12.000 mil.
Spännrullen till en kamrem hade bara halva lagerbredden mot original.

Piratdelar är endast de delar som inte är tillverkade enligt biltillverkarens specifikationer alla andra delar som fyller specifiaktionen eller bättre är originaldel oavsett vilken kartong de ligger i. (sedan oktober 2003)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Tyvärr tycks Biltema byta leverantörer stup i kvarten. Ibland är det bra och mindre bra vissa gånger. Som kund vet man inte om man har tur eller inte!

Hasso: Biltillverkarna ändrar gärna i specifikationen om deras vinstmarginal kräver det. Mig veterligt lämnar BMW inte ut kravspecarna till kreti och pleti. Då är det i princip bara OEM-tillverkarna som kan tillverka delarna enligt BMW:s krav.

Jobbar själv på ett tyskt företag som är underleverantör till BMW och har hört en hel del frånmina tyska kollegor. Vi gör inget till eftermarknaden.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.