AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.307

540iA e34 kan problem med plastkula i vxllådan undvikas?

ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Är spekulant på grannens tokfina e34 540iA -95, har gått ca 12000 mil och är skött efter konstens alla regler. Vad jag undrar är om problemet med plastkulan i vxllådan kan undvikas eller om det är garanterat att den pajar om några tusen mil?

Kör INTE som en testosteron stinn 18 åring är grundtipset dvs läg i växeln vänta ca 1 sekund sen gasar man, ALDRIG dynga i backen medan bilen rullar framåt, ALDRIG tokbacka i 190 km/h utan smyga lugnt och fint så har man gjort vad man kan

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Byt till en uppdaterad tryckreduceringskolv hos KGK för dryga hundralappen och slipp problemet med utsliten plastkula för gott.

Nersliten kula drabbar förr eller senare alla 5HP30 tillverkade tom 4/95 då tryckreduceringskolven med position 50.070 på sid 27 i Länk. From 5/95 uppdaterades kolven.

Kolven var feldimensionerad och gav tryckstötar vid bla illäggning av backen som får kulan (en backventil) att slitas ut i förtid. Är kolven inte uppdaterad kommer en ny originalkula att slitas ner igen efter 15000-25000 mil. Ju mer stadstrafik desto tidigare. Riskerar dessutom att spränga backhuset oavsett det är uppdaterat eller inte.

Kulan sitter på samma ställe i alla 5HP24 samt 5HP30 tillverkade efter 4/95 och det är sällsynt att dessa drabbas av nersliten kula. Byt till en uppdaterad kolv och sov gott.

molle
ye
78
yerixon
Tack för svar! Byta kolv verkar vara en billig investering i sammanhanget. Nu har ju bilen mest "söndagskörts" i stan med omnejd vilket inte gynnar lådan som jag förstår det. Å andra sidan har den gubbkörts. Ska testa noga vid provkörning.
12000mil är ju inget!
Både min som gått "18000mil" och min väns som gått "24000mil" har inga problem med plastkulorna.
Däremot kan du förebygga som ovanstående nämnde. Och skulle det skita sig pga du kör som en 18-åring ;) eller bara ren allmän otur, köp nya kulor + div för ca 1000kr.
ye
78
yerixon
Strongman: Har du gjort konverteringen med kolven och/eller andra åtgärder. Jo plastkulorna är ju inte dyra men det kostar väl plenty att lämna in och få de bytta?!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Hur hårt man kör påverkar inte nerslitandet av plastkulan nämnvärt. Det är snarare antal illäggningar av backen per körsträcka som påverkar om det sker efter 15000 eller 25000 mil så länge kolven inte är uppdaterad. Mkt landsvägmil fördröjer alltså. Däremot kan den felande kolven även spräcka backens ena koppling och det är en kombination av gasa med backen och den felaktiga kolven.

Sena 95:or har uppdaterad tryckreduceringskolv. Man kan se utanpå ventilhuset om den har den uppdaterade kolven. Om den manuella kolven dit vajern är kopplad är i metall istället för svart plast så har ventilhuset också den nya tryckreduceringskolven från fabrik.

Ja det kostar plenty (flera tusenlappar) att få det bytt på verkstad, men med mektipset är det inte svårt att byta för den normalhändige. Jag har beskrivit hur nånstans på forumet. Att byta kolven är ännu enklare än byta kulorna när man ändå håller på. Det viktiga är att vara supernoggrann med renligheten när man plockat delarna som sitter på andra sidan oljefiltret. Jobba på ett absolut rent bord långt från verkstadens smutshörn med helt rena händer och verktyg. Precisionen är stor. En partikel av dammkorns storlek kan få en liten kolv att kärva i loppet med tråkiga växlingstörningar som följd.

Kulorna kostar väl dryga 200 kr hos Lundbergs och kolven drygt 100 kr på KGK så oljan och filtret är de dyra posterna i sammanhanget.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
och glöm inte ventilhusets packningar, pluggens o-ringar samt några extra torxskruvar till tråget...

molle
Wa
36
Wallman
540ia-93
Hej,
Jag köpte ett paket med olja, filter, ny tryckreduceringskolv, plastkulor och diverse packningar från Lundberg för ca 3.900 kr inklusive frakt. Lämnade sedan in bilen på en verkstad tillsammans med mektipset. Fick betala 2.700 för jobbet. Lådan fungerer nu utmärkt igen. Bilen har gått ca 23000 mil.

