AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
35.757

Funderar på köp av begagnad 335

Sida 1 av 2
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Funderar på att köpa en begagnad 335:a till kommande vår (eller till hösten). Jag kollar mest på blocket och funderar över följande:

Behöver man vara orolig för en "sönderkörd" bil när den är så pass ny? Servicen är väl gratis ifall något skulle gå sönder?

Sedan funderar jag också på varför så många säljer sina fina bilar trots att de kört så lite?? Har de för mycket pengar och har lessnat eller har de kanske för lite pengar och måste sälja bilen?
många blir lite giriga och väljer att ta ett fett lån men har knappast råd att behålla bilen... det är inte billigt att ta ett lån på 400 000 och betala det inom 5 år... om man inte har tänkt att ha bilen i minst 10 år...

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag sålde min 335a efter 6 mån och 1900 mil... sålde den för att vi skulle få barn, och att jag fick ett inbytespris på den som var 5k mer än vad jag betalade för den ny.

/Andreas, Audi S6 Avant 2007
mistafrizz! Det där lät ju fantastiskt! 1900 mil på 6 månader och en värdestegring!
Visst, Du bytte ju in den och köpte en ny, men ändå.. kan Du avslöja hemligheten?? Många brukar prata om grym värdeminskning på +500k-bilar...
Det läskiga med 335i är bensinpriset.
Tänk att du köper en 335i för runt 400k och till våren 2009 så ligger bensinen på nästan 15kr. Man har ju fortfarande råd att köra med just 15kr skrämmer iväg alla som söker sig till starkare bilar.
More, visst sa du precis likadant när priset steg över tio kronor för några år sedan?

Låt oss säga att en 335 drar en liter per mil i genomsnitt? ca 2000 mil per år innebär kring 30 000 per år i bensinkosstnad. Uppskattningsvis förbrukar din 120d (som får anses som bränslesnål) bränsle för kring 15 000.

På en nöjes-bil kring 400 000 får väl ändå 15 000 per år extra anses som rimligt? Bränsleförbrukningen kommer ju i allafall inte i närheten av värdeminskningen.

Dock måste jag passa på att säga att personligen är jag nog sugen åp en diesel nästa gång tack vare det underbara vridet. 335d någon?...;)

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Fedorov: Angående utbudet av nästan nya 335:or. Så det kan också vara en och annan firmabil som ryker nu i besparingstider.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Många som har gott om pengar (och de är nog vanliga inom 335 kretsen) tycker om att byte bil ofta helt enkelt. Det finns också många firma bilar i mindre firmor som bara går något år innan de säljs vidare. Jag tror inte alls att bilarna säljs för att de är dåliga på något sätt eller att ägarna inte har råd. De människor som lånar upp sig hals över huvud för att köpa en 335a är sannolikt få.

//Lövet
Visa användare
18
sjolander
320 -03
Lite offtopic men testade kollegans 535d -06 och satan den lät som en Scania diesel under ett visst varvtal. Mäktig var den att köra (vriiiidet). MEN... var just utanför BMW solna och en kille kom med en grym 635d/535d och den lät ju som.. en diesel. Det skar sig i mina öron.... en sådan fin och potent bil och så hör man dieselknatter.. det blöder i mitt hjärta och öron!

Men det är bara min personliga övertygelse att det skall vara bensin för det underbara ljudet av en vältrimmad 6´a.

Annars som sagt, du har garanti och det är en välbyggd bil. Du skall nog inte behöva vara orolig.

Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag kör bara på helgerna i princip och bilen är mest för nöjes skull så jag tror jag kör max 1500mil per år. Bensinpriset oroar givetvis men vi får se vad som händer.

Jag skulle absolut kunna tänka mig enn 335d också, har kollat på youtube-klipp och de som testkör den verkar vara mycket imponerade, både av vridet och räckvidden på en tank.

Ni som har en 335(d), vad ligger försäkringen på per år för er? Vilket försäkringsbolag har ni?

Tacksam för svar!
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Kan inte förstå mig folk som snackar om att köpa M3/M5/335 etc och sen gnäller över bensinpriset. Är inte det de minsta problemet? Kan inte tänka mig att man köper en sån bil för att köra 5000 mil om året. Oavsett så borde försäkring och värdeminskning oroa mer tycker man.

