AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.554

M5 E61 från USA

Jag är på jakt efter en begagnad M5 Touring med 6 vxl manuell låda. Vad jag förstått säljs dessa endast i USA, eller finns denna M5 att köpa i Europa?

Något modellspecifikt för E61 att tänka på vid import från USA? Något som skiljer i utrustning Europa vs USA?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
I vissa fall, har för mig att det gäller E61, skiljer det på elsystemet. Det är alltså svårt att serva och hitta delar till en USA import. Dessutom finns en del saker som positionsljus (blinkers som lyser konstant) som måste fixas för att den skall bli godkänd.

Å andra sidan så blir det så att säga 60% av priset på en i sverige, plus att det är en annan marknad over there med lägre priser än i sverige. Så det kanske är värt det ändå?

Till priset skall räknas frakt, vilket brukar kosta mellan 10 och 15 tusen med container. Och så skall man försöka undvika sales tax, annars skattar du ju bilen två ggr, men det vet jag inte riktigt hur det går till.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sales tax varierar ju lite från stat till stat både när det gäller %-sats och hur det funkar men min erfarenhet är att man betalar denna när man reggar bilen och alltså inte vid köpet. Sen är det så att många handlare tar betalt för skatten och sedan betalar den vidare till Department of Motorvehicle eller motsvarande.

Lite OT...Deras Sales Tax på bilar är lite konstig då denna måste betalas av varje ny ägare på en bil, även vid privatköp. Köper jag en begagnad bil för $10.000 så får jag betala ytterligare $700 i Sales tax. Säljer jag bilen efter en månad för $9.000 så får denna köpare betala $9.000 till mig och sedan ytterligare $630 i Sales Tax i samband med att han registrerar den. I privataffärer så fuskas det dock en del genom att skriva dubbla kvitton så att det kvitto köparen visar upp har ett lägre belopp...

Summan av detta är att det är dyrt att byta bil ofta då mycket pengar bara går till Sales Tax...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.