AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.205

Inte nöjd med sänkningen...

Sida 1 av 2
Kära panel,

Sänkte bilen för drygt två veckor sedan men det är inte riktigt tillräckligt mkt för att jag ska vara nöjd... Sänkningssatsen ifråga är H&R och är om 30 mm runt om, skulle dock vilja ha liiiite mer...

Dämpare runt om är Bilstein, vad behöver jag tänka på vid ytterligare sänkning..? Coilovers, nya dämpare etc? Hjälp mig då jag är hyffsat inkompetent gällande sänkning... Behöver jag byta dämparna om sänkningen är mer än 30 mm trots bilsteindämpare? Skulle vilja gå ner 20 mm mer fram, och kanske 10 mm mer bak... Vet inte? Är ställlbara fjädringssatser att föredra -är det värt det? Vad ska jag välja!? Alla tips är hemskt välkomna! =)

Tack så länge!

//Anton
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
"Behöver jag byta dämparna om sänkningen är mer än 30 mm trots bilsteindämpare?" ??
Man måste alltid byta dämpare om man sänker bilen, pga att stötdämparen får för litet arbetsområde när den sänks..

Mmm Coupe
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Coilovers är det enda rätt om du vill ha ner bilen lite till. Finns begränsat med sänkfjädrar till M-modellen. Jag skulle inte sänka mer än det du har utan att byta till anpassade dämpare. Klart att det går, men det blir knappast optimalt.

Tips på coilovers till M-Coupe

KW (finns 3 olika versioner, 1 och 2. Ver. 1 är enbart ställbart i höjd, Version 2 räcker bra om du inte skall köra mycket bankörning, det är ställbart i höjd och rebound. Ver. 3 har ställbar höjd, rebound, samt kompression) Alla är tillverkade i rostfritt.

FK Silverline tillverkat i rostfritt, endast höjdjustering

H&R endast höjdjustering

Mvh Henrik
Henrik; Tack så hemskt mkt för hjälpen!

Det enda jag har hittat är H&R coilovers - pris; 16 000 kr hos "Street performance"... Borde det inte finnas till ett liiiite bättre pris..? Har väl en ribba på 10-12 tkr... Ngt förslag på fler firmor som säljer till coilovers till z3m?

Tack så länge! =)
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Kolla ebay.de Där kan du köpa H&R för under 10000:-, samt FK för cirka 8500:-

sök på gewindefahrwerk m-coupe så får du se. ta sedan hjälp av någon tysktalande/läsande i din närhet så finns det bra med pengar att spara.
Tack åter igen, Henrik! Mina tyskakunskaper är rätt goda (se profil) =), men jag väljer att beställa från svedala denna gång...

Vilken av dessa hade ni valt - KW eller H&R? Jag är enbart ute efter justerbara dämpare varför justering på höjden räcker gott... Frågan är vilken som håller bäst kvalitet?

H&R; Länk

KW; Länk

Såg också att H&R hade ngn typ av Cup-cit som sänker som en kil, är detta bra? Eller går det att ha olika sänkning fram och bak med ovan coilovers? Ursäkta min okunskap... =)
Såg att det bara var KW som hade möjlighet till en större sänkning än 30 mm... Räcker version 1 eller krävs variant 2? Jag kör enbart vardagsbruk, dvs. ej bankörning...
Pratade med ocl brorssons och de menade att steg 1 var absolut tillräckligt då jag enbart kör vardagskörning varför det lutar åt att jag beställer hem steg 1 KW...

Tänkte på det, är det svårt att justera höjden på egen hand eller hur funkar det - ngn som vet!? =)

Tack på förhand!

Mvh Anton
Sådär, nu är steg 1 KW beställt, hoppas det är bra grejor... =) Men är det enkelt att justera höjden själv eller måste jag lämna in bilen varje gång jag vill justera höjden? =)
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

KW Ver.1 kommer att bli perfekt. Det passar bra både till vardagskörning samt lite banträffar. Du kommer inte att bli besviken. Kanonkvalitet utlovas.

Mvh Henrik
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Justera höjden gör du enkelt själv, hissa upp bilen, av med hjulen, skruva på muttern tills du får den höjd du vill ha..
Glöm inte att kontrollmäta att du har samma mått på höger/vänster så du inte snedbelastar kränghämmaren.

Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Edit: Är nog onödigt att ta av hjulen då du säkert kommer åt om du vrider hjulen åt sidan..

Tack, M! =)
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
H&R 30mm sänkningsfjädrar brukar "sätta sig" så att sänkningen i slutänden hamnar på ca. 50-55 mm. Jag hade därför avvaktat innan jag investerat i coilovers.
Kineto; Mkt riktigt! Det blir bara bättre och bättre - kändes inte som det riktigt var 30 mm i början men nu är det definitivt det varför jag kommer att avvakta med coilovers.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ach Herr Tvetolva! Bitte beobachten, det är nicht zänkningen utan den qualitätsarschloch hinten Dem rad zom behöver en schön förarkurs till H&R chassiet: Länk
Alltså Herrar bygga om Era bilar, är Ni inte med så gå med i BMW Sport Club istället när Ni gått förarkursen. Innan dess är man amatör, proffs kör fort på bana:)
Mvh
Asken
Herr Ask; Unbedingt brauchen alle Männer Tieferlegungsfedern... Was soll man anders tun? SUV fahren!? =)
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Lyfter tråden, istället för att skapa en ny...

Jag sänkte bilen förra året med enbart sänkningsfjädrar från HR. 30mm runt om. Vid en närmare inspektion (nu när bilen borde satt sig) märker jag att de bakre fjädrarna är väldigt ihoptryckta.

Svårt att förklara men om man tänker sig spiralen så har man 5-6 varv på fjädern. När bilen står på plan mark så nuddar varv nummer 2 och 3 samt 4och 5.varandra

Känns inte som att det ska vara så :) Främre fjädrarna är det inga konstigheter med.

När jag skull sänka bilen så läste jag på AP att så länge man inte sänker mer än 30 mm så ska man inte behöva byta stöttdämpare.

Så nu är min fråga vad som kan vara tokigt, borde jag byta till mer anppasade stöttdämpare, är det så att stöttdämparna bak är "slut" (6500 mil) eller är det något annat.

Mvh/Rolle
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Ja hört mig för när jag köpt fjädrar och de sagt har bilen inte gått mer än 10000 mil behöver man inte byta fjädrar. Om man inte toksänker så klart. Då måste man ha fjädrar som är anpassade till dämparna. Jag oxå hört en del som är missnöjda med HR fjädrar att de "sätter" sig väl mycket efter en tid. Jag köpt KAW och WEITEC tidigare och båda dem är kanon med ca 25/25mm sänkning. //Z3kent
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Z3Kent, jag förmodar att du menar stöttdämpare och inte fjädrar i din första mening?

Mvh/Rolle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.