|
|
|
|---|---|
Gunget |
Min 325 Xi -06 har gått 1650 mil och när man startar motorn så framgår det att det är 7000 km kvar till service, men längst ner visas en klocksymbol och siffrorna 06/2008. Jag trodde att detta var en indikation om när bromsvätskan ska bytas (juni 2008), men den byttes för två månader sedan. Nu i morse blev dessutom servicesymbolen (som föreställer en bil med ordet "service" och visas några sekunder just när man har startat bilen) röd till färgen. När jag går in och kollar under "serviceinfo" så visas en röd oljekanna. Kan det vara möjligt att oljan ska bytas eftersom bilen har gått i trafik i två år trots att bilen bara har gått 1650 mil? |
|
Oljeservice är ju den första servicen som görs så det kan mycket väl vara dax för den servicen trots att bilen inte gått så långt. |
|
|
Märkligt, jag trodde att serviceindikationen ("x mil kvar till service") skulle hålla koll på alla ingående servicepunkter - oavsett hur mycket eller lite man kör över tiden - och räkna om miltalet utifrån det. Men nu verkar det som att din plötsligt varnar för att servicen ska utföras tidigare? Är oljenivån OK? Har inga kloka svar - men är intresserad av att höra hur det går om du får någon förklaring. /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
| Min har gått 1900 mil och indikerar att det är 15000km kvar alternativt att den ska in för service i oktober. Nu har min stått en del så jag gissar att det är både bensinförbrukning och hur länge det var sen senast den var inne som är avgörande. | |
Gunget |
Jag har pratat med BMW idag. Oljan ska bytas trots att bilen bara rullat 1650 mil. Detta beror på att oljan är två år gammal. Ska bli intressant att se om bränsleförbrukningen nu sjunker lite efter oljebyte. Jag har ju tidigare debatterat detta här på forumet. Nu efter ett halvår så kan jag fortfarande intyga att bilen är rätt törstig. Drar ca 1,25 l/mil blandad körning. Var dessutom på långstyrning förra helgen, Stockholm-Skövde t.o.r. (ca 70 mil). Låg på ca 100 på 90-väg och 120 på 110-väg. Förbrukningen vid dessa förhållanden gick ner till 0,9 l/mil, men där var det definitivt stopp. |
|
Det var törstigt! Fyrhjulsdrift och automat i och för sig, men du ligger 0,3 l/mil över mig... Om du släpper handbromsen då? ;-) <- kunde inte hålla mig, ta det på rätt sätt :) Hoppas det blir bättre med ny olja - min gick ner från 0,94 till 0,90 blandad efter första servicen. /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
Gunget |
Varför ska egentligen bilen ta mindre soppa efter första servicen? |
| Jag tror inte den gör det. Det är främst när bilen är ny den drar lite mer. Men din verkar väldigt törstig även om det är fyrhjulsdrift, automat och 1600mil! | |
Gunget |
Har haft in den 2 ggr för att kolla förbrukningen. Finns inget fel på bilen. Enligt BMW centralt så "ligger det inom marginalerna". Sedan så är ju blandad körning en definitionsfråga. Vid eftertanke så kör vi nog väldigt mkt kortkörning med bilen och då drar det ju iväg. 0,9 på landsväg med en del motorvägstempo är väl inte alldeles åt pipan? |
| Vart sitter oljefiltret någonstans? tänkte byta olja o filter själv! Tacksam för svar! / Johann | |
|
Wolla: Menar du på din bil eller sitter du också på en E90? |
|
| Ursäkta mig, har inte uppdaterat mig själv här på sidan, jag menar förstås vart oljefiltret sitter på en E90 diesel, jag har letat men utan framgång. Tacksam för hjälp! /Johann | |
|
Angående bensinförbrukningen: det beror ju även en del på vilken körstil man har. Jag har testat köra långfärd på lite olika sätt: dels på ett sätt där jag inte riktigt bryr mig om hur mycket jag använder gasen och då kan jag komma upp i 1 l/m även om det är 20 mil jag kör. Om jag däremot verkligen anstränger mig för att köra bensinsnålt, d.v.s anstränger mig så mycket att det nästan blir jobbigt, så kan jag köra samma sträcka på som bäst 0.62 l/m men då håller jag hastighetsbegränsningen stenhårt (max 110km/h) och motorbromsar så ofta det bara går! |
|
Gunget |
Jag har nu kört 95 mil ren landsväg (Stockholm-norrbotten) och verkligen ansträngt mig att köra försiktigt för att kolla hur snålt man kan köra. Etappen Stockholm-Gävle lyckades jag komma ner på 0,84 l/mil. Sedan blir ju Sverige lite mer kuperat och när jag var i Luleå så hade förbrukningen ökat till 0,91 l/mil. Då har jag mer eller mindre legat på hastighetsgränserna, undvikit omkörningar i möjligaste mån etc. Av att döma från övriga inlägg på detta forum så "straffas" man nog med 1,5 dl/mil för automat och X-drive! Kollade nyligen i handboken och en 325 Xi aut ska ta 0,76 landsväg men de facto hela 1,44 i stadstrafik! |
| Hur mäter du förbrukningen? Färddatorn visar tyvärr ofta fel. På min bil visar den faktiskt för hög förbrukning. Den verkliga brukar vara c:a 5 % lägre. | |
Gunget |
Har både kollat färddator samt räknat ut förbrukning vid tankning mot trippmätare (både bilens och Garmin-navigators). Tycker färddatorn stämmer ganska väl på min bil. Hade en E46 325 Xi manuell tidigare och det verkar som om nuvarande 325 Xi E90 med automat drar ca 1 dl mer på landsväg och ca 1,5 dl mer i stadstrafik..... |
| I och för sig ger fyrhjulsdrift en hel del extra transmissionsförluster och därtill ett stort antal extra kilon att släpa på. Med andra ord så bör en Xi dra mer än en bakhjulsdriven. | |
|
Förbrukningen på min E91 xi -07 ligger på 0,90 som bäst på landsväg, jag kommer inte ner mera. Bilen har gått 1900 mil och har nyss varit inne på oljeservice, bromsvätska, kupé filter. Kan tillägga att det inte blev någon skillnad på förbrukningen efter denna service. Tycker också att det ligger i högsta laget, men men... det verkar inte bättre. Mätningen är endast från BC:n. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.