AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.624

Hur mycket vägkänsla har ni?

Hej!

Jag tror jag håller på att bli knäpp. Har lite lite vibrationer kring 120 km/h men hur mycket av vägbeläggningen ska man känna annars? Bilen är en E39 med sportchassi. Ska det inte kännas något typ som att sitta i tv soffan eller ska man känna av vilken vägbeläggning man åker på?

Mvh Samuel
Jag säger det igen... Jag tror att vi bmw-ägare är överkänsliga... När jag låter folk köra mina bilar som jag säger att de har lite vibrationer i vissa farter så märker det inte ett skit...

Det jag har märkt är att när man har kört en annan bil ett tag och kommer tillbaks till BMW så känns inga direkta vibrationer men när man kört ett tag så börjar man känna efter och då kan man inte sluta... Jag kanske borde uppsöka hjälp :)

Ett uppenbart problem är att de är så komfortabla annars; lågt motorljud, lågt vägljud osv. att man måste koncentrera sig på något annat dvs att irritera sig på vibbarna som jag förövrigt "upptäckte" efter ha läst på forumet :(

Tacka vet ja småbilar där har man annat att tänka på typ tinnitus högt vägljud, kanske borde skaffa en sådan förresten...
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Beror på vad du har för fälgar/däck och om det är original sportchassi du har.
Jag känner av om jag kör över en fluga på vägen men då har jag 245/35 ZR 19 samt 275/30 ZR19 och Bilstein PSS coilovers.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
Jag har original M-sport chassi samt M-fälgar (E39 med M-pkt). "Vägkänsligheten" blev betydligt mindre när jag sänkte trycket i däcken men jag tycker fortfarande inte att man ska behöva känna någonting... Kanske bäst att sälja BMW:n och köpa Mercedes S-klass med luftfjädring och ballongdäck :)

TCG, så du har en typ av "vibrationer/vägkänslighet" som ändras efter underlag? Är det mer i motorvägsfart än i stan?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
1. Du tittar för mycket på TV, det är förvirrande att göra det:)
2. Om bilen gått mer än 10k mil, dags att börja se över framvagn, däck, fjädrar mm.
3. Ta ett glas vin efter du kört bilen och det skakar, det balanserar själen. OBS bara ett glas dock:)
Mvh
Asken
Kanske borde ta några glas innan jag kör istället så jag slappnar av lite och slutar bry mig så mycket :)

Ser för mycket på TV? Däremot läser jag garanterat för mycket på bilforum... Det är kul men så mycket tid man slösar bort...
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Eller så köper man en jänk, då kan det fastna en grävling i fälgen utan att man märker det. Och tysta och komfortabla är dom också så att man ska kunna höra knarrandet från inredningen ordentligt, men då är väl inte det bra heller fårstås :P
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ta en hel flaska på en gång, ställ bilen, sälj TV:n och vips så ser du dubbla bilforum och har dubbelt så kul:) Att slappna av är jobbigt för då är man tvungen att känna efter hur ens vardag ser ut:)
Mvh
Asken
Några tips på passande jänkare? Chevrolet Tahoe kanske skulle vara schysst, i flexifuel version så är man miljömedveten också :)
Man brukar alltid känna hur skönt det är att sätta sig i e39/e60n efter nån veckas utlandssemester med hyrbil typ i grekland/spanien... Då känner man inga vibrationer direkt:P...
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
samuel2, jag känner exakt vad det är för underlag oavsett hastighet. Kanske inte så konstigt med tanke på 30 profil, M-chass, coilovers samt bussningar i polyuretan. :)
Även du borde känna av lite då du har ganska låg profil och M-chassi.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.