AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.212

Sjuka avlagringar :-( eller vad? 528iA E39 -99

Sida 1 av 2
co
48
cool_lilja
M5 E34 -89
Jag lyfte på min ventilkåpa för att jag skulle byta ventilkåpspackning och fick se något som jag aldrig sett förut, massa massa avlagringar från något. Ventilkåpspackningen och packningarna som sitter över tändstifts hålen var grymt torra och var helt stela, fick bryta loss dom.

Jag skall byta ventilkåpspackning för jag tror att den läcker lite där, lite bakom vanosen på avgassidan.

Kan det vara så att det är olja, och att bilen har stått länge och inte varit använd. Då kan väll olja bli sådan, eller har jag fel?

Kolla på bilderna och säg vad ni tycker.
Länk

Är det "farligt" för motoron?
Vad kan det vara, och hur har det blivit såhär?

Ligger fler bilder under min profil.

Tacksam för svar, då jag inte vet riktigt vad detta kan vara. Jag har ändå skruvat en hel del motorer och aldrig sett detta.

//Lilja

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Verkar som om föregående ägare inte skött om bilen speciellt väl. Skruva ihop motorn, häll i ny olja och filter. Kör 100 mil sen boka tid för ett Bilstein Engine Flush hos Länk. du anar inte hur många motorer som ser ut som din inuti och ägarna har ingen aning...:) Det går att läsa mer om detta under Kalles reportage om Engine Flush till vänster under spalten "Reportage".
Lycka till!
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bättre bilder på eländet: Länk
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
co
48
cool_lilja
M5 E34 -89
Tack Erik W

Jaa, det får la bli en Engine Flush helt enkelt. Mailade precis Rosso o frågade om dom kan göra det på min bmw.

Jag fick en smärre chock när jag så detta i motorn. Hoppas att dom kan lösa det och att det blir rent o fint.

Vad tror ni att det kan bero på då?
Har bilen varit dåligt skött, kass olja, ståt still länge????
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Ingen aning om det kan bli så här illa med försummad
oljeservice?

Ser ju ut som oljan koksat?

Eller att någon har blandat i något 'undermedel'
som inte har i motorn att göra?

Svekke
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Senast jag såg en motor som din var när en gubbe körde sin volvo tills oljefiltret sprack,frågade då honom när han senast bytte olja.Fick till svar"jag har fyllt på ny några gånger om året".Alltså bilen hade gått utan byte i 15år.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Det där är inte alls bra. Lite info finns till exempel här: Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Usch..... ser illa ut!
Orsaken kan vara vad som helst, allt från att motorn gått med olja av usel kavlitet eller helt fel specifikationer, till att oljan inte bytts på väldigt länge. Igensatt vevhusventilation kan också ställa till det, så den bör du kolla!
Annars är det väl bara att byta till en hygglig syntetolja (Biltemas är faktiskt väldigt prisvärd!), köra 100 mil, byta igen, köra ett par hundra mil och sen byta till en riktigt bra syntetolja. Glöm inte att byta oljefilter varje gång, det lär bli igensatt på nolltid som det ser ut i motorn!
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Från Adelsons länk som gillades :)

"So why don't all cars suffer from sludge?

Some car makers stay with the standard 3-month/3,000 mile oil change interval. Others, such as BMW's longer interval, rarely cause any problems. Why? Their new engine designs call for a 7 or 8 quart capacity, almost twice that of the average car—and they specify full synthetic motor oil. "

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag såg ngt likande när vi lyfte på ventilkåpan på en bekants också 528iAT-99
Den hade glest mellan servicearna, speciellt de första åren då det ofta hade varit 3-5000 mil mellan oljebytena, och det tror jag är den främsta anledningen till detta.
Tyvärr tror jag detta kommer bli en vanlig syn på dagens nya BMW-bilar när dessa är 10 år gamla, nu när de kör med serviceintervall på oljebyte på 3000 mil, eller mer..

BMW CS #5139
i min bil hade jag några bruna avlagringar som syntes under oljelocket, kan det va sludge? bilen är fullservad och har gått 16700 mil, ska man va orolig?
oj skrev fel menade 14700 mil, senaste ojleservicen var vid 11000 tror jag och det är snart dags för "inspection" om jag fattat instrumentet rätt..
Ja dom långa bytes intervallerna är vansinne, ingår t.o.m. i den "fria servicen".

Men detta är ju inget unikt för just BMW. Toyota, SAAB, Audi med flera har samma bekymmer. Extra tråkigt är det att tillverkare/återförsäljare aktivt "grundar" för kommande problem genom alltför långa bytesintervall.

Googla på "oil sludge" så hittar man massor av "oljeklet".
Till exempel denna Toyota V6: Länk

Riktigt farligt blir det om silen före pumpen blir igensatt, bild: Länk

Om vi använder högkvalitets olja och åtminstone halverar bytes intervallet så klarar vi oss från eländet.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
snatchad:

du har ett serviceintervall på 1500 mil på din vagn om jag inte är helt fel ute. Det betyder att om senaste servicen var vid 11000 mil så borde du ha servat bilen vid 12500 mil. Har du nu inte bytt vid 14700 mil så föreslår jag att du gör ett oljebyte på studs.

