|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Kort fråga till Daniel_73: du skriver kontrolltid 8-10 minuter. Tio minuter har "alltid" varit praxis, men du kortar tiden till åtta minuter. Varifrån kommer dessa tio minuter egentligen - baserar det sig på något rättsfall? | |
|
Högsta domstolen har i en dom slagit fast att 7 minuter är det kortaste acceptabla kontrolltiden där det är parkeringsförbud. Polisen brukar rekommendera 7-8 minuter. I en kommun där jag jobbar har dom 8 minuter och i grannkommunen 10 minuter. Det beror nog på vilken marginal man vill ha till HDs vägledande dom och det är inte den enskilda P-vakten som avgör utan gatuchef eller motsvarande i resp kommun. Vissa kommuner tillämpar 5 minuter kontrolltid vid biljettparkering. Det är säkert OK men jag tycker att det är att tänja lite på gränserna åt fel håll. |
|
|
Men jag då, som stod utanför rutan på en parkering, men betald biljett, gäller det inga sju minuter då? "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
| Dom två senaste parkeringsböterna jag har fått har jag sluppit undan för att slarviga p-vakter tydligen inte klarar att skriva ner ett regnummer korrekt. Ingår det inte i anställningskraven att vara skrivkunnig? | |
|
Jo, jag anser att det ska vara kontrolltid på en sådan parkering. Utanför markerad plats är det parkeringsförbud på. Stod du på "spärrområde" dvs snedställda streck i backen som markerar att du inte får stå där alls är det ett stannandeförbud men det får inte privata bolag hantera utan dom hanterar det som ett parkeringsförbud dvs kontrolltid. Så jag hade hävdat lastning och bestridit kontrollavgiften. Betalar du är det kört. Mig veterligen finns det bara ett tillfälle där en privat markägare kan strunta i kontrolltid och det är när något står på handikapplats utan tillstånd. Möjligen om någon parkerat i terräng också. Annars är det kontrolltid som gäller. Sedan ska man ha klart för sig att om det visar sig att man inte lastar utan är tex och köper tidningen och kommer tillbaka efter 4 minuter så kan man få en kontrollavgift ändå fast kontrolltiden inte har gått ut. Det är för att P-vakten då kan konstatera vad du gjort och fastslå att det är en parkering det är frågan om. definitionen av stannande är All form av uppställning med eller utan förare FÖRUTOM. 1. På grund av trafikförhållanden 2. För att undvika fara. Defentionen av parkering är: All form av uppställning med eller utan förare FÖRUTOM. 1. På grund av trafikförhållanden 2. För att undvika fara. 3. av och påstigning. 4. lastning/lossning av gods. |
|
|
GE: jodå, skrivkunnig ska man vara men det finns ju slarvpellar i alla yrken. Det är just därför man inte ska betala fören man får påminnelsen. Värt att veta är att privata P-vakter som övervakar privat mark inte behöver någon fastslagen utbildning. Kommunala P-vakter har 2 veckor teori och 2 veckor praktik innan dom får jobba själva. En väktare beväpnad med 9mm pistol har kortare utbildning... |
|
|
Stod du utanför rutan så har du väl parkerat olovligt, biljetten gäller rutan, men där var du tydligen inte. Har själv blivit bötfälld två gånger. Den ena gången chansade jag och förlorade, helt rättvist att jag fick böter. Men den andra gången var riktigt svinigt! Det var 2005 eller 6 och kommunal strejk rådde i flera veckor, lärare strejkade, staden var som en soptipp och man slapp betala parkeringsavgift. Efter några dagar blev man van vid att betalautomaterna var övertäckta med svarta soppåsar. Jag parkerade vid länsstyrelsen och var borta i en halvtimme. När jag kom tillbaka satt det en böteslapp på bilen. Jag var mest förvirrad av allt, helt plötsligt var automaterna avtäckta! Körde till några andra ställen, bla centrum och visst satt påsarna kvar på vissa ställen medan de var borta på andra. Jag brydde mig aldrig att överklaga, men visst måste de ha plockat in en hel drös med bilar den dagen! Jag kan bara tacka kommunen för att de berättade att strejken var över (inte!) och för att de betedde sig konsekvent (på vissa ställen skulle man betala, andra inte). Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jasko76: hela poängen men kontrolltid när han står utanför markerad plats är att avgöra om det är ett stannande eller en parkering det är frågan om. Ska man parkera måste man ha biljett och stå i rutan. Ska man stanna för att släppa av någon eller lasta/lossa gods har man inte parkerat och behöver därför inte heller någon biljett. |
