AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.604

Fick fingret idag

Sida 2 av 2
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Cornholio:

Testa och promenera genom centrala Stockholm varje dag. Jag gör det och jag är inte särskilt rädd för bilarna. Det är cyklarna som är dom läskiga...
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Cornholio:
Om det är så att cyklister har för vana att "dyka upp" framför din bil så är det nog på plats att du börjar se dig om lite bättre. Om du inte förstår varför du ska se dig för så är det nog dags att lämna in körkortet.
Mannen (dåren) tog nog sin cykel och försvann eftersom han insåg att det var lönlöst att argumentera med dig.
Grundat på ditt resonemang verkar du vara den värsta sortens stadsförare.

De flesta kollisioner är lätta och cyklisten ramlar odramatiskt utan att slå sig speciellt mycket. Jag tror att en BMW-förare blir mer lessen över sin repade framskärm än cyklisten över sitt skrapsår.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Judas: Jag fick själv en flygtur över huven på en XC90 i våras när en tant ignorerade väjningsreglerna , och jag var rätt glad över mina skrapsår med tanke på vad som hänt om vi mötts sekunden senare och jag hamnat framför/under bilen. Dock var jag mer ledsen över min picassoskulptur till cykel än hon var över sin framskärm.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Bjerser:
<Fördomar och ironi>
Men hon var ju kvinna och Volvo-ägare - det är klart hon inte brydde sig om bilen
</Fördomar och ironi>

<Känga>
Hon kanske hade gått på samma körskolekurs som Cornholio och trodde att man inte behövde väja med en så stor bil.
</Känga>
Jag märker ofta det att när jag kör ut från parkeringar till huvudled och det är kanske, säg 200 meter kvar från min bil till bilen som redan ligger i huvudleden
(50 väg)
så jag rullar oftast ut sakteliga (om det är fritt på den andra sidan också) och då helt plötsligt gasar den bilen som nu har kanske 150 meter kvar upp i hastigheter över det dubbla tillåtna och försöker nästan ramma mig..
(Oftast är det gamla skitbilar som kostar mindre än däcken på ett par 18tummare)
Så jag får växla ner för att hinna in i min egen fil innan jag får den idioten i sidan..
Sen bromsar de in och tittar skitsurt efter en när man pustar ut o har kommit i ens egen fils säkerhet igen.

de vill antagligen ha försäkringsbolagen till att lösa ut deras bil.´?!
Tittar aldrig bakåt efter en omkörning så jag riskerar inte att få se nått finger...
Annat än i sidobackspeglarna och där ser man ju inte den omkörda personen.
clubsport... verkar vara det bästa sättet... men känns lite osäkert att inte veta var man har det omkörda bilen :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Judas: Tyvärr stämmer dina fördommar in på denna tanten, för bucklan som blev syntes rejält och sänkte garanterat värdet rejält på en så ny bil...

Tror dock hennes gubbe hade andra osikter, but "it´s just a volvo" som hugh grant säger i nån film... ;)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
Cyklister som kryssar fram mellan bilarna inne i stan är ett gissel och det märks att hjälm behövs eftersom nästan alla ignorerar alla trafikregler, eller kanske inte äns kan dem.

Men å andra sidan behöver sjukvården dessa hurtiga och friska människor som kanske tror att donationskortet är ett körkort för cykel. ;o)

Länk
En annan anekdot:
igår var jag ute och körde på karlavägen i stockholm.
den första sträckan var 50, och jag låg kanske 55.
bakom mig ligger en V70 och trycker riktigt nära, vilket gör mig lite småirriterad.
efter ett tag kommer vi in på en del där det blir 30, och jag saktar ned till kanske 35. då börjar volvon (en kvinna i 50årsåldern) hetsa och försöker köra om på en alldeles för smal gata.
när hon misslyckas börjar hon tuta på mig.
då brast det för mig. jag saktade ner tills hon var så nära att hon inte kunde komma förbi. stannade, gick ur bilen och fram till volvon.
då öppnar volvo-tanten sin dörr och fråga argt: "mååste du köra 30 när det är 50?!"
då frågade jag om tant inte har någon hjärna, och förklarade att det ÄR 30 där. då satte hon sig i bilen, stängde dörren och väntade snällt tills jag åkte vidare.
vilka människor, sönderstressade på en söndag...
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Hej
Men så är det ingen trafikvett i dagens samhälle. Väldigt få använder blinkers när de ska svänga, hastigheten i trafiken är som Bapelsin skriver och det stannas inte vid stopptecken eller stopplinje utan det körs som om lämna företräde. O dessa cyklister som far som små djävlar överallt. Och så finns det ju de som ska åka rollerblades och flaxar och far med benen och de tar ca 2 meter av vägbanan m.m.
I övrigt är det ju riktigt bra :D

Tur man har veåtta så man hinner förbi innan olyckan händer :D

Bayerische Motoren Werke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.