|
|
|
|---|---|
|
Har AC-problem nu när jag har fyllt systemet med gas nyligen. Började med att fläkten var obefintlig och det lilla som sprutade var kalluft så jag bytte IHKA-modulen för fläktstyrningen och gjorde rent värmeventilerna samt kollare cirkulationspumpen. Dem 3 grejerna är nu som sagt med i spelet. Plockade bort ena sidan/panelen vid pollenfiltret för att kolla att ac-kylaren blev kall och det blev den, var frost på ac-rören inne i bilen trots 30 grader plus ute, trots detta får jag inte in gågon kalluft!? Systemet är provtryckt och ac-kompressorn fungerar. Någon som har nå heta tips på vad nästa steg att kolla är?? Vet någon vilket av alla spjäll som är till AC-luften, tänkte om det inte öppnar om man kan komma åt på nåt sätt och öppna det manuellt?! MVH Robban B | |
| Du får kolla så att spjällen efter evaporatorn öppnar som de skall , även att det verklöigen inte sitternågot konstigt i kanalerna. | |
|
Hmm har altrig hört talas om evaporator, vad är det och var sitter den? MVH Robban B |
|
|
Det är själva "kylaren" där det iskall förångade kylmediet leds in , utifrånluften leds igenom den och vidare ut i spjällen i coupen och tar med sig evaporatorns kyla , förhoppningsvis :-) Därför kan det vara bra att kolla spjällen efter den , jag vet att de mittersta kan låsa sig i läge stängt eller halvstängt och då blir det knappt någon kyla även om ac-systemet fungerar bra. Länk Känner du flöde av kyld luft efter evaporatorn har du ju ringat in felkällan rätt ordentligt. |
|
|
fint ju! Det är just dem rören jag pratade om som det blir is på, därför är jag så förundrad över att det inte kommer nån kalluft ur utblåsen MVH Robban B |
|
|
Ok , ja om evaporatorn verkligen blir kall och isig så måste ju felet ligga efter den. Men kolla för säkerhets skull att du har ett ordentligt luftflöde igenom evaporatorn så att kylan kan dras med in i coupen , och att det inte är stopp/begränsat luftflöde innan evaporatorn det har du kollat ? sitter ibland ett innercoupefilter som kan vara både igensatt och svårt att hitta , fast det var bytt ? (kostar typ 150:- kr el dylikt inte särskilt dyrt) , sitter instucket precis vid coupefläktstyrningskortet populärt kallat "fläktsvärdet". de tidigaste bilarna med klimatanläggning har mer sällan innercoupefilter , de mittersta ganska ofta och de senaste E32 efter 1992 har oftast filtret - men inga generella regler verkar finnas. |
|
|
Ja den blir isig på bara några sekunder från att man slagit igång ac`n så själva ac-systemet måste ju fungera!? coupèfiltret är nyligen bytt. Hur tänkte du att man skulle kolla om man har rätt flöde genom evaporatorn? Vet inte riktigt vilken väg själva luften från cuopèfläkten går när den ska gå genom evaporatorn, tänkte om det finns något spjäll där som inte öppnar som är separat för "ac-luftflödet"!? MVH Robban B |
|
|
Det är lite svårt att förklara skriftligt , det sitter två stora spjäll precis på insidan av hela instrumentpanelen bakom de mitters luftutblåsen , dessa styrs av stegmotorer som styrs av ytterligare ett kort nere vid fläktsvärdet (IHKA om jag inte mins fel) , och av din felbeskrivning så verkar ju dessa spjäll inte öppna , du får riva bort och undersöka. Har du kyla 40 centimeter framför spjällen ur evaporatorn men ej kyla ut ur lufturblåsen måste ju felet ligga därimellan. Jag hade rivit loss hela panelen , tar en stund iof men är inte särskilt svårt på en E32 , det ser väldigt svårt men alla kablar är snabbkontakterade och varje kontakt har "rätt färg" och går egentligen inte att sätta fel. Att värmeventilerna inte står på "konstant öppet / stort läckage" har du kollat ? då kan ju lixom värmen å kylan jämna ut varandra rätt bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.