AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.834

Snart är SuperEkonomiskaBilister en pina på vägen (LiterKramare)

Sida 2 av 2
Cykla till jobbet, njaaa.

2+1 vägarna ställer ju till det för fler än literkramare och omkörare även ambulans och brandkår, ja kanske t.o.m polisen blir fördröjda av dylikt aber. Men vägverket genom regeringen har väl räknat på att om någon familj blir innebränd så kvittas det mot x antal döda i trafiken...?

Rutin i all ära men nog tycker jag att dom yngre förarna har bättre uppsikt i backspeglarna än många som haft körkortet +20 år. Men om literkramarna är observanta bakåt kan ju även fortåkarna få ekonomi genom att slippa varva ur på trean för att komma förbi.

För att återgå till cyklingen då, jag litar helt enkelt inte på mina med/mot-trafikanter då jag håller till på ett industriområde med mycket stora bilar och faktiskt blev chefen rammad av en sopbil något år tilllbaka i tiden, (det var ju lite roligt) men det kan ju hända mig oxå.

Personligen tycker jag bättre om 100km/h än 80km/h varför jag inte hänger med i resonemanget med 70-såsarna, det optimala är väl jämn fart förutom när det går ner och upp då man ska vara flexibel och "följa med" vägen, att stånka 70-80 konstant upp och ner kan inte vara speciellt ekonomiskt i längden.

Så läste jag någonstans att man ska backa i på parkeringsrutan, ingen aning varför men det har säkert nå´t att göra med varm/kall motor...

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Fast jag kan då rakt inte förstå hur man ids hetsa upp sig på 2+1 väg, finns inget man kan göra mer än att vänta in 2 sträckan så man kommer om, kan man passa på att slappna av sitt körande, hålla gott avstånd och fundera på lite ditt och datt vilket man inte bör göra när man ligger på och reaktionsmarginalerna kräver mer uppmärksamhet.

Vad jag då heller inte kan förstå är alla singelolyckor som tydligen sker på 2+1 väg, hur ouppmärksam bör man vara bakom ratten innan man svänger in i räcket, eller vad dom nu lyckas med?

Dock, för att gå tillbaka till on-topic, folk som konsekvent kör långsammare än hastighetsgränsen (inom rimliga gränser, säg ner till 70 på 90 väg, etc.) stör mig inte, bara att ta sig förbi när tillfälle ges, man tappar sällan mer än sekunder på dom. Dom som verkligen stör mig är dom som kör (oftast) 80 på 90 väg och fortsätter sen i 80 på 70 väg och gärna även över korta 50 partier, dom djävlarna verkar ha bestämt sig för att dom helt oavkortat vet mer än vägverket och alla andra bilister och kommit fram till att 80, det är en bra fart, oavsett förhållandena.

Vägen mellan Falun - Hedemora kryllar av den här rasen subbillister, man kör om dom på 90-sträckan och sen kommer dom upp i baken på en på en kommande 70-sträcka. Man ser på deras ansiktsuttryck, eftersom dom generellt lägger sig barockt nära en bakom, att tanken "Du ser, du tjänade ingenting på att köra om och köra sådär fort där borta".... utan att ägna en tanke åt att just för tillfället så är det dom som kör för fort.

oj... irriterad idag jag, tydligen.
ECO-driving är en sak men omfattar detta även att slipstreama 2m bakom en 24m långtradare i 90km/h? Då anser jag att ett löjets skimmer lagt sig över miljöhysterin. Vad finns det sunda förnuftet och säkerhetstänkandet i detta? Eller är man per automatik odödlig så länge man håller sig vid eller under skyltad hastighet? Man är inte ensam ute i trafiken, att hålla avstånd och vara fokuserad på bilkörningen är något som alltför ofta glöms bort i dagens trafikdebatter som ganska enkelspårigt handlar om hastighet och miljö.

Annars håller jag med om vad som skrivits ovan. Har även lyckats slå bränsledeklarationerna för mina egna bilar med ca 1dL/mil blandat genom planerad körning.

