AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.939

Köpa beg. E46 Touring?

Sida 1 av 2
Hej! Jag är i behov av en kombi och funderar på en E46 Touring 318, 320 el. 325. Jag har några krav på vad den ska innehålla:

-M-sportpaket
-Faceliftad, helst 03-05
-Svensksåld
-Manuell låda
-Max 12000 mil
-Max 150 000:-

Jag har kikat lite på blocket och sett några objekt som kan vara intressanta.
Länk
Länk
Länk
Länk

Några kommentarer på dessa? Någon som har sett dem IRL?

Tacksam för hjälp!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Åker själv 325 och tycker du ska satsa på en sån om det ska vara lite kul att köra och omkörningar ska gå smidigt. 318 skulle kunna funka om ekonomin är prio 1.

na
630
navi
BMW325xi -06
Om du tittar på en 03-a kolla när den är satt i trafik.
Tidiga 03-or började ju tillverkas i September 2002 och då går ju snart rostskyddsgarantin ut.
Köper du en sådan så kolla de vanliga rostproblemen, motorhuv underkant vid framlysena samt baklucka runt BMW märket samt underkant. Det gäller att få dem utbytta innan garantin går ut om de har rostproblem.
(Kolla även insidan av dörrarna runt den s.k. kittkanten.
Ok, angående rosten då, när förlängdes rostskyddsgarantin? För nu är den väl 12 år?
na
630
navi
BMW325xi -06
För nya karossen är den 12 år, men för E46 så är det 6 år som gäller.
(Vad jag vet, ialla fall)
Näe den förlängdes även för e46. Kommer dock inte ihåg exakt när det var men informationen finns på forumet!
Såg i nån tråd att det var 12 år fr.o.m bilar reg. 040401? Någon som vet om det stämmer?
na
630
navi
BMW325xi -06
Ja, när jag söker på forumet så säger flera att det är 12 års rostskyddsgaranti för bilar registrerade från 2004-04-01.
na
630
navi
BMW325xi -06
Undrar precis som lars84 om det är officiellt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte garantin som åberopas vad gäller kittproblemen utan good-will som sträcker sig garantitiden ut. Har svårt att tro att man får någon good-will åtgärd på en 12 år gammal bil utan då är det nog genomrostat som gäller.
na
630
navi
BMW325xi -06
Om det är Goodwill, hur kommer det sig då att BMW varit benhårda på att inte ersätta något när rostskyddsgarantin gått ut? Dvs 6 år.
för mig har de alltid kollat om bilarna varit uttagna för max 6 år sedan.
Bara undrar?
Okej, själva garantin gäller genomrostat alltså? Det är goodwill man kan hoppas på alltså?

Några kommentarer på de bilar jag har länkat till ovan?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mycket riktigt är det exakt 6 år från ibruktagandet som gäller. Man har valt den policyn att begränsa tiden man lämnar good-will till 6 år liksom rostskyddsgarantin.
Good-will innebär att man åtar sig åtgärda fel som inte rostskyddsgarantin täcker, vilket dom troligen tjänar på totalt eftersom dom valt att agera så.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Mest prisvärda är helt klart nummer 1 och 4. Ser ingen anledning att betala 20000 mer för bil nummer 2 alls. Bil 3 är ju nyare, frågan är hur mycket det är värt?

Du bör nog ta en funderare över vad du vill ha för bil. De är väldigt stor skillnad mellan 318 och 325 exempelvis. 318 är ovanlig med M-sportpaket men annars det självklara valet om man vill åka snålt. 320 gillar inte jag, för svag på låga och inte särskilt mycket snålare än 325. 325 är en utmärkt bil och en bra kompromiss mellan körglädje och ekonomi.

//Lövet
na
630
navi
BMW325xi -06
Håller med ovanstående, väldigt sällan man hittar en 318 med M-paket.
Men ekonomiskt så är ju 318 den bästa. 320 väljer man väl bara över 318 om man vill höra det sköna 6-cylindriga ljudet. Annars är ju 325 klart roligare att köra.
Utrustningmässigt är det ju ingen skillnad på bilarna, så där finns ju inget som sticker ut framför de andra.
När jag ser hur mycket priserna fallit det senaste året är jag väldigt glad att jag sålde min 320 förra året. Fick i princip ut vad som begärs för 05:an länkad ovan, efter att ha sålt v-hjulen separat.

Jag skulle i detta fall värdesätta rostskyddsgarantin rätt högt, tro mig det är jäkligt trist när rosten börjar krypa när bilen precis gjorts vårfin (har hänt mig med min 328 E36 där jag var 3 månader för sent...)

Bil 1 känns väldigt prisvärd, frågan är hur länge den blir kvar...
Bil 2 är för dyr i sammanhanget.
Bil 3 tycker jag är intressant, mest pga rostskyddsgaranti samt att den med största sannolikhet lär ge minst bekymmer (sista årsmodellen). Men detta under förutsättning att priset kan pressas lite till.
Bil 4 känns bra om du vill ha en 325, tänk bara på att den rullat en del och lär nog bli lite svårsåld om ett par år när den rullat över 15kmil.
Ja, egentligen är det ju bil 3 som känns mest intressant då den verkar vara i fint skick dessutom. Dock skulle jag vilja få ner priset till 140k för att det skulle kännas som en bra affär..

Kristoffer_L: Vad var det för årsmodell på den du sålde förra året? Intressant att se ungefär prisförändringen..
2004 (uttagen 040322) 320i Touring, rullat ca 7500mil. Dock hade bilen inte M-sport utan Lifestylepaketet istället. Dessa låg förra året ca 10-20kkr lägre än M-sportbilarna.
Lars;

Har du provkört samtliga bilarna!? Jag blev väldigt besviken på min förra 320 im touring (03), bilen drog överdrivet mkt soppa i förhållande till 170 hk. Har också ägt en 318 touring (03) och var väldigt imponerad över den låga förbrukningen samt den rel. goda piggheten. 325/330 är underbara bilar och drar, som Lövet varit inne på, inte nämnvärt mer än en 320...

Om jag hade varit i dina kläder hade valet stått mellan antingen 318 touring eller 325/330 touring - 320 finns inte på kartan. Men du kanske har goda erfarenheter, vad vet jag..?

Annars tycker jag du är rätt inne på vad du söker efter, en e46:a med m-paket gör mkt - lite körmässigt och mkt utseendemässigt. Sedan lär den bli betydligt lättare att sälja i framtiden.

Lycka till!
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Slå en signal till försäkringsbolaget och kollar premierna också innan du bestämmer dig för vilken motor du ska ha i din touring.

/JD
Tvesovla: Nej, jag har faktiskt inte provkört någon av bilarna.. Jag skulle gärna ta en 318 om jag hittade en fin med M-paket, jag har bara sett EN till salu.. Men det är ju framförallt 320 som erbjuds vad jag ser, iaf i min prisklass. Tar ju hellre en riktigt fin 320 än en halvfräsch 325/330 för samma pengar. Tyckte farsans 520 -01 var riktigt trevlig att köra, dock lite högvarvig vid motorvägsfart.

JohanD75: Skiljer en del i försäkring men inte så otroligt mycket verkar det som, dock dyra allesammans..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.