AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.872

Köp ångest 525 el 525

Sida 1 av 2
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
jag har ett litet problem, jag vet att jag själv i slutändan skall avgöra vilken bil jag skall köpa.
Jag velar mellan 2 bilar
bil 1
Länk
har provkört den och den knirrar där bak, mer på guppig väg, försäljaren lovade att åtgärda detta, annars lite små grejer som repor och bucklor. Rutan måste jag också byta.
fick bilen med 4,95 % ränta, 5000 i soppa pengar o 6 mån gratis försäkring.
bil 2
Länk
Denna går lika bra som bil 1, här är det pixel fel i checkkontrollen, misstänkt oljeläkage, och sämre tryck i ac´n. 7,95 % ränta inga andra erbjudande.

vilken verkar bäst, har prutat ner ner bil 2 till 104 000 och bil 1 är inte prutbar.

En annan sak jag tycker är konstig är års modellen, söker jag på vägverket så säjer VV att bil 1 är en 00´a och bil 2 är en 02´a? konstigt då försäljarna säjer något annat.

En annan sak, någon som vet vad det kostar att byta framlycktorna, de är alldeles matta av stenskott, har kollat lite själv men jag blir inte riktigt klok på alla olika modeller (facelift, hella o allt va det heter) =)
na
630
navi
BMW325xi -06
Det där med årsmodell finns ju inte längre.
BMW använder uttrycket Modellår där en modell börjar tillverkas i början av September, så en bil av modellår 2003 kan vara tillverkad i början av September 2002 t.om. Augusti 2003. Sedan vet inte jag hur vv räknar, går de på tillverkningsår kanske?
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
det var tillverknings datumet som jag hakade upp mig på.
den ena är tillverkad 2000 och den andra 2002, men då är de allstå en 2001 o en 2003 =)
na
630
navi
BMW325xi -06
Ja, är de bara tillverkade från och med September så är det "nästa" modellår.
Autopartner har en kampanj nu där 6 mån försäkring, bensin osv ingår i köpet. ang försäkringen är det prova på försäkringen som de bjuder på.
man betalar 200pix för den när man köper en bmw från en auktoriserad bmw handlare normalt sett..
bara så du vet att det är inte speciellt mycket de pungar ut med för dina 6 månader gratis.
Det finns jäkligt många e39or till salu så ta det lugnt och pruta gärna, handlarna har problem att bli av med sina bilar nu.
Ta det i beaktning när du tittar på deras erbjudanden.
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
jag kom o tänka på en grej, 2003 hade en knapp som det stod "DSC" på, vilket ju är antisladd grejen. 2001 hade inte vad jag kan komma på en sån här knapp, betyder det att den inte var utrustad med "DSC" då eller?
Ni som har navi, hur nyttig/rolig är den? funderar på om man inte kan klara sig utan den.

bmw har ju just nu 4,95 % ränta och det blir ju lite pengar att spara med finansieringen...för att inte säja 5000 i sopa pengar som man får med =)
na
630
navi
BMW325xi -06
Har den inte DSC så har den ASC dvs Antispinn.
Navigatorn klarar man sig bra utan, själv tycker jag det är kul att ha, men nåt måste är det absolut inte. Navigator kan man alltid köpa en separat om man nu behöver.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Personligen skulle jag föredra bil 2. Dels är det en touring (mer praktisk och mer lättsåld) samt nyare bil som gått kortare sträcka samt DSC!

För övrigt är jag övertygad om att det går att pruta på bil ett om du kommer med ett seriöst förslag - troligen kan du även pruta några tusenlappar till på bil två om du är seriöst intresserad (vilket du inte skall visa på något annat sätt än att ge ett bud!). Ett förslag är att du ber säljaren att det skall ingå montering av dragkrok i det "prutade" priset....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
om bil 1 är ej prutbar så låt dem behålla...det är köparens marknad nu....Det går redan dåligt för handlarna som står där med osålda bilar. Aldrig förr har det funnits så mycket bilar till salu som nu. Sämre tider väntar för folk och då är det inte lätt att sälja bilar. Så låt dem hålla sin abilar om det är ej prutbart. Risken är väldigt stor att bilen står fortfarande hos dem efter semestern om dom nu inte sålt vidare till nästa handlare.

