|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag skulle tvätta mina fälgar idag och tänkte använda fälgrengöring. Hade en flaska Turtle Weel Clean (vilket jag läste här efteråt på forumet inte skall användas på crome)och sprayade på. Väntade i ca 2 minuter och sköljde sedan. Resultatet blev shit! Har Breyton Imagine fälgar och det är crome på dom. De blev hur flammiga som helst och medlet sitter kvar. Det verkar vara svårt att få bort. Testade Sonax Cleaner...funkade inte! Testade Autosmarts Buffer 2000...funkade hyffsat men det blev repor så jag vågade inte fortsätta. Autosol är helt uteslutet. Sen såg jag att Turtle har en cromepolish. Kan det funka med det medlet?? Eller finns det nåt annat medel som är super? Behöver lite tips från er som vet hur man löser detta. Tack på förhand! Mvh Grimm | |
|
Är visst slipmedel i Silver Crome Polish...blir väl repor med det med!? Och rättar min tidigare slarviga stavning till Turtle Wheel Clean. |
|
|
Kan Hessa fälgrengöring vara något? Vet inte om det är någon fara att ha det på crome men starka grejjor är det i alla fall. Har testat det någon gång och det biter på det mesta. "När du älskar att köra" |
|
|
Tänkte följa upp lite vad gäller kromfälgar och medel som funkar på dessa. Vilka fälgrengörningsmedel funkar på kromfälgar utan att man behöver oroa sig för flammighet? Lahega Autorange Wheel Cleaner ska funka på alla typer av fälgar....gäller det krom också? Har testat på vanliga alu-fälgar och det är grymt bra. Sonax Xtreme? Turtle Platinum tyckte jag var kass på alu-fälgar så det är uteslutet. Ni som har testat olika som funkar eller inte funkar på kromfälgar, skriv en rad och berätta. |
|
|
Hej. Vi säljer Meguiars fälgrengöring, den fungerar på obehandlad aluminium och eloxeringar utan att missfärga. Men vi testar alltid innan på en yta som inte är synlig direkt. Nyckeln i dessa fall med fälgar som är känsliga är att spola dem ofta så kraftiga rengöringsmedel blir överfödiga. Mvh Jörgen Sandell |
|
|
Ursäkta mitt sena svar Jörgen. Ok, tack för tipset. Har små prickar asfalt på kromet. Tar Meguiars Fälgrengöring bort det med eller måste man köra avfettning. Vilken i så fall utan att det blir missfärgat och flammigt? Det är dags för vinter-rengöringen av fälgarna nu, innan de läggs på hyllan. |
|
|
Grimm: Hej. Fälgrengöringar jobbar med brändsmuts oftast och är mer syrabaserade. För att lösa "fet" smuts krävs en kallavfettning/vinteravfettning. Testa och spraya på redan rengjord fälg och den ska vara torr när petroleumavfettningar läggs på. Den löser tjäran och jag tror inte den missfärjar polerad aluminium. Använd svamp vid behov, aldrig diskborste eller fälgborste då de lätt repar. Men testa ALLTID någonstans innan. Mvh /Jörgen |
|
|
Ska testa med kallavfettning då. Nej, nån borste blir det inte tal om. Tack för hjälpen. |
|
|
Syra/fälgrengöring på krom=inte bra och antagligen förstörda fälgar. MVH/ |
|
|
Ja majjo är ju en superprodukt, inte bara god till räkor. Fettet i majjon kapslar in gruskornen som ligger på fälgen o gör att dom inte repar när man svampar av dom, och det är special fett i mbws orginal majjo son står emot det mesta, bortser man att det löses med de allra mildaste rengöringsmedel, och drar till sig smuts och damm så är det bara bra. Och ättikssyra vet vi ju löser allt, speciellt i den högst koncentrerade form som finns i majjon. Om man vill göra som majoriteten av alla kunniga och yrkesfolk, tar man en kallavfettning/tjärlösare, spolar av och sedan torkar av med ett vax alt en vaxpolish, med naftor som löser ev kvarvarande smuts. Då slipper man riskera att det man lägger på fälgarna härsknar, dom blir dessutom blanka och fina istället för feta och smutsåtdragande, Reserverar för stavfel, men jag är ju inte den enda som är ordblind.... |
|
|
Jag gjorde upp en plan. Jag testar med prickbort på en liten yta först för att kolla om det blir missfärgat. Funkar inte det så åker majonäsen fram. Det funkade med prickbort utan att missfärga och göra fälgarna flammiga, så jag körde alla likadant. Sen på med Lahega fälgrengöring. Nu är det grymmt fina igen! Men majonäsen kommer alltid att finnas i bakhuvudet, lita på det. Tack för alla tips..Asken, Polernisse, NicklasO mfl.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.