|
|
|
|---|---|
|
Vi har varit och tittat på en 545 touring som tyvärr saknar några av de "krav" jag satt upp. Annars en väldigt trevlig bil. Ni som äger eller har erfarenheter från nya 5-serie med 540/545/550 vilken ska man välja? Är minst sagt kluven.. Lite samlade åsikter hade varit trevligt innan man bestämmer sig! München | |
|
Hej! Ang valet 540i/545i/550i. 540 finns väll knappt? kan inte vara någon storsäljare? i valet om 545i/550i är det ekonomin som avgör. 550i är ju nyare årsmodeller, samt drygt 30hk extra. så mycket mer är det inte. Det är först vid faceliften det hände grejjer. Vanligtvis är dessa bilar välutrustade från start. De få snikutrustade 545i/550i som finns kan du hoppa över. De svensksålda har/hade en högre basnivå på utrustning än vad tex de tyska har. Utrustning jag lärt mig uppskatta; Komfortstolar, fantastiskt bra stolar med oändligt med inställningsmöjligheter. Blåtand, bara praktiskt :) ProLogic7 audiosystem, välljudande anläggning som gör resan ännu behagligare sportratt, En enkel sak som verkligen lyfter är en sportratt istället för bussratten M-aerodynamik kit, bilen ser modernare och snyggare ut. Bortsett från de gemensamma E60 felen verkar 545i/550i vara ganska befriade från typfel. Automatlådan kan vara ryckig vid stop and go, samt rull in i korsningar. Detta skall vara ett mjukvarubaserat problem. Finns många som skriver om det på e60.net Jag har själv ingen erfarenhet av detta eftersom jag har manuell låda. En annan sak man bör ta under övervägande, om man spekulerar på en 550i, är att det ekonomiska steget till en M5 inte är särskillt stort. De börjar komma ner i pris nu, och eftersom de är ganska iskalla i dessa CO2 tider finns antagligen även ett prutläge. Jag har sett M5or som legat på blocket halvårsvis. Å andra sidan är även 550i ganska kall i bilhallen just nu, med 14.50kr/l vid tappen. Fö. drar inte bilen särskillt mycket vid normal körning. Jag snittar 0.95l per mil. Ägnar man sig däremot åt stadskörning större delen av körningen kanske man skall överväga ett annat motoralternativ ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.