|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha skruvat på bilen i ett drygt halvår, efter en mindre lyckad kontakt med ett räcke, så är det dags att fylla automatlådan (5hp18) med olja och byta filter. Det rann ut endel olja från oljekylaren vid smällen och nu efteråt så klantade jag till när jag skulle kolla oljenivån och stängde av bilen innan jag skruvat tillbaka pluggen.......givetvis rann det ut ytterligare liter olja. Jag skulle gissa på att det kanske fattas runt 3 liter i den, men det går fortfarande att köra in och ur garaget. Jag tyckte det var otroligt krångligt och trångt att ligga på garagegolvet och byta olja, så därför skulle jag vilja köra den till en mack med lyft ca 15km bort. Då undrar jag om lådan tar skada av att köra en så lång sträcka med så lite olja? tack på förhand | |
|
Så länge pumpen inte drar luft kan inget skadas. Om pumpen drar luft kommer lådan slira vilket käkar dyra ömtåliga lameller som inte är konstruerade för att slira. Att lådan driver på plan väg betyder inte att den gör det i ett uppförslut. 3 liter minus är mkt i en 5HP18 om nivån var korrekt före. Vill du vara säker kan du starta motorn, lossa pluggen och fylla i biltema dexron III för 36,90 kr litern med par meter absolut ren (ny!!) slang och tratt tills det rinner över. Sen åker du iväg dina 15 km till lyften och byter. molle |
|
|
Okay, ja då vågar jag nog inte chansa, så det får bli ett byte på garagegolvet ändå =) tackar å bockar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.