AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.837

Snart är SuperEkonomiskaBilister en pina på vägen (LiterKramare)

Sida 1 av 2
De finns redan i USA - bilister som fanatiskt försöker klämma ut så många km som möjligt ur de tankade litrarna.

Länk

Vad är svennes mes-körande förbi de livräddande fartkamerorna - mot detta nya "påfund" ?!?

Har faktiskt varit två insändare i lokalblaskan på senare tid där skribenterna känner sig stolta över att köra i 80-85 på 90 väg för att dom sparar så mycket bensin...
Litet slipstreaming är ju alltid spännande =0

Var ska dom överdriva om inte i det stora landet i väster, kanske till och med Jay Leno börjar slanga bensin i sitt eget garage nu när han slutar på The Tonight Show.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Tycker mig dagligen se rätt många literkramare. Inte sällan kör de relativt nya och ibland dyra bilar, vilket är lite lustigt eftersom värdeminskningen borde göra dem betydligt oroligare än att spara några ynka cL/mil. För att inte tala om lackeringskostnader efter att ha pendlat dagligen 3m bakom en långtradare i 90km/h på motorväg...
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Problemet med Ecodriving är att om en förare kör så förstör den trafikrytmen för alla andra....

Jag fattar verkligen inte hysterin runt det här, jag menar är verkligen 14 kr så himla mycket farligare än 12 kr när man summerar månadskostnaden?

Jänkarna framstår som heltokiga, men i deras fall rör det sig om en tredubbling av bränslepriset samtidigt som vårt bränslepris har ökat 20-25 % på 2 år. Självklart slår det ruggigt hårt för dem, även om tredubblingen kommer från en larvigt låg nivå.

Mvh Johan
Nu handlar väl ekonomisk körning inte bara om att spara drivmedel, faktiskt så har väl dom flesta lastbilschaufförer kört så här så länge jag kan minnas, istället för att hålla åttio och tvärnita vid en rodell eller rödljus så blir det ju med lite uppsikt på trafiken ett helt annat flyt om man åker lite långsammare så blir medelhastigheten högre

T.o.m inom racing kör man för att vinna tid, tänk hur roligt det skulle se ut om alla körde järnet i F1 fram till första kurvan, en tvärnit, så börjar alla på första växeln...igen.

Nu menar jag inte att folk ska sitta och såsa i 70-80 eller slipstreama på lastbilar, för den stora "vinsten" ligger inom tätbebyggtområde med mycket 30-50 sträckor, jag som är en cruiser gillar inte att sitta och nöta 1-2-3,1-2-3 utan flyter hellre med på lågvarv på trean... Men det är ju jag det.

Bromsar, däck, bränsle, miljö och medpassagerarnas nerver mår inte dåligt av lite förnuftig körning. Om man sen vill sträcka ut på stora vägen så är det ju en annan femma, får vi ju träna lite omkörningar oxå!

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
lite off topic men provade miljököra för att se hur stor förbrukningsvinst jag skulle göra, körde tidigare med axx och ganska höga varv, sällan fiskörde "på en för hög växel".

Snittförbrukning för mig tidigare låg på 11.4 liter med 95% stadskörning.

NU när jag miljökör, axar snabbt upp och hoppar över en växel, planerar körningen, fiskör på mellan 1200-1800 varv (när motorn inte utsätts av påfrestning i form av uppförsbacke eller liknande) har jag lyckats kommer ner till 9.5 liter (95% stadskörning) ganska markant minskning om jag får säga.

/Hampus
Länk
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Läs senaste (var det väl) teknikens värld. Där konstaterar man att oftast inte förlorar tid på ECO-driving. Handen på hjärtat så får du ju bara vänta längre tid i rödljuset om du gasar ända fram och tvärnitar.