__
Min bil:
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tur att pärlan fått rätt ägare nu då. Dom tidigare ägarna var väl för snåla? Ta gärna reda på vilka det var via bilregistret och skrev ett brev till dom och fråga. Sköter man angivna serviceintervaller från BMW använder högkvalitativ syntetolja samt är en någorlunda vettig bilförare så inte en chans i världen att motorn ser ut sådär invändigt.

Däremot vad som är tragiskt är att ytligheten och pengafixeringen i som ny "trend" gör att det kära gamla Sverige håller på att förfalla totalt...

Mvh
Asken

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Detta fenomen verkar drabba vissa bil/motormodeller värre än andra - helt klart har det med långa oljebytesintervall att göra.

Som nämns i länken verkar BMW-motorer generellt vara förskonade från detta trots ganska långa oljebytesintervall. Detta beror på att oljevolymen är stor i de flesta BMW-motorer och att man särskilt förordar helsyntetisk olja av god kvalitet hos BMW i samband med de förlängda oljebytesintervallen.

Generellt kan man som tumregel säga att en fördubblad oljevolym i en given motor, ger möjlighet till fördubblad längd på oljebytesintervallet (det finns helt enkelt mer olja att slita på i systemet!).

Mycket kortkörning med risk för mycket kondensvatten i oljan förvärrar situationen.

Engineflush å det snaraste är att rekommendera - kolla bara så att det räckte efteråt!

Personligen skulle jag göra minst ett "kort" oljebyte (typ efter 100 mil eller så) efter Engineflushen för att säkerställa att man får ut merparten av smutsen som kan lösas upp av nya oljan efter "motordialysen".

Troligen har tidigare ägare slarvat med att byta olja i tid och/eller använt för dålig oljekvalitet!

Jag har letat efter en bra bild på detta fenomen - kan jag få köpa rätten att använda mig av din bild om jag skulle skriva ihop något om oljor (jag har ett utkast som jag tänkte redigera under sommaren - hoppas på att det kan resultera i något konkret som en liten bok eller så....)?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
mugge, jag mindes fel förra oljeservicen var vid 13400 men den innan var vid 10300 så intervallet verkar va på 3000mil..

Johan B,
Du nämner två saker som är värt att sätta i sitt sammanhang.
1. Att BMW klarar sig hyggligt tack vare stor oljevolym.
2. Kondensvatten
Kan vara värt att notera att en större oljevolym tar längre tid på sig att bli varm. Att det blir en del problem med kortkörningar på vintern med bla BMW ser vi i att vevhusventilationen fryser sönder pga att dessa är fyllda med oje/vatten kondens "smörja". Hur vi än vrider och vänder har vi ändan bak så att säga.
Förordar starkt tätare oljebyten, 3000mil (liter) är och förblir alldeles för mycket, speciellt i vårt klimat.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
snatchad:

Jag vet inte hur det med just Alpina, men M52 (utan TU, dvs med vanlig enkel Vanos) har bytesintervall på 1500 liter förbrukad bränsle.

M52TU (dubbelvanos varianten som kom 1999) har ett bytesintervall på 2500 liter förbrukad bränsle.

Alpina B10 3.2 har en motor som är baserad på vanliga M52, möjligen kan det vara något special med Alpina som gör att intervallet förlängs, men jag tror inte det. Serviceintervallerna brukar sänkas när man trimmar. Kolla upp det så att det inte blir problem i framtiden.

Jag skriver inte detta för att smutskasta din bil på något sätt utan mer för att hjälpa till att undvika problem med din bil.

__
Min bil:
Länk
co
48
cool_lilja
M5 E34 -89
Johan B:
Du får använda mina bilder för att göra något typ av "reportage".

Tror ni att det kommer funka bra med att göra en engine flush och att göra en eller två täta olje byten efter det?

Jag hoppas på det ivart fall.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
AKN, det ligger mycket i ditt resonemang!

Man bör tänka på att det bildas just vatten i förbränningen av bensinen i motorn - nästan lika mycket vatten som det förbrukas bensin faktiskt!
Det innebär att man får mer än 50 liter vatten i förbränningen på en tank - merparten av vattnet följer med avgserna ut i avgassystmet (där det kan kondenseras om avgassystemen är kalla och har stor volym - precis som många BMW-system har...resulterar i vitrök när det är kallt ute och risk för rost om avgassystemen är av vanligt stål) men en del av vattnet går förbi kolvringarna och samlas i oljan. Detta vatten försvinner inte förrän oljan är riktigt varm - då försvinner vattenångan via vevhusventilationen.

Personligen har jag alltid bytt olja i "halvtid" på E46:an och alltid använt bra syntetolja (lite olika tillverkare: Castrol, Valvoline och Neste), den har nu rullat drygt 23000 mil. Motorn spinner som en katt utan några missljud - inte ens lite ventiltick finns där!

Det är aldrig fel att byta olja oftare än vad som är angivet i serviceprotokollet!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.