|
|
|
|---|---|
|
Har en 328i E46 -98 har 10 bar på 3an resten ligger mellan 13-14 bar vilka möjliga orsaker finns Hörde nått om ventiler och lyftare stämmer detta? Kan det finnas fler orsaker, kan 10 bar räcka för att 3an ska misstända kan den isåfall dra med sej fler cylindrar som misständer? | |
|
Ventiler och lyftare är iallafall inte det första jag tänker på när man har dålig kompression. I ditt fall kan det nog vara så att ventilen inte tätar tillräckligt, men då borde ditt stift på 3ans cylinder skilja sig från de övriga, oljigt/gläggigt, tar din bil olja? Är din bil lite svårstartad? Min E21 323 har 10 bar på 6ans cylinder medan de andra ligger på ca 12 och den misständer inte, så jag tror inte borde göra det i ditt fall. Dålig topplockspackning är ingen omöjlighet och bör kollas upp. Hur långt har den gått, bilen? |
|
|
Har du provat kompressionstrycket flera gånger? Tex direkt efter det att du kört motorn! Ibland kan det komma skräp ( tex en sotflaga) mellan ventil och topplock. Då blir trycket tillfälligt lägre på den cylindern. Inte heller jag tror att skillnaden i kompressionstryck är huvudorsaken till misständningar! Per L |
|
|
OK! Men det är dock lite konstigt att det är just 3ans cylinder med 4 bar lägre komp som misständer? Eller? Stiftet verkar samma som övriga, 3an misständer hela tiden, men om motorn får gå ner i varv(tomgång ca 700) så börjar även 4an misstända. Håller man däremot uppe varvet runt 1000-1100 så så är det bar 3an. När 4an lägger ner så är det bara att starta om så går den igen! Bilen startar mycket lätt! gått 18.000 mil Tack för era funderingar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.