|
|
|
|---|---|
|
Behöver inget avancerat svar, men hur pass mycket jobb behövs för att konventera en 750 e32 till 100% etanoldrift? Sedan nästa fråga. ökar bensinförbrukningen med 20-30% även på en v12.a? | |
|
dubbelt så mycket jobb som på en bil med en spridarail , ungefär.. beroende på hur man gör... Det blir svårt att få det bra på en M70 motor. Förbrukningen lär öka minst 25% om du vill ha en körbar och användbar motor , tänk på att en V12a har en förhållandevis stor sammanlagd längd av kolvringar , vilket gör att läckage mellan förbränningsrummets etanol och motorns smörjolja kan bli ett stort problem , dvs. du kan få byta olja väldigt ofta , etanol löser som bekant olja. |
|
|
Fanatisk miljötok eller bara snål så är nog e32 "fel" bil att göra grön, sen vet ju ingen något om livslängden på konverterade motorer... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Jag testade förra sommaren att köra på E85 någon vecka. Jag gjirde inget annat än att tanka E85 och det funkade helt ok. Lite svårstartad då den är kall förstås. /Mats J |
|
|
Angående det här med att etanolen löser olja bättre så borde det vara en missuppfattning. Etanol löser sig sämre i motorolja än bensin gör. Kemister brukar säga att "lika löser lika" och i detta fallet innebär det att etanol (polär) löser sig sämre i motorolja (opolär) än bensin (opolär) gör. |
|
| Jadåså , låt oss konvertera varenda gammal E32a som finns och spara massor med bränslekostnad , kommer fungera galant detta. :-) | |
|
wadel, du skriver vad du tror. Alla kör inte på E85 för att spara pengar, endel gör det för att spara på ändliga naturresurser. (jag är förstås mest intresserad av pengarna men min bror gör det för att inte förbruka så mycket olja) Jag har kört på E85 och bilen blir åtminstone inte tröttare av det, kanske något rappare. Visst drar den mer soppa men det är väl inget konstigt med det. Att soppafilter kan sätta igen och gamla slangar behöver bytas får man räkna med, men det är ju inte fel med lite underhåll. Även soppapumpar kan rasa tidigare. Byter jag olja en gång om året blir det ca 1000mil mellan bytena, det lär räcka. Jag kommer troligen börja köra 750 på E85 igen men då skall jag fixa nya soppatryckregulatorer med lite högre tryck först. Inte speciellt avancerad ombyggnad. Det finns annars möjlighet att sätta elektronikboxar som länger spridarpulser, eller byta spridare. /Mats J |
|
|
tja.... som jag fått det förklarat så är både bensin och olja petropleumbaserade produkter och motorolja är väldigt tålig mot att brytas ner av små inblandade mängder bensin som dessutom snabbt dunstar varje gång motorn går och oljan värms upp , varm bensin är mycket flyktigt. Etanol däremot förstör snabbt motoroljan och därför har E85 bilar förkortade serviceintervaller. Detta kan ju naturligtvis vara helt fel , tacksam för referenser isf. Hursomhelst är ju E32 bland det sista jag skulle etanolkonvertera oavsett om det gäller pengarna eller miljön och den kontroversiella etanolen med sina transportsträckor där nettovinsten av minskade utsläpp är högst diskutabel. E32 är en stor och tung bil , stort luftmotstånd , betydande energiförluster i hela drivlinan och absolut i växelådorna , stor och energislukande rörlig massa i samtliga motoralternativ med bränsletörst avsedd för det glada 80-talet. Även en konverterad E32 är en riktig miljöbov , det går helt enkelt inte att komma ifrån , det går att bygga lika stora och tunga bilar mer energisnålt - titta bara på E65an med rak sexa som är rätt snål , där kunde det göra nytta att etanolkonvertera eftersom grundförutsättningarna är mycket bättre. den nyaste sexan på 260 hästar går ju köra riktigt snålt - faktiskt imponerande för en så stor och tung bil. Men det är bara mina tankar.... |
|
|
Wadel, Olja och bensin liknar varandra kemiskt men bensinen har kortare molekylkedjor. Detta gör att bensin löser sig lättare i olja än etanol eftersom de är lika till sin uppbyggnad. Etanolen däremot har en polär hydroxidgrupp som inte trivs ihop med olja så bra. Men det finns förstås en viss löslighet av etanol i olja ändå, och detta kan vara en av anledningarna till att vissa rekommenderar kortare intervaller. Etanol och ättiksyra är besläktade, de lärde tvistar om etanolen ökar syrahalten i oljan. Verkar finnas utredningar som pekar åt olika håll här. Vad gäller lösligheten däremot, så är faktum att etanol löser sig sämre i motorolja än bensin gör. |
|
|
Men är det inte som så att anledningen till de kortare serviceintervallen för etanolbilar kommer sig av den oerhörda kallstartsuppfetning som krävs för att en etanolmotor skall vara drägligt lättstartad? Men det är kanske inte hela sanningen! Kommer nog prova en justerbar btr i serie med original btr (dvs minsta möjliga ingrepp) för att utröna om man kan få 735:an att gå fint på E85. Min E32 är ju så ljuvlig att köra med sin manuella låda och 284° kam att man vill använda den ständigt och då är ju en milkostnadsreduktion av nämnvärd betydelse. 1,1 L/mil kanske blir 1,5 men ger ändock en besparing på drygt 3:-/mil. Men blir motorn tröttare och/eller förbrukningen kryper upp mot 1,8 L/mil blir det till att fortsätta med bensin! |
|
| måste bara påkeka att han som startade tråden inte ville ha avancerade svar......:) | |
|
Jag vill bara reda ut frågan om kortare serviceintervall. Jag är ganska säker på (efter det jag läst) att det snarare beror på att etanol inte dunstar lika snabbt som bensin (samma anledning som att etanolbilar har problem att starta när de är kalla). Alltså den bensin som kommer in i oljan dunstar snabbt, medan den etanolen som kommer in i oljan lätt stannar där, beroende på hur långa sträckor man kör m.m. |
|
|
sad_ant Jag har läst tidigare att vevhusventilationen är mer effektiv för bensin än för E85, eftersom bensinen är mer flyktig. Det är ju även denna egenskap som gör E85 svår på vintern med problematiken med kallstarter. Även i t.ex. en halvtom tank blir E85-koncentrationen lägre i luften med ökad explosionsrisk till skillnad från bensin som är så flyktig att luft/bensin blandningen i tanken blir för fet för att det ska innebära någon risk. Sen spelar det ingen roll om E85 är lättblandad med motoroljan eller inte. Det som kommer ner dit bör ventileras ut så fort som möjligt. Samt om E85 inte blandas effektivt med oljan så vill iaf inte jag ta risken att högkoncentration av E85 tillfälligt råkar agera smörjmedel för mina ramlager.. Resultatet blir i vilket fall förkortade oljeservice-intervaller om man kör på E85. Svekke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.