|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Vid första körningen så upplevs 320:n som helt ok, skön sång från motor. Men efter att du haft den ett tag, så upptäcker du att den är rätt seg/trött och vill ha på tok för mycket soppa i förhållande till sina 170hk. Det är min åsikt, har haft min 320 nu i snart 3 år och tycker det fortfarande. Jag hade köpt en 318 i dessa dyra bensin tider, MEN det finns ingen 318 med M-paket att hitta. Som du förstår så föreslår jag 325/330 eller en 318, men så var det det där med avsaknaden av M-paketet. | |
|
hej Hittar du en 330 inom det årsm.och prisintervallet du anger är det bästa köp. Den drar marginellt mycket lite mer soppa jämfört med både 320 och 325(se inlägg i tidigare tråd)och är fan så mycket mer att köra med. lycka till Håkan |
|
|
Ännu en röst på 330! //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Tack för alla svar! Är det inte så att BMWs sexor är ganska slitstarka, jag tänker på bilarna som gått 11-12 tusen mil, om det är någon fara att köpa en sån? Det är ju trist om det kommer massa slitdelar som måste bytas direkt.. | |
| Åldern verkar ha större påverkan än milen på en BMW. 11-12 tusen mil är inget problem för motor och växellåda om den fått regelbunden och korrekt service. Däremot finns det ju olika slitagedelar som det kan vara dags att byta eller se över som bromsklossar/bromsskivor fram, batteri, spindelleder, fjädrar, rost etc. | |
|
Den modellen du är intresserad av har i de 6cyl versionerna en motor som kallas M54. Den finns så att säga i olika storlekar, 2, 2.5 och 3 liter. Min pappa hade en 325 (M54B25) tidigare som han körde 40 tusen mil med, utan några problem. Och hans nuvarande 330 (M54B30) har varit lika pålitlig hittills. Jag växte upp med 6cyl bmw´s (M20,M50, M52) och alla var otroligt pålitliga och gick långt utan problem. Så vid 11-12k mil är en sådan bil så att säga precis inkörd, och är den bara skött rätt kommer den hålla. Ovanstående gäller naturligtvis bilen i sig också och inte bara motorn. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Intressant med BMW:s tänk med så många olika motoralternativ till en bilserie. E46, (bensin) beroende på årsmodeller: 318, 320 (4 el 6 cyl), 323, 325 och 330. Samma motorvalsdebatter kommer troligtvis att blomma upp om några år när E9x börjar dyka upp i 150k-prisklassen. 318, 320, 325, 330, 335... Diesel eller bensin..? Bara en tanke från en som åker med en "mellanmotor" som är varken är bra eller dålig..? Är det bara ekonomi- eller fetaste motorn som gäller, 318 eller 330? Btw, är inte motorvolymen på 320 6-cyl 2,2 liter (2171 cc)? /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.