|
|
|
|---|---|
| Körde hem till Lund - stannade i en affär 5 min - sedan startade inte bilen (Z3 2,8 -00) genast som alltid annars utan först efter 5-6 sek. Körde hemåt men den svarar slött på gaspådrag. Låter som vanligt på tomgång. Parkerar -stänger elsuflett och fönster men får ej ut nyckeln. Försöker starta igen men nix. Alla varningslampor slocknar som vanligt utom "EML". Ett svagt burrande (elmotor? -pump?) hörs någonstans ifrån i c:a 5 sek. Provar efter 30 min -sak samma, men har iaf låst bilen med X-nyckel. Suger när sem just börjat :-( Märkesverkstad nästa eller vad? Har nå´n en susning i semestertid??? | |
|
Sök på "EML" i forumet. "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
| Har sökt på EML och läst, men det förklarar inte riktigt varför startnyckeln sitter fast i tändningslåset? Mer än ett fel samtidigt? | |
|
Hur mår ditt batteri? Det är ganske en idiotiskt fråga, men det är en förutsättning för att annat ska funka. Kolla det, om inte annat så med startkablar! Bytte själv batteri igår och jösses vilket flipperspel man upplever när spänningen blir för låg. Att nyckel sitter fast borde inte ha med något annat att göra. Det är inte så att nyckeln kläms kvar genom rattlåset? - dvs lirka med ratten samtidigt som du försöker ta ut nyckeln. Vad tråkigt, nu när bilen ska njutas av! Men jag tror inte att det är nåt superkrångligt fel, så det bör ordna sig |
|
| Mår bilar bra av god nattsömn??? I dag var bilen som vanligt - nycklar OK - ingen EML-varning - svarar ordentligt på gas - låter som vanligt. Luktar glappkontakt - kan det vara så? Tack för tips om batteriet, Magirus, men det är ganska nytt. Från en tidigare bil vet jag att ett nytt batteri trollar bort diverse mystiska fel. Just i dag går den bra så sommaren fortsätter tills vidare :-) Hoppas alla ni andra åxå har det skönt i solen! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skulle inte åka längre än vad stadsbussen går med den bilen utan att försöka lista ut var felet är. en diagnos med kontroll av felkoder/minnet som förmodligen den är ganska full av nu ? Tändningslåsets tändplattan/kontakter kan vara en felkälla som man nog bör byta. Ett sånt här fel uppstår inte en gång, utan återkommer när man minst behöver det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
*S* Hasso har rätt. Ett försök att kanske förbättra oddsen kan vara att spraya kontaktsspray/elektroolja i tändningslåset. Kolla och spraya även kontaktstiften till luftmassemätaren! Vi njuter o håller tummarna. |
|
|
Ett av dina fel har jag råkat ur för, nämligen att nyckeln fastnade och inte gick att få ut. Min bil startade dock, så jag körde den till verkstaden och de bytte tändningslåset på garantin. Men, jag kan inte tänka mig att detta har något att göra med att bilen samtidigt inte startar. Låter skumt. Två fel samtidigt är ju inte heller så sannolikt.. / Fredrik |
|
|
Håller med hasso, tändlåset kan paja totalt och då är bytet mycket svårare och dyrare: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.