Själv har jag precis som tidigare skribent lyckats sänka förbrukningen med minst 20% och samtidigt hålla hastighetsbegränsningarna. Att långköra med 1 800 kg tung familjekombi med 190+ hästar och komma under 0,75 l/mil är ingen konst längre. Slå det alla V70:isar som åker omkring och surplar soppa.

Jag skulle vilja vända på denna debatt eftersom jag ibland känner att jag är den enda som väljer att följa hastighetsbestämelserna. Alla svär över att ingen håller 30 utanför just deras hus eller skola men jag känner mig ensam när jag faktiskt respekterar denna gräns. Ilskna människor som gnuggar kofångare är vardagsmat. Alltså, kan inte folk börja med karate eller nå´t för att få utlopp för sina agressioner där istället för i trafiken.

Genom att hålla på gasen tjänar jag en massa soppa och slitage, sparar miljön och ökar trafiksäkerheten. Och kom nu inte och säg att det är den som ligger i 90 på en 90 väg som är farlig och inte den som gnuggar kofångare och tänder och prompt skall om. Har du kommentarer på detta så vill jag sätta en undre åldersgräns på 30 år. Alla under göre sig inte besvär...

Läste btw en rapport som visade att flera av utsläppsmålen för bilismen skulle nås på en dag om alla körde lugnt och sansat och höll hastighetsgränserna.

Till sist en bekännelse: jag kan också bli fruktansvärt irriterad över slöfockar som utan motivering ligger UNDER hastighetsbegränsningarna men jag blir mer irriterad på hetsare som inte har någon som helst respekt för andras liv o väl.

Nej, jag är inte 102 år och har keps utan ligger själv en liten bit över åldersgränsen för att få kommentera. Skillnaden är kanske mognasgrad.

Och nu kommer jag väl få en massa påhopp så snälla ni som insett att man kan dö fortare än man tror, ni kan väl ge mig medhåll. Då gäller inte åldersgränsen... :-)
kilroy
ECO-driving innebär inte bara att man försöker köra så bränslesnålt som möjligt, en av effekterna blir ju också att man rent mekaniskt sliter mindre på bilen. Mina försök till ECO-driving har inneburit att jag avverkar samma vägsträcka på ungefär samma tid men med mindre bränsleåtgång. Man "tjänar" tyvärr väldigt lite tid genom att köra "som vanligt".

"Problemet med Ecodriving är att om en förare kör så förstör den trafikrytmen för alla andra...."

Det har jag rätt svårt att förstå. ECO-driving behöver ju inte innebära att man kör i 60 på 90-väg. Förare som kör i 80-85 på 90-väg får ju fortfarande köras om oberoende av om det handlar om ECO-driving eller inte.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
jag kan ju förtydliga mitt tidigare inlägg med att jag inte inte kör långsammare än hastighetsbegränsningen, utan att säga för mycket så man slipper ducka för kommentarerna;)

/Hampus
Länk
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Men om folk håller på och miljöar sig och kör sakta och är i vägen så är det väl bara att köra om, jag förstår inte problemet.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag har också märkt att det börjat gå långsammare ute på vägarna. troligen en följd av bensinpriset och ecodebatten. Ser inga problem med det, tvärtom.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Cornholio: Problemet är att det ofta är långtradarna som kör om literkramarna,

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
En ovanligt sansad och trevlig tråd med kloka inlägg, inte så vanligt tyvärr...)
Nu måste det väl ändå komma nån med mothugg snart, vi har ju flera långa trådar som lever än av typ "Vad är det fortaste du kört" och "Hur många fartböter har du" osv.

FP
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Folke: Vem vet, snart har vi ett literkramarforum på AP. Undrar vem som blir först med att köra en 750 på under 0.5 l/milen?

/johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Faktaruta:

Jag har 4km t.o.r till jobbet, resan (t.o.r) inkluderar 6 rondeller, två trafikljus, 6 st trevägs korsningar samt två påfarter på större väg. Genomsnittsförbrukning 1,25l/mil och upplever det som svårt att krama nå´t på den resan, tips?

