AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.468

Välja 520 eller 525 E34?

Sida 1 av 2
Har länge funderat på att köpa mig en E34 och nu finns pengarna och nuvarande brukis börjar bli lite sliten. Så frågan är om man skulle köpa en med den lilla 2 liters motorn eller köra på med en 2.5 liters? Har hört att 520in ska vara billigare i försäkring, men efter att ha kollat upp det lite snabbt verkar det inte stämma rikitgt. Sedan är ju 520in mer bränslesnål också, men hur mycket? Är det någon större skillnad i pris när det gäller reservdelar? Ja, lite småfrågor helt enkelt. Vilken tror ni hade varit det smartare köpet? Bilen ska som sagt agera brukis i både vårt och torrt. Pålitlighet är ett måste!

Mvh/Niklas
Skulle helt klart välja 525i. Betydligt starkare och enligt många faktiskt snålare på soppan än 520i. Reservdelspriser skiljer praktiskt taget inget.
Jag själv började med en 520iaT, sanslöst tråkig att köra och slö som få. Köpte mig en 525i som jag fixat till lite granna och den är faktiskt riktigt rolig att köra (dock drar den lite mer soppa då man gärna gasar lite mer).
Komforten är väl ungefär densamma men 525 har oftast lite mer utrustning som standard kan jag tro.
snackar du 12v så köp inte 520!!! slöare bil har jag aldrig ägt, dock lät den som en bmw när man varvade! snackar du 24v kan du köpa en 520 utan problem tycker jag, trevlig att köra o inte alls så slö som många tror och billigare i drift än 525!
Glömde nämna att det är en 24v jag planerat att köpa. Gärna med vanos också.

Hur är det med försäkringskostnader mellan de två? Skiljer det någonting eller är det samma pengar?

Något annat jag fått för mig är att alla 520 är fräschare då många 525er är ungdomsägda, importerade och allmänt svinkörda och dåligt skötta. Dock kan jag hålla med er om att mer utrustning som man får i 525an är aldrig!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Har båda två. 520 drar faktiskt mindre. Annars är 525 en trevligare motor, särskilt om man har touring och automat som stjäl effekt. Annars är det praktiskt taget samma bilar.

Vill du gasa lite, köp 525, vill du spara lite, köp 520.

Svårt val där. Helst vill jag ju både och, men sådant är ju snudd på omöjligt. Hur mycket snålare är 520in och framför allt är det någon skillnad i försäkring?
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Har ägt en 525:a e34:a dock med 12v motorn. Och har för tillfället en 520iAT årsmodell 95 med VANOS.
Tipset är att hitta en såpass sen modell, tycker att min 520 känns mycket "tajt" i chassi och inredning för att ha rullat ca 30000mil.
Slö ? Ja, om jag jämför med min gamla 525:a som gick snabbare MEN den drog mycket mer soppa. Dock två olika motorgenerationer så det är ju inte så konstigt.

Jag betalar ca 400 kr/mån för halvförsäkring , 525:an var mycket dyrare i försäkring , minns ej exakt.

Mange
Glöm vanos till bruksbil, om det nu ska vara billigt.
Vanos på e34 brukar oftast bli en dyr historia :(
Som du vet finns bara enkel vanons på e34, och ingen jag känner som både haft utan och med har känt av nån märkbar skillnad. Däremot dubbelvanos är kanon.
Men snackar vi 24v så är det självklart du ska satsa på 525 istället för en 520.
Det går att köra snålt med stora 6:an, fast svårt när man hör det härliga ljudet på låga varv =)

Reservdelar rent generellt är det ingen skillnad på, det enda dyra är väl motordetaljerna, men jag antar du kommer köpa dig en brukis i vettigt skick.
Är det vanligt att vanos lägger ner? Har faktiskt inte hört så många historier om folk vars bilar krackat ihop pga vanos, men vet att det är en svaghet. Vanos sänker ju trots allt soppaförbrukningen en bra bit och därför är jag intresserad av att skaffa en bil med det.

