|
|
|
|---|---|
|
Sedan 3 veckor tillbaka så har "kärran" uppfört sig underligt,i början så ville den inte starta kanske 3 ggr i veckan ända tills nu,den senaste veckan har varit förjävligt, vid varje starttillfälle så kommer "kärran" igång efter 4-5 försök,ibland tar det 10-12 försök! När man vrider om startnyckeln så "surrar" det till,allt annat är som det ska men motorn startar inte,vrider tillbaka nyckeln till utgångsläget och försöker om igen,så får man göra i ett flertal försök :( tills motorn startar! Som sagt:allt annat ÄR som det ska dels under startförsök som under färd. Är det som jag misstänker att startmotorn behövs bytas ut? "Kärran" är en Bmw e39 av 1997 års modell! Bmw=Bil_Med_Wett | |
|
Med surrar till antar jag att motorn inte vrids runt utan surret är från startmotorn som frisnurrar utan att greppa i startkransen? Det är precis som min startmotor gjorde innan jag bytte den. Hade garanti på bilen så jag fick den bytt utan att det kostade något. Det enklaste är såklart att byta ut startmotorn men det kostar ju en slant i synnerhet att lämna in på BMW. Om du tänkt byta den själv kan du testa demontera den och kolla så allt verkar helt runt startmotorns kugghjul som ska greppa tag i kuggkransen. Troligen är det inget fel utan bara delarna i startmotorn runt detta som kärvar. Dra på lite 5-56 eller motsvarande och låt ligga över natten, blås sen rent med tryckluft och dra på lite nytt 5-56 innan du monterar tillbaka den. Du kan även köpa en nya startmotor från schmiedmann för under 2000:- inkl frakt. Det är en ganska enkel manöver demontera/montera startmotor om man inte har tummen mitt i handen =) |
|
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Låter ju onekligen som att mekanismen inuti startmotorn inte fungerar som den ska. Har för mig knepet för att få igång bilar med sådant fel brukar vara att banka till startmotorn - hjälper det då vet man att det är startmotorn med säkerhet. |
|
Låter ju helt klart som någonting med startmotorn. Ett tips för att kolla: Parkera i en nerförsbacke och försök först starta med startmotor. Om den inte vill, prova att rulla och starta genom att släppa kopplingen. Startar den direkt då så vet du ju. (Förutsätter ju då givetvis att du har manuell) Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.