|
|
|
|---|---|
|
Snälla ni, hjälp mig att förstå varför vissa personer säljer sina nästan nya bilar på Blocket. Det måste ju vara ett av världens effektivaste sätt att "förstöra" sina pengar på. Ta detta till exempel: Länk Det är en -08, tagen i trafik för bara 7 månader sen och har bara gått 1200 mil. Jag skulle gissa på att nypriset för bilen med all options ligger minst på 550.000 kr. Förutom att säljaren precis har fått tjänstebil eller fått ändrad familjesituation, vilka andra skäl kan finnas för försäljning? Finns det inte ett bättre sätt att göra sig av med bilen då? Jag menar, hur många av er kan tänka er köpa en bil privat på Blocket för 475.000 kr? | |
|
Antagligen är det väl personer som har satt lånet lite för högt/ förlorat jobbet eller något liknande gissar jag på. Jag har köpt mina båda bilar av handlare så jag skulle nog inte våga punga ut med 400 k bara sådär även om jag hade dem... Iofs så är det ju fortfarande en såpass ny bil så garantierna fortfarande finns kvar men man undrar ju samtidigt lite om säljskälet är för att bilen är ett måndags ex. |
|
Njuren |
Kärringen lämnat honom, bebis på G, insett vad räntekostnaderna egentligen innebär för plånboken (som jag gjort), tröttnat på bilen (även jag provat på ;) ) ja det finsn massa anledningar men den mest troligaste kanske inte i detta fallet är att man förköpt sig helt enkelt. Lätt gjort i dagens konsumtions-samhälle.... Som min signatur säger: "the things you own end up owning you" |
|
Man kanske inte förlorar så mycket pengar på att byta som du tror, man kan ha bra ersättning för att köra i tjänst och då kna man byta när man har tröttnat. Jag kommer t.ex. att sälja min 318i T snart, har redan hunnit köra 1000 mil med den. Det finns inget som säger att man måste behålla en bil en viss tid. Värdetappet är inte heller linjärt, köper man vid rätt tillfälle och säljer vid rätt så förlorar man inte så mkt som man hade kunnat göra annars. Man köper en bil kör den så länge man behöver det och betalar av den under tiden när behovet ändrats, så säljer man den. Finns ingen anledning till att behålla den. __ Min bil: Länk |
|
|
Kan även vara så att han råkade provköra kompisens BMW och ångrade sitt köp : ) Mvh //Peter |
|
|
Det är säkert som stålmannen säger :) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Bilar som inte är köpta kontant är relativt vanligt idag och banker har en viss förmåga att bli irriterade på de som förstör deras pengar de lånat ut. Eller kanske personen är lite smart och säljer innan det riktiga raset börjar nästa år, det är ju år 2 en bil tappar som mest:) Personligen köper jag inte en bil över 100k annat än av mycket goda bekanta samt bilhandlare. Mvh Asken |
|
|
Det handlar främst om vilken bil man säljer, själv har jag köpt 6 nya BMW de senaste 3 åren och har inte tappat mer än 20-30 tusen per bil. på bilar som alla har kostat 500+. Räknar man dessutom in milersättningar så blir ekvationen helt ok. Som Asken nämnde; det riktiga värdetappet kommer senare. //Stefan |
|
| Mugge; Varför ska du sälja? Inte tillräckligt med pulver? | |
|
Nu säljs även denna Koenigsegg CCX -08 på Blocket !! Länk |
|
|
Nästan ny bil är ganska säker att köpa eftersom nybilsgarantin fortfarande gäller. Så om allt är ok (inkl pris) så varför inte? **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
hatter |
kan nog vara olika förklaringar. många "tjänar" en slant på det med. "Vissa" har möjlighet att köpa bil till netto, sen kör man bilen och säljer helst inom 6 månader. På de sättet har du kört bilen helt kostnadsfritt och förmodligen blir de en slant över. Ett ypperligt tillfälle för den som vill köpa, så billigt får man ju inte bilen hos "handlaren" annars. |
| Ok, det verkar ju vara en win-win situation för både säljaren och köparen. Men vem är då förloraren?? | |
Transocean |
Dom som tar bussen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.