|
|
Jasko, det var lite taskigt, det måste erkännas=) Daniel_73: Det var så att jag stod i två rutor. Jag har tänkt bestrida, men vet inte riktigt vad jag ska skylla på, det finns så mkt att välja på.... Men det lutar åt att det blir lastning/lossning och/eller påstigning "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
|
Av/påstigning kan bli svårt eftersom du då kommer att få frågan var du var någonstans. Avstigning är: bilen stannar, en person hoppar ur, bilen kör iväg igen. Är du lite oärlig så dra till med att du var 50 meter bort och hämtade något tungt typ begagnade vinterdäck, en TV, precis vad som helst som du köpte begagnat på den platsen. Betalning osv var uppgjort innan så du hämtade bara. Parkeringsbolaget måste då motbevisa detta och då dom inte har haft någon kontrolltid så kan dom inte styrka att det inte har hänt. |
|
| Vad gäller utlandsregistrerade fordon då? Säg att en sådan bil parkerar utan att avlägga parkeringsavgift. Blir det parkeringsböter? | |
|
Chris87: Ja, reglerna gäller utländska bilar också. När det gäller kommunala p-anmärkningar så görs inga större försök att driva in dom då det helt enkelt är för krångligt. Detta då det finns begränsningar för vad en myndighet får göra. Privata aktörer kan ha samarbetsavtal med sina motsvarigheter i tex Tyskland, Danmark, Norge osv. Tex Svea Inkasso skickar ärendet till ett inkassoföretag i Tyskland. Då finns viss risk att bilägaren får betala till slut. Men i praktiken så går man hyfsat säker om man har en bil som är registrerad i utlandet. Men glöm inte att P-vakter inte är duma och att polisen gärna blir tipsade om utländska bilar som körs av någon bosatt i Sverige och som systematiskt bryter mot reglerna. Vid omregistrering till svensk bil kan sedan alla "p-böter" komma i en klump. Men om en tysk står fel i Sverige och får en lapp på rutan så är sannolikheten att han måste betala den minimal. |
|
| Anledningen att jag frågade är att jag dagligen ser en franskregistrerad bil som inte vare sig har ett giltigt parkeringstillstånd eller betalar parkeringsavgift. Senaste tiden har den stått parkerad mitt på en parkering med snövallar runt om den. | |
|
Jag fick en böteslapp igår kväll! Jag parkerade i ett parkeringshus som ägs av Q-park. Jag stannade, parkerade bilen helt enligt reglerna och gick iväg. Jag hade varit borta i kanske 15 minuter när jag kom på att jag inte har betalat parkeringsavgiften. Jag gick tillbaka då till bilen och jag kunde inte se någon böteslapp. Jag gick till närmaste biljettautomat och köpte en biljett för en halvtimme och la den innanför vindrutan. Sedan gick jag igen. När jag kom tillbaka så satt den gula böteslappen där. Gissa om jag var förbannad. Jag hade tydligen överskridit tiden med 7 minuter. Det står att jag ska betala 300 kr i "kontrollavgift". Varför använder de så fina ord som "kontrollavgift"? Varför kallar de det inte vid dess rätta namn, dvs. böter? Vad är det de har kontrollerat? Det tog dem 1 minut att konstatera att biljetten var ogiltig, tog några bilder och för det ska jag betala 300 kr? Är det verkligen värt det? Hade de kontrollerat mönsterdjupet i däcken, hjulinställningar och oljenivån så hade jag mer än gärna betalat de här 300 kr. Har ni tänkt på att det är 30 gånger mer än vad man betalar för en timme om det kostar 10 kr? Hur motiverar man det? Jag förstår att min biljett har utgått men jag tycker att de tar onormalt höga "kontrollavgifter". Det är inte rimligt! Samtidigt så har jag alltid betalat min