AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.754

E46 -01 ACC dåligt lukt

ca
73
capman
BMW M5 -00
Nu när vintern är förbi och värmen börjar komma här uppe i norr har ja provat köra på AC'n och märker att de luktar unket/surt och det är inte trevlgit med illaluktande bil trots att den kyler riktigt bra, är det någon som har nå tips om hur jag kan få bort lukten eller vart jag kan leta. Om det är något filter eller något jag bör byta.

Köpte bilen i December och har inte använt AC'n något under vintern, de e nog kalla vintrar hära :)

Go go power rangers! \o/
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Hade samma problem med min e46:a när sommaren kom. Känner det även i nya bilen ibland när den stått.

Man kan få bort det ganska fort genom att köra på max kyla under tid. Då rensar den ut kylsystemet lite. Det tipset fick iaf jag och det fungerar.

ca
73
capman
BMW M5 -00
Då ska jag köra den ett "tag" dock vet jag inte hur länge. Men ja provar med o köra på full effekt ett tag o se hur de blir :)

Go go power rangers! \o/
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Desifiktionsmedel Virkon eller Virkon S från Apoteket eller Granngården sprays in i friskluftintaget med bortagna filter och med lite fläkthastighet igång så dödar de illaluktande bakterierna som frodas i o runt evaporatorn.
Också bra att kolla så att dräneringarna funkar när man kör AC

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ca
73
capman
BMW M5 -00
Det lät som något jag måste prova på, vart sitter vaporatorn för en E46 kombi?

Go go power rangers! \o/
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I värmepaketet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kör med AC'n året runt så minskar du risken för bakterier. Den avfuktar även luften vintertid.
"vart sitter vaporatorn för en E46 kombi?"

I denna tråd där man byter kupefläkt Länk (långt ner på sidan) kan man skymta evaporatorn bakom fläkten.
ca
73
capman
BMW M5 -00
Länk

Enligt länken ovan borde de ju vara de filtret jag ska ta bort och sedan spruta

Go go power rangers! \o/
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Detta får gärna beskrivas på ett enkelt sätt för oss som inte är verkstadsmekaniker, eftersom säkerligen många känner av dåligt lukt i början av AC-säsongen.

Är det någorlunda smidigt att byta det här filtret själv, och då alltså också kunna spraya om så behövs?

Var hittar man det och behövs något monteras bort för att komma åt?
Byta microfilter är enkelt, inga verktyg behövs: Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Åh, det lät som ett annat filter i förklaring längre upp i tråden. Här är alltså bara att lyfta bort filtret o spraya antibakteriellt?

Tack för länken.
ca
73
capman
BMW M5 -00
Tackar så hemskt mycket för hjälpen, ja börjar tycka om de här forumet, läser det nästan dagligen och får nya tips och trix :))

Kommer nog i fortsättningen bara köpa bmw, tokigt fina bilar, synd att man inte har råd med en nyare modell ännu.
Sc
15
Schäfer.T
330M-sport -02
316IM Compact -97
325IC M-sport -03
Byt kupéfilter, "byt till kolfilter"
ca
73
capman
BMW M5 -00
Det var i första hand luftfiltret jag tänkte byta, det som sitter under huven närmast rutan, vart är det kupefiltret kan sitta...ska söka lite på oem-databasen o se om ja hittar något spännande.
Det är kupéluftfiltret som sitter uppe vid rutan. Motorluftfiltret sitter i insugsljuddämparen framme på vänster sida.
ca
73
capman
BMW M5 -00
Aaah då hade jag hittat rätt med andra ord, kupefiltret är de där långa just under rutan där man ska spraya in sin hemgjorda klorinblandning. Såg även en annan tråd om detta om att man kan köpa desinfektionsmedel från tex apoteket, om nån annan vill läsa.

Länk
ca
73
capman
BMW M5 -00
Nu när jag har provat köra AC'n ett tag på full effekt så försvann den illaluktande doften när man hade den på, men det är när jag växlar tillbaka till o köra utan ac som lukten återkommer.

Jag är inte säker, men det är väl därför jag behöver köra den där klorinblandningen folk pratar om för att ta bort bakterier samt byta filter.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag förstår fortfarande inte varför du kör med den avstängd även om inte det hjälper dig med ditt problem. Tycker för övrigt att bilar brukar få rätt sunkig luft med den avstängd. Sommar som vinter.
ca
73
capman
BMW M5 -00
Näe jag har bara hört sen tidigare att man inte ska köra med ac'n på vintern, men så verkar ju inte fallet vara så jag kommer o köra med den på så ofta de behövs o går så att säga. Men först måste jag rengöra lite :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.