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Jag vet att det är köparens marknad, men jag har aldrig varit en god prutare. Har en genetisk defekt som gör mig oerhört godtrogen =)
Det lutar åt bil 1 med M-paketet. Det är just det här med 4,95% räntan som lockar. Avbräcket är att bilen verkar sakna både ASC och DSC och navi.
Men den har ett schysstare utseende och fina fälgar. Kombi är jag ju inte i något större behov av idag.
Jag vill ju ha en bil innan semestern (2 veckor) och det kommer en kille och tittat på min bil idag, har jag tur lyckas jag bli av med 325´an. Haft den på annons och han är den ende som svarat, kan ju vara med att jag angav att det är fel på 2´ans växel. Han märkte det inte ens när han provkörde den första gången. =)
Jag satte priset vad jag tyckte att den var värd, tydligen överpris. Men jag får 20 i inbyte mot bil 2.
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Jag har många frågor =)
Jag har letat och letat efter bra bilder på radio och alla andra grejer omkring.
Kan ingen lägga upp bild som visar var knapparna till asc eller dsc sitter.
=)
Och om det inte finns några sådana knappar, kan man då säja att det inte finns installerat då eller?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
asc eller dsc måste den väl ha!
Var inte det std? Knapparna sitter under klima.

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Länk Där ser du dsc

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Tack för bilden, men jag kan inte minnas att det fanns några sådana knappar.
Jag får väl helt enkelt köra bort till BMW imorgon och kolla.
tack för bilden. =)
Tänk på det med att om du ska köpa bil 1 som har gått en del så är det många slitdelar som kommer behövas bytas ut inom det närmaste om de inte redan är bytta.. kolla dämparna, kopplingen så att den inte är misshandlad osv.. dyra grejer som inte är speciellt kul o behöva fixa själv.
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Ja det är lätt att glömma i ivern. Jag har en gammal bmw mekaniker som servat min gamla bil. Men handlarna brukar inte vilja lån ut bilen mer än 20-30 minuter. Så det är svårt att hinna hem till honom och få den upphissad och undersökt.
åk o gör ett m test på den?
handlarna brukar godkänna att man kör iväg o testar deras bilar på sådana firmor, bilprovningen har ju ett liknande test också förresten om du inte har motormännen i din stad.
vet dock inte riktigt hur grundliga de är men kan ju vara värt det om du inte är så duktig själv på sådant. jag är inte det iaf =).
1000 kronor är inte mycket för att bli lite säkrare på bilens skick när du ska handla i den prisklassen.
gu
159
gusse
320i Touring 2009
M-test kan jag rekommendera! Jag lät göra det när jag köpte bil senast och det kändes som en trygghet. Jag tyckte de var noggranna men jag är å andra sidan inget proffs. Det kostade iofs inte 1000 kr, det kostade närmare 2000. Men jag tror det beror på, kanske vilken bilmodell och man får rabatt om man är medlem i Motromännen. Testet tog 1,5 timmar. Det är både kul och lärorikt att vara med vid testet också. Man får lite tips från testaren.

Sen tror jag att Blockets begagnat garanti är bra och prisvärd. Det är en garanti som gäller vissa skador/fel på bilen de första 6 månaderna elller 600 mil har jag för mig. Dessutom ingår 3 månaders helförsäkring, bara det kan ju vara värt mellan 1 och 2 tusen. Det kan du låta säljaren betala.

Lycka till!
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Mattias Gogman: Du ser ASC knappen på bil 1 imellan (femihalv) rattekrarna på interiörbilen.
Har du kollat rost! Vanligt på e39. Ställen att kolla på är nederkant dörrar, motorhuv, baklucka samt "fågelbadet" vid bränslepåfyllningen.

/Rickard
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Rost, knappast det första man tänker på när det gäller en så ny bil som 01 till 03
Men tack för tipset. skall vara uppmärksam på det.
Det lutar just nu åt 03´an , jag har inte lyckats bli av med min bil ännu och av den handlaren får jag 20 papp för min bil. Vilket får anses som acceptabelt.
M test hade varit en bra grej om jag inte bott 10 mil fr närmaste M-test station.
na
630
navi
BMW325xi -06
På 03:orna kom ju Mk4 navigatorn som kan läsa DVD-kartorna. Dvs du får med mycket mer information (Hela Europa på en skiva).
TV-funktionen kan du ju kolla för skojs skull, de flesta som skriver TV berättar inte att det är analogmottagare och alltså inte fungerar utan att konvertera till digitalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.