biljett när jag har parkerat i det här parkeringshuset. Jag började parkera här för fem månader sedan. Jag har ju till och med besvärats med att gå tillbaka till p-huset och betala biljetten. Och det här är tacket man får? Det är inte rättvist. Hade hon eller han åtminstone varit framme lite tidigare så hade jag ju sluppit betala biljetten åtminstone. När man får en p-böt så kan man stå parkerad i ett helt dygn utan ytterligare böter eller hur? Nu funderar jag på att börja skolka och skita i att betala biljetten de kommande månaderna tills jag har kommit upp i ett värde av 300 kr. Jag vill betala för mig men det här gör mig bara förbannad när jag vet att jag har betalat biljetten och ändå får böter. Samtidigt så tar de ohyggligt höga "kontrollavgifter". De är i samma nivå som när man blir stoppad av Polisen och lyset inte fungerar eller använder halvljus och dimljus samtidigt. På Q-Parks webbplats kan man läsa att de tar ut kontrollavgiften för att öka säkerheten i trafiken typ. "Om du har parkerat fel i någon av våra anläggningar eller inte betalat rätt taxa, får du en kontrollavgift av oss. Kontrollavgifter utfärdar vi för att parkeringsbestämmelserna ska efterföljas, så att vi kan bidra till en trafiksäker och framkomlig miljö för våra kunder och besökare." Det är skitsnack! Kan någon förklara för mig hur de här SMS biljetterna fungerar? Jag har både hört och läst om olika företag som erbjuder en lösning där man skickar ett SMS eller ringer upp ett telefonnummer för att påbörja en parkering och skickar sedan ett nytt SMS för att avsluta den. Är det någon som har testat det? Fungerar det på alla avgiftsbelagda parkeringsplatser? Man borde ju inte betala mer än man har stått parkerad. Det är det mest optimala. Men personligen så kan jag tycka att den som faktiskt har köpt biljett men överskridit tiden bör få betala halva "kontrollavgiften". Det är vad jag tycker. |
|
|
Du överskred tiden, alltså får du betala extra när dem upptäcker det. Upplever du det som konstigt? Jag tycker detta är lite väl mycket gnäll för ingenting. __________ Mvh Grelle |
|
|
ElectroGeeza: "Jag vill betala för mig men det här gör mig bara förbannad när jag vet att jag har betalat biljetten och ändå får böter. " Gnäll inte, du hade ju inte betalat! |
|
|
"Kontrollavgifter utfärdar vi för att parkeringsbestämmelserna ska efterföljas, så att vi kan bidra till en trafiksäker och framkomlig miljö för våra kunder och besökare." Det här kanske stämmer för de som parkerar på gatan, men inte för bilar uppställda i parkeringshus. Hur skulle de kunna äventyra säkerheten? |
|
|
"Du överskred tiden, alltså får du betala extra när dem upptäcker det. Upplever du det som konstigt?" Ja, men sedan när kostar 7 minuter 300 kronor? |
|
|
Efter att ha läst igenom den här tråden så kan jag konstatera att jag borde inte ha betalat någon biljett alls. För då skulle jag kunna säga att jag gick och växlade pengar för att kunna använda i automaten. De vet ju inte när jag har ställt upp bilen. För den som lurar och bedrar kommer lättast undan har jag märkt. Jag ska betala min "biljett" på 300 kr. Men jag vill helst undvika att hamna i den här situationen igen i framtiden. Så hur fungerar det här med SMS biljetter? Är det någon som har testat det? Fungerar det på alla avgiftsbelagda parkeringsplatser? Var kan man läsa om det här? Återigen, man borde inte betala mer än man har stått parkerad. Det är det mest optimala. Den som faktiskt har köpt biljett men överskridit tiden i högst 15 minuter bör få betala halva "kontrollavgiften". På så sätt har man ju faktiskt bidragit till "en trafiksäker och framkomlig miljö" även om man inte har "bidragit" tillräckligt. Återigen, det är vad jag tycker. |
|
| ElectroGeeza: Tänk till lite innan du börjar skriva. Om det vore så att man kunde betala aktuell parkeringsavgift i efterhand om det visar sig p-vakterna råkat komma på besök, hur många hade gjort det?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.