AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.395

bmw 740 oljelampa kan så lite göra utslag?

m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
hej jag undrar om det ska vara så här på min bmw 740ia 97a. var ute o körde idag för första gången på ett tag och stod i bilköer hela dan:( suck men men

när jag kom ner till danderyds kyrka så bromsade jag in kraftigt och då plingade det i bilen och displayen tändes och det stod: STOPP!!ENGINE OIL nåt och så fort jag slutade bromsa så slocknade det och sen åkte jag in på mackan och köpte 1l olja och när jag skulle fylla på så var oljan längs ner på stickan....

jag fick fylla på 2.7liter för att det skulle bli fullt...min fråga är då. kan det göra utslag el ska det göra det då det saknas 2.7liter olja om man typ hård brommsar in???

trodde det krävdes att det saknades mer olja innan det med tanke på att det är typ 8l...hoppas på svar fort då man e lite svettig nu!
ri
699
riku
740iA -97
Hej vet inte mängden som behöver saknas men 2,7l!! när kollade du oljan senast,stickan har väl knappt blivit blöt.Du skulle kanske kolla så du inte fått läckage någonstans.
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
det är inte jag som använder bilen dagligen men den har aldrig ens blinkat nån gång men jag skulle bara vilja få bekräftat att om man saknar 2.7liter att olje plinget kan komma vid en tvär inbromsning...

nu är det ju påfyllt o nu kan man tok bromsa men vill veta ändå o vart gränsen går och hur kinkigt det är!

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det kan absolut komma vid inbromsning/gaspådrag om du saknar hela 2.7 liter !!!!
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
haha ok tack blev lite svettig där ett tag!

saken är att olje stickan e lite skum för om man lägger den ner på tex ett bord o sen ser man på mått biten då längst ner är det ju som en utbyggd pil och sen blir den platt och så kommer ett spår sen blir den platt igen och ett nytt spår kommer, sen blir den platt igen o sen kommer en liten punkt/prick utgjutelse och det är väl fullt vid den markerings pricken????
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
har lampan o pling tänds under körning så brukar det ofta var för sent,motorskada uppstår,olje givaren brukar vara ställt på ca 3hekto
innan lampan tänds så då är det redan försent
och 8l kolla upp det det låter mycket
ri
699
riku
740iA -97
7.5l ska det vara
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
nja den tändes ju inte vid normal körning direkt utan det var när man bromsade HÅRT så den reser sej i häcken:) då plingade den med slocknade direkt o nu när det är fullt så har jag provat att tvärrnita nästan och inget symptom kvarstår!!!

menar du att det är försent redan nu el vad tänkte du?? är det även det om man fick plinget i mitt fal el?? någon som vet nu blir jag ju orolig

hoppas på svar
ri
699
riku
740iA -97
jag tror inte du behöver vara orolig för att den tänds ett ögonblick.skulle vara mera orolig för att köra med för lite olja som måste smörja maskin frågan är ju vad som händer med oljan i det läget, blir den för het? BMW och andra har ju en sticka så att man ska veta att motorn har den olja den behöver för alla lägen,minimera slitage optimera prestanda osv
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
haha jo jag vet men som sagt jag hade inte haft bilen på ca 2månader då jag varit utomlands! men självklart ska det vara fullt på stickan jämt iaf enligt min mening.... tack för alla svar
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det är skillnad på om bilen varnar för låg oljenivå och lågt oljetryck.

Låg oljenivå är inte bra men så länge nivån inte varit så låg att oljetrycket försvunnit är det inte jättefarligt .

Om oljetrycket däremot varit lågt och bilen varnat är risken stor för allvarliga motorskador , om bilen varnar för lågt oljetryck vet man ju inte hur lågt trycket varit eller hur länge den varit utan korrekt oljetryck.

1 sekund med för lågt tryck kanske inte är hela världen medans 20 sekunder nästan helt utan tryck är mycket allvarligt - endå ger dessa 2 scenarion likadana felmeddelanden.
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
så sant! det som hände efter plinget då jag stannade var att när jag vred nyckeln till noll så kom det upp ett meddeland som sa check oil level o sen fyl´lde jag på men det meddeland som kom upp då det plingade var stop oil pressure...men nu har jag kört i 1 dag o inget strul
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.