Någon skrev om törstig Volvo...kan meddela att jag nyligen lyckats pressa ned min V70 T5 till 0.65L/mil efter en landsvägsetapp på 90/70 sträcka :-)
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Som flera skrivit tidigare: Det är inte eco-bilisterna, som är pinan. Det är de, som kör i jämn hastighet (60 km/tim) på 70- och 50-väg. Vi har gott om dem på v. 222 till Stavsnäs. Framförallt nu på sommaren. Naturligtvis är det också en sorts eco-driving med jämn hastighet, men orsakar stor irritation för omgivningen.

Ekonomisk körning är lika snabb, som oekonomisk, bara mycket mjukare och mer njutbar för passagerarna. Det är bromsandet, som stjäl bränsle.

Göran

FWD - Nej tack!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kommer nog själv att bli hyttad åt i sommar,åker nämligen Volvos lyxvagn 264GL-75 i sommar.Helt underbart att glida fram med ett C60 intryckt i bandaren och ACn på lagom kylning.
Livet är så fullt av stress och måsten så ibland är det bara så rätt med en nostalgitripp.

Och ni som ligger i en kö som hela tiden pendlar i hastighet varför inte svänga av o köpa en glass eller gör nånting som du tycker om.

Tycker det visas för lite hänsyn idag i trafiken,du kan inte bestämma hur nån annan ska köra.

Skulle jag med mitt yrke reta upp mig på alla efter vägen har jag fått infarkt för länge sedan.
Detta kan dock vara bra att veta för en som aldrig kört tradare.
Baserat på en ny Scania V8 med en tågvikt på ca 60 Ton.

Start stillastående förb 30lit/mil
Snitt på rull ca 4,2lit/mil
Backar på högsta växel och ca 1100-1300rpm ca 10-13lit/mil
Ett halvsteg i backen gör flera liter på topp,så tänk på att en tradare vill ta fart innan backar.
Tänk även på att vi inte kan/törs hålla till höger alla gånger pga dålig bärighet ojämn väg=svajjigt ekipage.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Instämmer helt med föregående talare!
Förbrukningen innebär att man flyttar runt 14 ton per liter bränsle, att jämföra med personbilar där man kanske flyttar runt 1-1,5 ton per liter. Det är lång väg till ekonomisk körning med personbilar...)

FP
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Micke har helt rätt. Sluta reta upp dig i trafiken. Ta en ny väg som du inte kört tidigare och njut av din bilkörning i stället.

//Stefan
fredde 7
hmmm..var ska jag börja.
man får köra i vilken hastighet man vill bara man inte hindrar andra,
kör man i 85 på 90väg bör man således ligga på väggrenen.
Angående 2-1 körfält borde de avskaffas nackdelarna är betydligt större än fördelarna.
Att hålla 80 blås konstant över 90-70-50 tycker detta är fel, men vet att vid vissa vägsträckor där det blir mycket skyltande med just 90-70-50 så tröttnar man på att gläppa med pellen, tillslut sätter man farthållaren på 80 och knästyr.
Jag tycker för övrigt att kunskaperna att framföra fordon på våra vägar och gator är under all kritik, all fokus ligger på att du inte skall köra för fort.

Hade hoppats på att det höjda bensinpriset fått alla tråkiga torrbollar att ställa sina tråkiga mopedbilar och satt sig ned och bara gnällt ihjäl varandra.
kilroy
"man får köra i vilken hastighet man vill bara man inte hindrar andra,
kör man i 85 på 90väg bör man således ligga på väggrenen."

Var någonstans står det i trafiklagstiftningen att man hindrar andra om man kör i 85 på 90-sträckor och att man därför bör ligga på vägrenen?

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Dessa literkramare utgör en direkt fara är när de inte gasar på i påkörningsfältet till motorvägen. För övrigt tycker jag att det flyter ok.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Om någon ligger i under hastighetsbegränsningen, säg 60 på en 70 väg, så drar denna till sig väldigt mycket irritation. Detta leder till slut till att många, dock inte alla, kör om sniglen.

