AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.484

Fick ej ut servicedata från BMW

Ro
28
Rossi
320d Touring M-sport -07
Hej!
Eftersom jag går i funderingar på att köpa en BMW gick jag till Englunds Bil i Luleå (BMW-handlare) för att få uppgifter om ett objekt jag hittat. Jag har läst här att kan få bl.a. mätarställning och vad som är gjort på bilen, men icke! Jag fick ingenting för "det lämnar vi inte ut" samt "om bilen inte är servad hos oss kan jag inget se". Inte ens mot betalning gick det att få någonting. Är det den allmänna uppfattningen eller är det unikt för Englunds Bil i Luleå?
Att dom bara kan se om bilen är servad hos dom har jag hört från flera ställen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är väl standardsvar när man inte vill hjälpa till.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vänd dig till en annan handlare, garanti reparationer ska du kunna få ut!

M3 E30Länk
Ro
28
Rossi
320d Touring M-sport -07
Problemet är att nästa närmaste handlare ligger i Skellefteå, 13 mil bort. Dom kanske inte är så pigg på att lämna ut något över telefon och det kan jag acceptera.

/Rossi
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Rossi:

Sänd iväg ett mail och be dom maila/faxa informationen till dig.

// M.V.H. Daniel
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Servicehistorik sparas lokalt och alltså kan inte en BMW handlare se vad någon annan har gjort. Så långt stämmer svaret.

Däremot så finns det en central databas över garantiåtgärder vilken alla handlare har möjlighet att begära ut uppgifter från.

//Lövet
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det stämmer att servicehistorik bara lagras hos den verkstad som gjort servicen i fråga. Finns det en serviecbok med stämplar, kan du ju lämpligen maila till den/de verkstäderna och be om utdrag.
Är det en bil som direktimporterats från t ex Tyskland, brukar det paradoxalt nog vara lättare att få fram servicehistorik.... tyskarna är helt enkelt mer noggranna med sånt!
Ett annat 'knep' för att t ex verifiera mätarställning är att begära ut besikningsprotokoll från Bilprovningen (förutsatt att bilen är över 4 och har rullat i Sverige så pass länge att den hunnit besiktigas).
Och, som sagt, garantiåtgärder finns lagrade centralt hos BMW, så finns några sådana gjorda kan du få ut uppgifterna hos vilken BMW-handlare som helst.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Gunnare
precis som du beskriver har jag utövat, det fanns någon stämpel i boken på verkstad på helt annan ort än bilens hemaddress, och jag fick alla uppgifter vad som gjorts och av vilken anledning, jo min verkstad såg att bilen varit inne på verkstad i annan ort men det framkom ej vad som åtgärdats, men tel.ledes dit gick det bra att få dessa uppgifter
mvh Uffe/bildock
ol
88
olemi
530iA -04
Känns som om BMW Luleå inte vill sälja delar éller service till dig i framtiden
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Känns som om BMW Luleå inte vill sälja delar éller service till autopower medlemar i framtiden
Ro
28
Rossi
320d Touring M-sport -07
Mja, det verkar inte bli någon bra början, men vi får väl se. Det är i alla fall mycket värre då man ska köpa snöskoterdelar på vissa affärer i Luleå om det är någon tröst...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag ringde till Borgs bil (vällinby) idag och frågade om historiken på min bil. Kvittona lämnade de ej ut pga sekretessskäl, endast tidgare ägare kan begära ut kvitton. Dock fick jag muntligt ett antal åtgärder+datum. Det hjälpte inte med pengar till kaffekassa etc heller.
Men.. sekretess? Det är väl inte så hemligt?
Jag kommer iofs inte att serva bilen där eftersom jag bor i Linköping, men ändå.
Äger man bilen så borde det ju inte vara några problem att få historik kring sin egna bil, men är det någon annans bil som det efterfrågas historik om tycker jag inte att det ska ges ut. Det borde onekligen inte gå att begära ut servicehistorik för någon annans bil. Men detta är ju min personliga åsikt som säkerligen inte delas med andra.
Jag gick in på VAG (Berners i sundsvall) och fick ut varenda faktura sedan bilen var ny på min vinter/bruksbil (Passat variant 1,9 tdi -02) när jag skulle köpa den, blev förvånad över den fina servicen där, till och med kvittot från köpet av bilen fanns med, snyggt jobbat av VAG.

Micke

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.