|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ville bara tipsa er andra: Betala ALDRIG en parkeringsbot utan att ha fått en påminnelse. Jag lämnar givetvis inga garantier, men bör inte vara ett problem och KAN resultera att ni slipper betala. Min teori om varför jag slapp. Parkeringsvakten skrev boten när jag kom ut, hade bara stått fel i 2 min vilket resulterade i att hon fick stressa när hon skrev, jag stannade inte direkt och väntade på henne:) Jag frågade om det var kört och sedan hoppade jag in i kärran, hon skyndade då sig att ge mig boten innan jag han stänga dörren. hon glömde säkerligen kryssa i någon vital ruta, tex "vägmärken kontrollerade". Detta innebär att boten aldrig blir registrerad i deras datasystem vilket leder till att påminnelse aldrig blir utskickad och jag därmed går fri. Jag har varit med om detta förut, då hade pvakten glömt kryssa i skäl för felparkering, bara att slänga boten och köpa lott:) /Hampus Länk | |
| Är det inte ett minimikrav att man stått felparkerad minst 5 minuter ? | |
|
Det kanske är så? Men jag stod på väg med förbud mot parkering vilket torde vara felaktigt oavsett tid. /Hampus Länk |
|
|
10 minuter är minimum. Mvh |
|
|
Sist jag fick en p-bot, var det 5 minuter. BMW CS #5206 |
|
kilroy |
Om det råder parkeringsförbud får man stanna för på- och avstigning och lastning av gods. Som gods räknas inte en plastkasse från ICA. 10-minutersregeln gäller vid lastning av gods. Sker varken på- eller avstigning eller lastning räknas det som brott mot parkeringsförbudet och 0 minuter är det som gäller. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Vad jag har hört (tror det var på uppdrag granskning eller insider) så har de kommunala bolagen en 8 min regel som praxis då man skall hinna gå och växla mynt om så skulle behövas. Detta gäller såklart inte vid parkeringsförbud. De privata skurkbolagen lär inte bry sig om någon sån regel. | |
|
kilroy: tror du två cheese i lilla mcdonalds påsen räknas som gods;) /Hampus Länk |
|
|
Kan inte tiden bero på bolag och vilken kommun man är i? är nästan helt säker på att det är 10min som gäller här... Men tänk på att den regeln inte finns i huvetaget om man skulle råka ställa sig på en handikappsparkering... Råka göra den missen för några månader sen när jag bara skulle springa in och köpa snus,va borta max 3min...satt det en bot på 700:- när jag kom ut! snacka om förbannad man blev på sig själv :) Nu hade jag sån tur att dom råkat skriva fel datum på boten så jag slapp betala den :) antagligen av samma anledning dig Hampus... |
|
kilroy |
"kilroy: tror du två cheese i lilla mcdonalds påsen räknas som gods;)" Möjligtvis kan det räknas som godis...;) Varje enskild kommun har möjlighet att lägga till lokala parkeringsföreskrifter, t ex datumparkering eller parkeringsförbud under andra namngivna förutsättningar. Däremot tror jag inte att lokala parkeringsföreskrifter förändrar den generella innebörden av begreppet parkeringsförbud. Rätta mig gärna om jag har fel eftersom det rent principiellt är en intressant fråga för alla bilister. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Man brukar få 450kr när det är parkeringsförbud och 700kr när det är stoppförbud. Antagligen stod du på stoppförbud och då är det 0 minuter som gäller.. Tänk på det när ni parkera fel medvetet. Det är billigare att stå där det är städnatt i stan tex än att ställa sig för nära ett övergångställe (stoppförbud). |
|
| jag har kommit undan 2 p-böter genom att inte betala direkt, vänta alltid tills eventuell påminnelse kommer,dom verkar inte ha så superkoll | |
|