Men om sniglen legat i 70 istället hade de flesta legat lugnt bakom, men en del skall naturligtvis alltid om. Dock så hade miljön sluppit en massa omkörningar, som genererar betydligt mer utsläpp än vad sniglens bil gjort om denne ökat hastigheten till 70.

så att försöka "rädda" miljön genom att köra under hastighetsbegränsningen är bara korkat, det totala utsläppet ökar markant genom alla omkörningar.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Läs Kilroys inlägg igen.
Felet som så gott som alla gör, tolkar och skriver, består i att inget säger att man måste (eller bör/får) hålla t.ex 70 alltid på en väg som är skyltad till 70. Skylten indikerar endast max hastighet på vägsträckan, inte påbjuden hastighet.
70-75 kan ju vara en lämplig hastighet, kanske 65 om det är dåliga förhållanden osv, det varierar stort från fall till fall och kan endast avgöras av den som ligger främst och har full sikt.

FP
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Trafikfarligt ang. låga hastigheter relativt gällande hastighetsbegränsning skulle enligt mitt högst subjektiva tycke vara om man håller markant lägre tempo än begränsning. Tex om man håller 70 på 110 eller 50 på 90 sträcka.

Det händer inte så ofta men när man stöter på peroner som kör så pass mycket under begränsningarna uppstår oftast diverse trafikfarligheter. 80 på 90 sträcka är väl inget att gnälla över, finns ju fartmätare som har devians på 10km/h i de hastigheterna tom.

Tyvärr får jag erkänna att jag har lite av ett beteende som diskuteras ovan... "konstant hastighet vid 90-70-90 osv"
Jag håller aldrig så snabbet över 50 passager, men just 90-70-90 brukar jag bara lätta av lite ner till kanske 80-85 sedan efter halva 70 partiet börja accelerera långsamt upp igen. Lite bovaktig känner man sig, men tycker flytet blir lidande annars.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
löjtnanten>> Angående att cykla så är det underskattat särskilt i stadsmiljö. Jag har 12km enkel väg till mitt jobb. (Bor i GBG, och måste korsa älven för att komma till jobbet)
Jag har en bra cykel och dugliga ben. (gammalt cykelfreak) Gör den sträckan på under 25min (snittar 28-30km/h beroende på väder). Vill tillägga att jag då defenitivt inte är osvettig när jag kommer fram. Med en vettig cykel och om man inte är helt otränad kan man utan problem snitta 20km/h iaf.

Med kollektivtrafiken tar det mig 50-55min hemifrån till jobbet. Ingen hit direkt. Med bil tar det 15min, så tidsvinsten kontra cykel är inte enorm för mig. I princip tar jag bara bilen då det regnar hårt eller blåser halv storm. Jag sparar dessutom bra pengar på detta, som jag personligen lägger på en weekend med bilen hem till vänner och föräldrar istället.

fredde 7
Kilroy: Jag ceterade ingen lagtext, det var en personlig synpunkt.

Jag tycker helt enkelt att det är upp till var och en hur fort man kör så länge man inte skadar ngn annan pga sina egna misstag.

Många verkar tro att de är små trafikpoliser på vägarna, blinkar med heljus, slickar mittlinje fast det är gott om plats för två bilar i bredd vid eventuell omkörning.

Det är inte farten som dödar, har aldrig varit, kommer aldrig att bli.
Jodå Jens, jag underskattar inte cykelns förträfflighet utan cyklisternas... Det händer faktiskt att jag begagnar min fina röda cykel men väääldigt sällan till arbetet, ja skulle kunna säga att jag hobbycyklar. =)

Kilroy är ju helt på linje med den faktiska verkligheten, motsatsen till fortkörningsböter måste ju vara parkeringsböter? Angiven hastighetsmarkering anger HÖGSTA tillåtna hastighet inte snittfart eller x2, men å andra sidan så tror jag bestämt att man inte ska hindra bakomvarande trafik heller (böter,om jag inte minns fel) om någon får för sig att privatpolisa lite.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
fredde 7: Jag måste be att få anmäla en avvikande opinioin till ditt inlägg: Det är inte upp till var och en att avgöra hur fort man kör osv. Bilkörning tillsammans med andra trafikanter är i högsta grad ett lagarbete där det gäller att samarbeta. Inte heller går det att hävda att så länge man inte skadar nån annan så är allt bra. Vems (skatte)pengar är det som används att vårda ett kolli efter en trafikolycka osv under kanske 10-20 eller 30 år? Jag har iaf inte så stor lust att bekosta andras dumheter.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.