AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.606

Fick fingret idag

Sida 1 av 2
Som bmw ägare fick jag för första gången fingret idag 2 gånger.
Själv förtjänade jag inget av dom, men som man märker kör man bmw får man ta den biten också?

Första gången körde jag bara i drygt 55 km/h ganska centralt i göteborg då en man går på gå gatan med sina 2 barn och fru...tydligen kände han sig störd av det, när jag tittade i backspegeln ser jag honom vända sig och upprepade gånger skaka på hela handeln hårt och visa mig fingret, störde mig mycket på det men kunde inte vända och fråga honom varför?

Några minuter senare innan motorvägen körde jag förbi en långsam volvo , så ser jag det jävla fingret igen, jag skakade på huvet och undrar om det är mig eller dom det är fel på...

2 Timmar efteråt är jag påväg hem och ska bara svänga av (höger) för att parkera bilen. (kör ca 35 km/h då) precis när jag ska svänga så lägger sig en jävla cyklist höger om mig och ska åka rakt fram medans jag ska svänga höger.. jag saktar ner ytterligare och är snäll och låter honom gå före
han tittar mot mig och ser jävligt arg ut när han cyklar förbi(tänkte nu får jag fingret igen)...

Då kokade jag över.... jag bromsar helt och tutar på honom, han vänder sig om och jag ger honom det jävla fingret och skriker sug min k...

han cyklade bara vidare... han visste väl att man inte ska stanna för förare som kör bmw :)
Hahahah...
Ja inte skulle jag stanna om en jag var ute och cyklade och en idiot i en BMW helt omotiverat tutar på mig och ger mig fingret.
Cyklisten lär ju inte tycka bättre om BMW-förare nu och ger säkert sådana gärna fingret i framtiden.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Haha.. fy fan va jag garvade det här :) Helt rätt, på dom bara.. :)
Conan999
tralala

Conan999
Fick höra av en BMW-veteran att man ska alltid ha något lätt tillgängligt i bilen att slänga, typ CD-fodral eller nått. Uppenbarligen är det inte bara du som har "fått fingret"...;)

Faktum är att jag fick fingret för nån månad sedan. Nån galning som skulle byta fil när jag låg brevid honom. När han var halvvägs in i min fil och han nästan prejar mig av vägen tutade jag på honom. Sedan är det väl ganska naturligt att han gav mig fingret eftersom jag var så oförskämd och tutade på honom?
ardbeg, men du... det var väl inte omotiverat, det var inte precis något gång ställe där och han la sig till höger om mig(just det hållet jag ska svänga) bara för att cykla rakt fram... dessutom är jag snäll och låter honom gå före... men han gav mig en ond blick... där går gränsen

inte ger jag fingret till alla som kör förbi mig
Korsar du en cyklistens väg vid sväng så är det ju din skyldighet att lämna företräde.
På din beskrivning så är ditt finger till cyklisten lika motiverat som de fingrar du fick tidigare under dagen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som BMW-förare har man förmånen att få en värdig färd genom vardagen. Som Pappa med småbarn på trottoaren kan man noga vara rätt nervös, speciellt om man har erfarenheten att många omedvetna BMW-förare hellre ser höger plus vänster sidas hastighetsbegränsningsskylt som summan av verkligenheten:) Barn är mjuka och bilar är dyra. Däremot så uppmuntrar jag gärna till att ligga lite under hastighetsbegränsningen 20-80 för då finns risken att barn springer ut i vägen för det är bebyggda områden.
Mvh
Asken
du kanske har rätt men inte i detta fall.
Inte kör jag fortare när en annan bil vill köra om mig som i detta fall kan jämföras någorlunda.
Sen lät jag honom gå före men hans beteende vad tillräckligt för att motivera händelsen....

hursomhelst... det handlade inte om det... var bara en rolig dag och tidigare incidenter gjorde att han fick både tutandet och fingret...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nej jag kan aldrig veta hur det var exakt för dig men jag fattar att det inte var kul. Däremot så kan du ju tuta förebyggande på alla som går mot röd gubbe, det är faktiskt roligt både före, när det sker och efteråt:)
Mvh
Asken
Asken: När du säger förebyggande menar du för att få chansen att få flera "fingrar" i framtiden (den nära framtiden) antar jag...;)
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Fingret är omoget att ge.
Jobbar man som budbilsnisse som jag, får man tyvärr räkna med att få "onda blickar" ibland.
Kör jag tung lastbil så är folk ganska förståelsefulla av någon lustig anledning...