Nu tänkte jag lyfta tråden litet här, Jag fick i helgen en fin P-bot ifrån Qpark, där det stod att jag parkerat utanför rutan, de hade fotograferat och minsann övervakat i hela två minuter. Jag hade betalat för en hel timme och skulle hämta de sportlovsfirande syskonbarnen, och när jag kom tillbaka efter ett par minuter med en laddning väskor satt det en rackare på vindrutan. Nu känner jag såhär, att: 1. två minuter känns lite snålt, hade de övervakat i de tio minuter som det brukar vara, hade det inte varit något problem. 2. i rutan "fordonsfabrikat" hade de fyllt i BW. Jag äger minsann ingen BW. på Pbot.nu står det att boten blir ogiltig om märket inte stämmer. Visst, 400 kronor är inte mycket pengar, men just principen, att jag inte vill betala om de gjort något fel känns viktig. Därav frågan, har de gjort något fel? |
|
|
Ta aldrig emot en bot i handen. De måste sätta boten på bilen för att den ska vara giltig. Med andra ord så kunde du bara ha kört iväg. Står lapplisan med en färdigskriven bot i handen, så är den hennes huvudvärk, inte din. |
|
| Den satt ju på bilen, det var det som var så surt....=/ | |
|
Vad hjälper det om man väntar på påminnelsen? Jag väntade (utan att ha sett denna tråden tidigare), men då kom det en till och då betalade jag för att undvika ytterligare kostnader. Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Sorry, jag var lite otydlig. Jag syftade på trådskaparens berättelse om att lapplisan skyndade sig att ge honom boten innan han hann stänga dörren. | |
|
Man behöver aldrig betala förens man har fått en räkning hem (eller till firman, eller vad nu bilen står på), det är den som räknas som första faktura. Om inte annat så ska dom väl inte ha några veckors extra ränta på pengarna. |
|
| Ett litet boktips som sparat mig många sköna tusenlappar. "Felparkerarens handbok". Den går igenom exakt alla de rättigheter du som felparkerande har. Allt är baserat på fakta tagna från verkligheten, sammanlagt över 1.100 fall från 70 polismyndigheter och från mängder av domar från Tingsrätt, Hovrätt samt Högsta domstolen. Varenda lag, föreskrift och bestämmelse som reglerar det här med parkering finns med. Boken går säkert att hitta på nätet. Rekommenderas! | |
|
Hej 1. Enligt lagen om felparkeringsavgift §5 kan man läsa att "Anmärkningen överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästes på fordonet." Tar man inte emot lappen eller hindrar P-vakten att sätta den på rutan (tex genom att köra iväg) så får man den helt enkelt hemskickad några dagar senare. P-vakten bryr sig inte vilket det blir. Dessutom behöver man lappen om man tänkt överklaga direkt om något är felskrivet. Däremot är det en bra ide att vänta på första påminnelsen eftersom originalet kan komma bort och då kommer ju ingen påminnelse. Å andra sidan betalar Transportstyrelsen tillbaka pengarna till reg ägare men det tar ju några månader. 2. Sk kontolltid (normalt ca 8-10 minuter) har parkeringsvakten då fordonet står uppställt där det är parkeringsförbud. Detta för att kontrollera om man håller på att lasta eller inte. Har ingen kommit och lastat "gods" inom den tiden har man lappen på rutan. Det är nämligen så att man inte har parkerat när man håller på att lasta utan enbart stannat. 3. Står man på ett ställe där man inte ens får stanna utfärdas anmärkningen direkt och det tar ca 20 sekunder från beslut tills lappen sitter på rutan. Här hjälper det inte att man lastar osv... 4. På Parkeringsanmärkningarna finns det "fabrikat" som P-vakten kan kryssa i. Dom utgörs av förkortningar och BW är förkortning av Skoda (skojar bara... BMW så klart). Finns inte fabrikatet med i listan skriver P-vakten det i klartext i "anteckningsfältet" där man även skriver om det är okänt fabrikat osv. som ni säkert listat ut vid det här laget är jag utbildad parkeringsvakt även om jag inte jobbar som det just nu. |
|
|
Tack Daniel! Det var den bästa förklaringen om vad som "faktiskt" gäller" hittils! Tack! //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.