Säg att du kör 1500 mil om året, bilen drar en liter i snitt och bensinen kostar 14:- per liter. Det blir 21000:- om året i bensinkostnad.
Skulle bensinen istället kosta 19:- per liter så blir det 650:- mer per månad
Folk klagar på denna kostnad när de sen röker/snusar/ är ute och super på helgerna...

// M.V.H. Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
andreas_lofgren:

Jag tror tvärtom, att det är många som köper bil med stora billån. När sen räntan och allt annat går upp så får de svårt att få pengarna att räcka till.. antingen sälja boendet eller dra ner på andra kostander, tex billånet.

// M.V.H. Daniel
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Spajjis:

Jag varken röker eller snusar och sen jag blev sambo så super sällan så jag måste ha en fin bil som ekonomisk last istället ;-)

Lite off topic så jobbar jag med en person som blev erbjuden 1500 kr i löneökning om hon slutade röka. Hon avböjde....
Sp
3.093
Spajjjs
Fedorov:

jag menar mest som så att det finns så mycket annat att spara in på. Visst är det surt att bensinen e dyr men går bensinen upp så får man ju försöka spara in det på något annat håll..

// M.V.H. Daniel
Frågan är vad som händer om man köper en 335 som varit chiptrimmad och nått går sönder om BMW kan se det förutsatt att originalchippet sitter i vid koll?

Blir nog 335 för mig med nästa år men det är ju inte få som chippar den...
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Vid lugn körning, så drog inte min bil alls mkt, med tanke på vilken kraft bilen kan leverera. Jag pendlade Sthlm - GBG och låg alltid under litern på motorväg.. Och hade jag inte gillat sopparäkningen på 335an så hade jag knappast gjort de bilbyten jag gjorde efter det: Lexus Rx400h (visserligen en "miljöbil", men drog ändå 1.1), Audi A6 2,4 Quattro (Tror inte det finns en bil som drar mer bensin än den med tanke på motorstorleken) och nu har jag en Audi S6a som går ca 40 50 mil på en 80 liters tank med V-power.

/Andreas, Audi S6 Avant 2007
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag tycker väl att är det bensinpriset som styr om man ska köpa en 335 eller inte så tror jag man ska kolla på andra bilar. Jag ser det precis tvärt om, det gäller att passa på att köpa törstig bil medan soppan är så billig som idag! Men nu är inte 335:an törstig, det är däremot min Dodge Ram....

Mvh Johan
Buspelle
335an i alla versioner är bland det bästa BMW producerat om man väger in alla faktorer; funktion, utrymmen, design, prestanda, ekonomi et c. Ytterst få bilar kan konkurrera och om man ställer prestanda mot ekonomi inkl bränsle förbrukning är bilen outstanding. Jmf t ex min förra M5a så är det nästan motsvarande prestanda (även om 335an aldrig riktigt går att jämföra med en m-bil) men en avsevärt lägre ägandekostnad.
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Jag är helt på Johans (Autopower) linje. Det är roligare att köra 335 & Porsche nu innan bensinen kostar 40:-/litern.

Den drar ca: 1,1 liter/mil med 70% stadskörning och 30% landsväg. Helt ok tycker jag.

Till trådskaparen: Klart du ska ha en 335:a. En härlig bil som man bara gillar mer och mer. Go for it!

///Danne

BMW 335CiM -08
Porsche 996 -02
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
VHDanne: 1.1 l/m låter ju helt underbart faktiskt! Min 325:a -05 (e90) drar ju samma och jag har ungefär samma fördelning på stad/landväg.
Att den generella 335 kunden har lånat till bilen är säkert inte ovanligt. Inte heller torde det vara den vanligaste firma bilen heller. Däremot finns det faktiskt väldigt många välbärgade personer i detta land som byter bil ofta, inte sällan gör de detta via samma handlare/säljare och får p.s.s väldigt förmånlig deal. Detta är faktiskt vanligare än vad många tror.

Jag är dock ytterst tveksamt att den generella 335:an är finansierad via Finax där låntagaren sitter med en personlig förmögenhet på 70kkr och en genomsnittlig månadslön. Visst förekommer det säkert även skillsmässor etc bland 335-ägare men den generella anledningen till lågmilade bilar till salu beror snarare på exemplet ovan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.