Som någon skrev tidigare i tråden "Kasta Cd fodral eller nått" haha!
Den var kul.

Mange
Första incidenten förstår jag inte överhuvudtaget? Hade han ngt skäl överhuvudtaget att ge dig fingret? Han kan väl inte bara ha lyft fingret helt oprovocerat - eller?

absolut inte..

Varför skulle man provocera fram ett finger.... när han gav mig fingret första gången så blev jag först irriterad men sen skämdes jag faktist, jag tänkte på det hela vägen till nästa finger och kom fram till att jag inte gjorde något fel alls, kanske att han tyckte det gick för fort nära hans barn...
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Man ska vara försiktig med sitt finger, för ibland kan man råka ge det till fel person.

En herre i 45 års ålder pekade finger och tutade åt en person i periferin av min bekantskapskrets, som det verkligen inte står riktigt rätt till i huvudet på, så han klev ur bilen tog med sig sitt basebollträ (som han av alla fel anledningar alltid har i bilen) och slog sönder alla rutor på herrns bil. Något skrämd och förvånad blev mannen.

Mannens fingerpekande etc. var inte helt omotiverat dessutom. Just nu är galningen i fråga i säkert förvar i några år.
Förstår inte riktigt situationen med cykeln, du måste ju ha kört om cykeln precis innan du börja blinka höger och då är det ju lite förståeligt. För om du höll 35 kmph måste han cyklat som satan för att komma ikapp dig ju? :P
lite svårt att förklara precis hur vägarna var just där...finns en annan liten väg precis innan man ska svänga höger där han kom ifrån.... men men...

vi struntar i detaljerna :)
Faktum är att jag var i en liknande situation för en tid sedan. Jag körde i ett bostadsområde i stan. Det är en 50-sträcka, men jag körde nog ungefär 30 eftersom sträckan inte lämpar sig för att köra allt för fort. i slutet av en raksträcka är det den 30-graders kurva med en jättevägbula och ett övergångställa på toppen. På övergångstället kanske 40 meter framför bilen gick en kille med sina två barn.

Det konstiga är dock att killen blev mycket upprörd när jag kom körande, stannade i protest mitt på övergångstället med sin barnvagn och blängde ilsket på mig. Jag misstänker att det var ljudet som ekade mellan husen för det gick inte fortare än att jag rullade fram övergångstället och nästan fick fråga honom om det var min tur att passera. Jag förstår faktiskt inte alls varför han blev så upprörd. Dock kan jag ju glädjas åt att jag ju faktiskt inte fick fingret (kanske av hänsyn till barnen?)...;)

Men det är väl bara att konstatera att vissa människor förstår man sig helt enkelt inte på?
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Väjade för en man i 60 årsåldern när denne bröt mot väjningplikten. Jag körde i 55kmh,högerfilen på en 2-filig 50 väg. Han körde ut från en annan väg och in i min fil utan att titta och jag böt instinktivt fil för att inte köra på honom. när jag kom jämnsides hundradelen senare skulle han till råga på allt BYTA fil till min nya fil... Då fick jag nog och tutade på honom varpå han till slut upptäckte mig och vinglade tillbaka... Näven fick jag och till och med kärringen som satt bredvid honom hyttade mot mig. Båda hade garanterat missat mig när dom körde ut på vägen och trodde nu att den unga idioten utan omdömme i fin BMW hade kommit i minst 100kmh bakom dom eftersom dom inte sett någon bil när dom svängde ut på vägen....

I sånna situationer blir man lite frusterad och önskar att man gett tusan i att tuta. Då hade gubben åkt dit för vårdslöshet så det bara visslar om det... Fanns gått om vittnen så rätt hade man fått
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Det finns många dårar i trafiken men värst är alla galna cyklister, iaf här i Linköping. Dom kan dyka upp framför bilen precis var och när som helst och tutar man på dom så får man fingret. Priset tog en man som efter den obligatoriska tut och fingerproceduren cyklade ifatt mig vid ett rödljus och började härja. Blant annat så försökte dåren predika för mig om att JAG borde se mig för, då brast det och jag informerade honom om vem av oss som troligtvis skulle få mest ont av en eventuell kollision och undrade varför i hel*ete JAG skulle se mig för, det borde ju ligga mera i hans intresse. Då blev han helt tyst, tog sin cykel och försvann.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.