|
|
|
|---|---|
|
Har surfat runt här i forumet men inte hittat mycket om 118i, är det någon som kan tala gott/dåligt om den, nu menar jag med Efficient Dynamics programet? Går i tankarna om att skaffa en 1-serie och har fastnat lite för den varianten(bra förbrukning och inte helt orkeslös 143hkr) Har inte provkört ännu men det kommer det kommer... | |
|
Min mor har en facelift 118i, och start/stop funktionen etc. fungerar klanderfritt. Den är bra snål om man snålkör den, snittade 0.60 Falun - Västerås i laglig hastighet med få omkörningar och avstängd AC, men då körde jag med bränslekonsumtionen konstant i åtanke. Jag kör den vanligtvis på 0.8 i normal körning, mor på 0.73 och hon har med åldern fått en väldigt försiktig gasfot. I stan med medeltung gasfot så drar den runt litern milen som dom flesta bensinbilar. |
|
| ah.. 0.8 i blandad körning skulle det stå. | |
| Det ska även sägas att den är riktigt kul att köra, väger inte så mycket över framaxeln och svänger in som en gocart. Visst är det bra mycket mer pulver i min 120d, men på riktigt kurviga vägar så är 118i (och 120i som väger lika mycket ungefär) lite roligare att köra. Men letar man seriöst kul, så finns ju bara 130i & 135i som val i 1-serien. | |
|
Fick en sån som lånebil tills imorgon, kom precis in efter en sväng nu. Jättretrevlig bil att köra och åka i, trycker på bra med den lilla motorn och man kan få en trevlig tur i den. Mor har dock en 118d som jag tycker är trevligare att köra, så den tycker jag är ett bättre alternativ. Men jag kan inte tänka mig att någon av dem gör dig besviken. Glöm inte sportstolarna bara;). MVH |
|
| Jag tyckte start/stopp funktionen kunde bli lite tröttsam (hade 118d innan). Kom på mig själv med att ofta stänga av den... | |
|
Har haft min 118d i 5 dar, tycker till skillnad från Helgeson att Start/Stopp är grymt smidigt o bra! Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Efter 5 dagar hade inte jag heller hunnit tröttna på det ;-) Bra är det helt klart. Men smidigt...? |
|
|
Det är andra knappen jag trycker på när jag sätter mig i bilen, först startknappen, sen start/stop funktionensknappen. Testade att köra med funktionen en gång när bilen var ny och det var inget kul:). Mvh |
|
|
Jag måste nog säga att om man är ute efter en motor som är "kul" och inte bara snål så är 118i ingen höjdare. Visst den gör sitt jobb men ljudet är väldigt fult, det finns ingen ordentlig effektutveckling (den känns jämntjock). 118d är betydligt roligare, det finns lite ordentlig kraft i den, men också dyrare. 118i är en toppmodern och bra bil men motorn är känslolös. Kanske inga objektiva argument men det är de känslor jag fick med mig från provkörningen. //Lövet |
|
|
Helgeson/Tornquist: Kan ju bero på vilket hanterande av koppling o vxl spak man haft tidigare vid rödljusstopp? Jag har aldrig lagt kopplat ur vxl tidigare när jag kört manuellt vxl bilar. Nu känns det både smidigt o bra (lägre förbrukning o bra för miljön) så jag kommer garanterat att fortsätta :-) Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| När jag berättar för kompisar/kollegor om start/stop funktionen vid rödljus så frågar dom om motorn mår bra av detta. Man har ju alltid hört att det är dåligt för motorn att stanna bilen och starta den igen hela tiden. Hur är det med våra 1-serier egentligen? | |
|
Tack för alla svar! Verkar som att 118d är både snålare och roligare att köra? vad är den verkliga skillnaden i bränsleförbrukning? CompactK: är det inte så att denna funktion bara är tillgänglig när bilen är varmkörd, isf är det nog inte några bekymmer med start/stopp -funktionen... |
|
|
vad är den verkliga skillnaden i bränsleförbrukning? mellan 118i och 118d ska det vara... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.