Mvh
Ulf
Nej, varken jag eller min vän har den nya versionen.
Och våra fungerar utmärkt. Man ska inte hänga upp sig på en sån grej enligt mig, ska man nu äga en 540, kolla kaross, motor, sist låda enligt mig. För man vill laga massa rost eller renovera motor före låda :P
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vad jag förstår har inte kulornas slitage med körsättet att göra utan ventilhusets konstruktion att göra.. så det går inte att undvika.

Jag köpte ett renoveringskitt för 4000kr då ingick olja, packningar, oringar, tryckventil, och kulorna. Min bil hade gått 24000 mil och visade igentligen inga symtom på fel. Dock vibrerade bilen när jag la i backen (vilket senare visade sig bero på en motorkudde) så jag valde att fixa det innan helvetet bröt ut. Kulorna va nerslitna och va fan inte långt från att glida igenom plåten.

Men 12000 är inte mkt, jag skulle lägga pengarna på annat. Ev kan du ju byta olja men problemet är att man bara får ut en bråkdel av oljan vid vanlig "tappning" Gör man det samtidigt som man har ner ventilhuset kommer nästa allt ut.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Grejen är den att ska du byta tryckventilen som du skriver som verkar va en billig investering så ska du plocka ner hela venilhuset.. och då kan du lika gärna betala 200kr för nya kulor =)

Alla packningar behöver ju bytas i vilket fall, och att hällai gammal olja känns ju bra snålt. Och då är du helt plötsligt två val, göra det ordentligt lr inte alls!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Japmax: Branchen är enig om att det är trycktopparna från den felaktiga tryckreduceringkolven som sliter ut kulan i förtid. Den kan ge en trycktopp på över 10 bar istället för 5 bar vid backiläggning som slår kulan mot hålet i plåten varje iläggning med följden att kulan nöts ut i förtid. Byte av tryckreduceringskolv stoppar det överdrivna slitaget på den av de två kulorna det handlar om.

Har man bestämt sig för att byta kulor SKA man också byta kolven eftersom dess för stora trycktoppar också är orsak till att backtrumman kan sprängas vid backning vilket gör ett mkt större hål i plånboken än en nersliten kula.

molle
ye
78
yerixon
Tack alla för era svar. Har varit ute och provkört nu och jag vet inte riktigt... Jag tycker att lådan känns lite odistinkt. Den visar inte upp några tydliga klassiska plastkuleproblem men saknar som sagt distinkthet och bestämdhet vid växlingar. Ett lätt, lätt slirande. Svårt att säga. Har inte kört någon annan e34 540 men en e39 540 och 528 så jämförelsen kanske haltar?

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Vet inte hur du änvänder ordet "distinkt" men en 5HP30 ska växla lite odistinkt. När man kör lugnt ska 5HP19/24/30 och 6HP lådor liksom "rulla" i växlarna så man känner liksom inte riktigt var växlingen påbörjas och avslutas. Är det detta du känner behöver du inte vara orolig.

Detta beror på att växlingarna på dessa lådor övervakas med EDS elektronisk överlappning jämfört med de äldre lådorna 4HP22/24 och 5HP18 (tex E39 528 tom 1998) som har mekanisk växlingsövergång med frihjul och därför växlar lite distinktare vid lugn körning.

Jämför man tex mellan en bil med 4HP22 och en med 5HP19/24/30 så märker man lätt skillnaden vid lugn körning.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
5HP18 har en "primitiv" elektronisk överlappningsfunktion på vissa växlingar men frihjulen dominerar så den får ändå räknas till en "klassisk" automatlåda som har distinktare växlingar vid lugn körning.

molle
ye
78
yerixon
molle325: Tackar för förklaringen. Har hittat en 728-99 på en firma, tänkte provköra för att jämföra. Har den någon av lådorna du nämnde?

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Gör så, from 99 har 728 5HP19 låda.

molle
Za
1
Zate
BMW 540i-94
Tja. Tänkte se om jag kan fö lite svar är en gammal tråd med provar. Har en 540i 94 men troligtvis dåliga plastkulor Har läst en hel del hör på forumet om det och symtomen stämmer men.. Måste jag ner med lådan för att byta hydralkolven och kulorna? Eller räcker det med att ta bort tråget? Sen har ja ett annat symtom att om jag kör bilen lite hårdare får jag "Trans program" felkod på bilen. Det blir felsäkert läge osv. Läste lite om det också och den funkar ju fint när den är kall men när den blir riktigt varm kommer koden sen försvinner den.. Kan det häng ihop med kulorna samt att olja och filter är lite slitet eller är det bara att använda lådan som ankare till båten och köpa en ny?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.