AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.139

Effektökning - Audi S6 a007

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Undrar om någon här har erfarenhet eller vet någon som har det, när det gäller att öka effekten på Audi S6 av 2007 års modell?

Audi forumen jag hittat ger inte så mkt svar..

Audi S8 sägs ha exakt samma motor men annan programvara, och den har 450 hk (min har 435hk)

Jag pratade med Lidingö motorservice (tror jag de heter), och de ville inte ens kommentera avgsystemsbyte, då det ej följer orginal och tar därför bort garantier.

Kan man göra Rototest på en fyrhjulsdriven bil, och se vilken effekt man har nu?

Om en bil visar påtagligt mindre effekt en utlovat, kan man reklamera köpet då?

Min bil går bra det är inte så - men mkt vill ha mer.
Skulle vara kul att få upp effekten till 500hk eller nåt.

/Andreas, Audi S6 Avant 2007
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då du har sugmotor så är det nog dessvärre bäst att ge upp planerna på någon slags kostnadseffektiv effektökning. Avgassystemet skiljer mot S8 så det är inte bara programvaran.

Inte för att vara oförskämd men jag har svårt att tro att du skulle känna skillnad på 435 hk och 450 hk. I och med att det inte finns några "billiga" hästar att hämta i V10an tror jag att tuningfirmorna som gett sig på S6 är väldigt få. Vill du ha någon ordentlig effektökning är det nog kompressor med allt vad det innebär av strul med besiktning och försäkring.

Att byta avgassystem kanske ger några hästkrafter men känslan och det skönare ljudet kanske gör det värt det ändå.

Vill du ha seriös Audi trimning så är det nog MTM, Hohenester eller Wetterauer som gäller. Vet inte om någon av dessa har representation i Sverige. Dahlbäck Racing kör nog MTM när jag tänker efter. Du kan ju också kolla med ACE Competition.

//Lövet
500 hk är ju bara 65 till. Snopet om det också skulle kännas lamt efter några dagar. Rekommenderar att ta ett helhetsgrepp om situationen och inhandla denna istället:

Länk

Den travar nog på rätt bra. Och tänk på att finansieringen bara är ett problem om du gör det till ett!
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Andreas: Jag ringde Dahlbäck racing, och det enda de kunde erbjuda var att ta bort toppfartspärren för 8k plus moms (och visst det är roligt att köra fort, men hur ofta har man behov av att ligga i 300km/h).

Och jag tror inte heller de där 15 hästarna ger något, som är värt de pengarna.

Helgeson: Jag pratade faktiskt med min Audi säljare igår om den där besten du länkar till.

Deras VD har en bil som han skall köra till nästa sommar, och då kommer de att kunna släppa den för ett rimligt pris. Så jag får "häcka" på i min sugmotor bil.

Kul sammanträffande! Ledsen att jag inte kunde ge några mer realistiska tips, men det verkar ju bara vara att härda ut till nästa sommar, då!
Den som väntar på något gott osv..
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Helgeson: Jag får lov att klara mig med 435hk ;-)

Hur trivs du med din 130i? Jag var på gång och köpa den och behålla min gamla A6a - men slog till på en S6a som har både farten och utrymmet.

Du står nog ut! Du skrev inledningsvis att mycket vill ha mer, men du kan ju se det som att du redan har mer. Exempel: Låtsas att du istället egentligen har en 4.2 FSI Quattro med 350 hk (som ju är mycket) i original. Sedan trimmar du den till 435 hk, och då har du mer! På ett sätt är du ju i den situationen nu (med lite fantasi ;-)) Billigaste lösningen!

Jotack - trivs som fisken med 130:an! Går alldeles underbart och motorljudet tröttnar man inte på i första taget (till skillnad från min 118d och ambitionen att bli miljövän som varade i 6 månader).

Man kör ifrån det mesta, men ser jag dig i backspegeln kommer jag att flytta mig fort som f-n. Jag lovar. Det gäller att välja sina strider...

God sommar och håll i lappen!
Helgeson
mistafrizz:

Den bilen som Helgeson länkar till är det något speciellt preppade bil?

Tycker att antal hk var väldigt högt? I senaste Top gear testar den S6 i Franska Alperan:)) den hade om jag kommer rätt 570hk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Den bilen helgeson länkar till är den nya RS6an - den har S6ans motor fast med dubbelturbo och 580hk.

Den bilen som "Helgeson" länkar till är väl något uppskrämd! 900 hk och ett pris på över 3 miljoner.

M.v.h. Johan...
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
mp5sd: såg det nu, men bara något.. ;-)

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
mistafrizz:
Köp en hundluktande Volvo 245:a från -77 (med manuell choke förståss) och kör den en gång i månaden. Starta den gärna kall och fullastad i brant backe och backa uppför :-) Då kommer det kännas som Audin har 600 hk sedan! :-D

/Fredrik
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
grattis Fredrik -själv har jag satsat på en Golf variant 97:a känns som man ska kränga av vägen i varje kurva. Jag kommer mappa och avgassystem när jag får S5:an, det blir ca 390hk.
Hörde att det gick att konvertera om till etanol med en effektökning på ca 15% som följd.
Någon som vet mer om detta

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Chip Center först med uppgradering till Audi S5!
2008-05-25
Chip Center tar återigen täten när det gäller att vara först ute med utprovade uppgraderingar till moderna bilar.

Nu kan vi som första företag i Norden två olika uppgraderingar till Audi S5 4,3 V8!

Mjukvaran programmeras genom OBD uttaget med hjälp utav CC Tuning Tool Generation-II, marknadens främsta instrument för OBD programmering.

Steg 1 inkluderar en optimerad mjukvara som ökar effekten från 354hk/440Nm till hela 375hk/470Nm. Priset är 7995: - inkl moms och installation.

Steg 2 ger otroliga 387hk/482Nm, i Steg 2 så programmerar vi om bilen styrenhet och installerar ett rostfritt avgassystem från Milltek från katalysatorerna och bakåt. Priset för
Steg 2 är endast 21 395: - inkl moms och installation.

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.