AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.488

Sladdrig växelspak,vilken del ska bytas?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har sökt en del inlägg,men hittar mest till e30..kanske jag som är ute och cyklar bara? :)

Min växelspak har blivit ganska slapp på sistone...så tänkte försöka ta tag i den så snart efterlängtade semestern.
Om jag fattat det hela rätt så ska inte lådan behöva plockas ner,utan man kan fixa det innefrån?
Men vilken del är det som ska bytas här? Länk fått för mig att det är 5:an...lr är det någon annan?
pu
547
puiu
330i-03
Bonje
1.114 st
2003-10-16 17:56
Rapportera svaret
Äger följande BMW:

--------------------------------------------------------------------------------
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar Så här är det!

På växelspaken sitter en en "ledkula" (ta bort damasken så syns den) den kulan ligger in en vit plastkopp. Den plastkoppen brukar vara sliten. Den kan vara jävlig att få bort pga att det är ganska trångt. Gå in här så finns det bilder under mekartipps [LÄNK]

Längst ner på spaken sitter en lagerbussning. Den kan vara glapp, då åker man på att byta spak om man inte är lite händig och har tillgång till en fräs och svarv....
Sen har vi staget som går från växelspaken till växelföraren på lådan. I vardera ende på den så sitter det en "tapp" som går genom bussningen i spaken, och i växelföraren vid lådan. Det här staget är med 110% säkerhet sliten på tapparna. = Köp nytt stag.
Sedan har vi en sista del, som kan vara sliten. På växelföraraxeln som går in i lådan, sitter det en löstagbar grunka. Det är den som staget går igenom vid växellådan.

Klarnade det upp någe?!

Byter man allt det här då blir det nybilskänsla igen!

alex
pu
547
puiu
330i-03
mer tips finns på" sök inlägg" under" Sladdrig växelspak"

alex
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har ju sökt runt en del,men hittar ju mest bara till e30 och undrade ju därför om det är ungefär samma ingrepp...
Visst klarnade det lite grann,men undrar vilka av dessa ingrepp man klarar av i från ovansidan? har absolut ingen lust att lyfta ner lådan lr liknande just nu...
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Här står lite om just E36 (som jag antar att du kör)

Länk

Diesel-räsern
/Rickard
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tack! ja,nästan allt fick man svar på...fortsätter i den tråden i stället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.