AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
846

Turbokonvertering av 323i, -83

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Först och främst vill jag be om ursäkt för denna kanske överflödiga tråden, emedan jag redan har en liknande tråd igång.

Situationen är denna:

Jag och en polare skall turbokonvertera våra respektive bilar.

Han har en BMW 2002 -73 med M10 motorn, och skall använda ett Garret T3 aggregat samt intercooler. Utöver turboaggregatet (med medföljande wastegate) och intercoolern använder han sig av en extra bränslepump, en extraspridare och naturligtvis en dumpventil. Han har fått igång bilen och den går som fan...

Jag har en BMW 323i -83 med M20B23 motorn, och skall använda ett Garret T03 aggregat (med medföljande wastegate) utan intercooler. Budgeten för bygget är i minsta laget (kan lägga ut MAXIMALT 1200 kronor till), och någon IC är alltså inte aktuell. Jag känner heller ingen som kan hjälpa mig med svets och dylikt. Däremot har jag lyckats fixa en billig deal för att tillverka en adapterplatta att sätta mellan orginalgrenröret och turboaggregatet.

Själva frågorna är enligt följande:

Orginalkompressionen är 9,4:1 och jag planerar ingen kompressionssänkning. Turbon är antagligen endast luftkyld. Hur mycket laddtryck kan jag räkna med?

En dumpventil har jag inte, måste jag absolut införskaffa en sådan?

Måste jag fixa extraspridare, eller klarar nuvarande orginalinsprutet det laddtryck som ni (förhoppningsvis) har rekommenderat i den första frågan?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Om du är intresserad av att få det att fungera så bör du ha en IC. Jag har en 940 IC som inte är så vacker efter en lättare krock. Däremot så är den tät och trycktestad till 1 bar. Den kan du få för 400kr+frakt, vilket borde medföra att du har råd. Dumpventil är knappast nödvändigt till ditt bygge, och orginalsprut omodifierat borde klara upp mot 0,5 bar laddtryck, det vet jag folk som kört med, men jag har inte provat själv. Maila mig om du är intresserad av en billig och rätt så bra IC. tarvhacka@hotmail.com
imenhoteb
Hmmm annars så e jag ute efter en ic!!???Men nu kan man använda Dump på en 323 i??skulle tippa att det blir bätre spool tid!! Min funkade då bättre ialla fall!!318 i ??
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Hur justerar man upp bränsletrycket? Har nu fått tag på 325-spridare (som jag hoppas flödar lite mer) till ett schysst pris, och ifall det alltså är bränslet som hejdar så vill man ju åtgärda det.

Så vad jag undrar är om man kan justera upp bränsletrycket på min insprutning (tror det är L-Jetronic) och hur man gör det?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
bmwm1
jo det går att skruva upp det på luftmändmätaren och då gör du så att du släpper på fjädern som sitter under plastlocket men man får se till att man inte tappar den för då blir det nästan omöjligt o ställa in det igen. men jag vet inte om det är bästa sättet.
Du kan inte justera bränsletrycket och inte heller maxbränsle genom att släppa på fjädern i mängdmätaren. Att släppa på fjädern kan vara en nödlösning om bilen går snålt på mellanregistret. Höjer bränsletrycket gör man genom att pressa ihop regulatorn med hjälp av tex ett skruvstäd och två hylsor. 323:an har 2,5 bars tryck, så skaffa en 325 regulator som har 3 bar från början så behöver du inte höja trycket.

Länk
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Har min E30 323i en oljekylare orginalmonterad, eller måste jag införskaffa en?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Sitter ingen orginal, men du behöver ingen heller. Du lär inte kunna ladda så extremt mkt med dina förutsättningar, så det känns overkill med oljekylare.

Länk
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Fick tag på en för 100 kr, så det är lugnt. Det är väl ingen nackdel att ha i alla fall?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Nix, det skadar aldrig. Du lär ju ha filteradapter och lite slangar och rör oxå, och det lär du ju inte fått med för 100 kr eller?

Länk
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Hmm... Där sa du något. Slangar fick jag med, men inte filteradapter och rör?

Ska nog fundera lite på den där dealen...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Adaptern är den som brukar kosta några hundringar, men får du den billigt så varför inte? Skickar en IC till dig på torsdag!

Länk
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Låter jättebra angående IC'n...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.