Att promenera tar cirka 20 minuter men det är såå tråkigt.

2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
kaptenlöjtnant: 2 km enkel resa kan du cykla på 5 - 10 minuter, beroende på dagsform, vindriktning, solen i ryggen och köttbullarna på bordet där hemma.

jag körde idag (igår, detär efter midatt) Malmö-Osby t.o.r. Den södra biten (E22) var inget problem med dubbla filer i båda riktningar, men längre norrut med 1+1 och 2+1 vägar var det inte särskilt kul att köra 80-85 på 90-vägar utan möjlighet att köra om. 4 bilar framför, 2 bakom, de 5 sista kör upp i häcken på bilen framför och bromsar och väntar i flera minuter (fler än 5) på en möjlighet att köra om. På väg ut ur ett samhälle tog det 2-3 minuter från 50-85. Det är inte särskilt ekonomiskt om man räknar på alla bilarna.

Till alla er som säger "det är bara att köra om": Det är inte alltid möjligt att köra om p.g.a omkörningsförbud, en-filig sträcka på 2+1-väg, kontinuerligt skymd sikt på kurvig väg i skogsområde m.m.

mvh
Tomas
Tycker det är ok att en del kör långsammare om de samtidigt inte försvårar omkörning för de som vill köra snabbare. Och INTE ligger i vänsterfilen på motorvägen i 110 i flera mil... Under rusningtrafik går ju oftast nästan all trafik i vänsterfilen och bara några några lastbilar i högerfilen :)
Här har vi 90 på vintern och 110 på sommaren efter en 2-1 väg som jag kör varje dag ca 15 km till jobbet.
Tycker faktiskt det är skönt när det är 90, då kan jag hålla 95 utan dåligt samvete.
Jag håller gärna 95 även på sommaren men att ligga och bromsa alla andra känns inge vidare så jag håller 110 om nån är bakom mig när det är 1-filigt med mitträcke.
Jamen i Jämtland har vi ju åxå gubbarna å tanterna i Volvo 240 alt. Volvo Remjohan som ALLTID har varit literkramare. Brakar fram låångt till vänster i svindlande 70 blås fast Vägverket har skyltat om till 110 för länge sen....
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
ardbeg:

Det är just den inställningen att andra tycker att du bromsar upp vilket gör att du känner dig pressad och då ökar. Hur bra är det? Varför denna aggresivitet? Varför kan inte hormonstinna manliga homosapiens hitta på annat att göra med sin aggresivitet eller återvänder man till grottstadiet så fort man sätter sig bakom ratten eftersom övriga samhället skall vara så civiliserat?

Antingen är det jag som börjar bli gammal eller också har ilskan i trafiken ökat. I en just nu aktuell tråd Länk så diskuteras om en BMW-ägare som fick fingret. Är det så att i allmänhet är BMW-ägares attityd sämre i trafiken. Måste vil hela tiden visa vilka potenta bilar vi har? Själv resonerar jag tvärtom: "ja ja, provocera på du bara. Jag vet att du egentligen vill ha min bil".

Roligaste jag sett är när min fru (späd på 165 cm) sitter i (för henne) denna gigantiska BMW och viftar med lillfingret (populär symbolik för litet manligt könsorgan) till en upphetsad yngling med uppenbara aggressioner och andra mindervärdeskomplex (upphotad V70). Nu har jag ingen aningen om storleken på hans, ja ni vet vad, men oavsett så borde storleken minskat mentalt med säg 70%.

Nu har flera meningsfränder kommit ut och det är skönt till skillnad från alla inlägg vars inställning till trafik, tafikanter och trafiksäkerhet skrämmer mig. Är det dags för en ny dekal från Autopower? "Jag bryr mig om din och min säkerhet + miljön! Sluta kela med min kofångare! - Autopower.se" eller "Sorry, vi är upptagna så kan din kofångare sluta kela med min, tack! - Autopower.se.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.