Hur snålt går det att köra en 520 respektive 525 på landsväg? Är mest dom siffrorna jag är intresserad av. Menar på att i samhällen och liknande brukar det ändå aldrig bli någon ekonomisk körning. Finns ju så många tjejer man måste imponera på ;)
520 är piggare än man tror och går billigare än 525, tycker du skall prova bägge om du kan och väga in bränsleförbrukningen+ kanske dyrare försäkring!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Att vanosen pajjar är ytterst sällsynt,har själv öppnat en som gått +40tusen och slitaget var knappt mätbart.
Så mitt råd är ska du bara ha bilen som bruksis räcker 520i (nu snackar jag bara M50) långt.
Har själv kört en 520IT med biltransport runt om i Sverige utan problem,dessutom runt litern i förbrukning är inte fy skam.

Ska du åka mkt landsväg så kan aut vara ett alt,min 520IA ramlar ner till 0,7 när lockupen går i runt 90km/h.

Ska du sladda runt korvkiosken är nog 525 bättre.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...oftast är det ju så att en 520 haft ett "behagligare liv" mht urvarvningar,ägarprofil osv så köp en fin sådan,också lättare att hitta en fin 520 24v än en fin 525 24v..tror jag.

Men vill du ha liiite mer att åka med så är det kanske en 525:a du söker..

Angående försäkringsfrågan så måste du ta dig tid och ringa runt(som du gjort)...skiljer otroligt mycket på försäkringar...Men Moderna bil försäkringar måste du iaf ringa till.
Brukar kunna ha lite lägre försäkring på äldre bilar,men dock ofta en hög självrisk på iaf helförsäkring(iaf på min 735:a, sist jag ringde)..

Mvh Janne.
Helst vill jag ju ha en halvpigg bil, men den ska gärna vara snål när man väl kör snålt. Dock tror jag på det ni säger att det är lättare att hitta en fin 520 än en fin 525. Så jag tror mest att jag låter slumpen avgöra. Om jag hittar en fin 520 så blir det en sådan och vice versa, om inte försäkringen på en 525 är avsevärt mycket dyrare?

Angående automat eller inte så tror jag allt att jag hoppar det. Är inte automatfantast.

Har även sett att vissa e39or har börjat trilla ner ganska duktigt i pris, men antar att de billigaste mest är vrak. Gissar även att dessa blir lite dyrare att underhålla och så vidare?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...det där med att E39 blir dyrare att underhålla tror ju inte jag på...snarare billigare.. om du köper en fräsch,välservad och ärlig E39.
Men inköpspriset på fina E39:or har ju inte riktigt "ramlat ned" till fina 525 E34 nivåer.

Men det är inte utan att det finns en aningens chans till att hitta en fin(tillräckligt fin) E39 för "E34 pengar" om du letar hårt.

Mvh Janne.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En tidig E39:a i modefärg: Länk
Trevligt om milen stämde.
Efter en snabbtitt på blocket är det lätt att konstantera att fina 520 är vanligare än 525. Allt för många av dom är risiga och smaklöst stylade.
Min f.d. 518i-95 var ingen raket, men den räckte till vardagskörning. En 520 borde altså duga (tycker jag). Mitt tips är att satsa på en snygg 520 med få ägare.

Lycka till!

MVH Stenis
Anders-72: Jo, den såg faktiskt fin ut. Dock är jag ute efter en touring. Det går väl för övrigt att kolla upp hos en Bmw handlare om miltalen stämmer eller inte?

Sten-Göran: Ja, det verkar ganska ont om fina och välbevarade 525or. Dock tycker jag att de är lite väl dyra på vissa 520or. Går väl kanske att pruta lite.

Janne T: Nej, dom är inte riktigt där än. Eller det finns bilar i ungefär samma prisklass, men inte i samma skick. Sedan känner jag också att om man väl ska köpa en e39 så ska man gå hela vägen och skaffa sig en med 170hk. Allstå från 01 och framåt, men då pratar vi också en helt annat prisklass.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Niklas.L:
523:an som t.ex den vita som "Anders-72" länkade till har ju faktiskt 170hk...fin motor det där.

Mvh Janne.
Ja, se där. Det såg jag inte ens. Är det i stort sätt samma motor som sitter i nyare 520?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nee...i den "nya" 520 som kom 01(har jag bestämt mig för) sitter en liten 2,2liters spis ;)
523 E39 har en motor på 2,5liter och har mera kraft totalt sett,eller "upplevs" starkare för de som provat..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.