AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.337

Är i desperat behov av hjälp ang min 520i E39 KOKAR över

ja
8
jamjam
520i-97
Efter att jag bytte termostathuset, när termostathuset gav upp så kokade den då och då ändå.

Efter att ha kört bilen i ca 30min får jag jävligt högg tryck i kylsystemet, så hög tryck att det inte går att klämma kylslangarna (långt över 3bar!) Om jag har båda luftskruvarna åtdragna så stiger vattennivån i expansionskärlet när motorn är på. Det kylvatten som rinner ner verkar ha lite bensinaktig kemikalie i sig, och vattnet i expansionskärlet är ”grummlig”, dvs, den är inte ren.

Jag luftat den 20ggr och bytt termostat, även kollat efter glapp i fläkten (vattenpump), har komptestat (alla ligger mellan 9-10,5) men inget gav resultat. Allt pekar på att topplockspackningen har gått alternativ en spricka i toppen, men vill inte riva ner toppen i onödan tills jag inte är säker på att det är den som är orsaken.

En 520i, svensksåld från 1997 som gått 14600mil inhandlades i januare 2008 och hann köra med den 450 mil.

Väldigt tacksam för bra svar.
ph
22
ph1
325IA Touring-02
troligtvis så har toppen gått
ja
8
jamjam
520i-97
Behöver jag några special-verktyg för att få bort toppen?
är det komp som går ut i kylsystemet så kolla först efter avgaser i kylvätskan innan du river toppen! ibland visar det sig inte förrän motorn blivit varm så ev spricka vidgar sig. hur ser oljan ut?
ja
8
jamjam
520i-97
Man måste väll då co-mätta kylvätskan har jag för mig. Oljan ser inte ut som om det skulle finnas vatten i. Däremot så finns det lite grädde som är brunnfärgat på oljepåfyllningslocket, vilket jag misstänker är bara kondens. hur bra är co-mättningen? är det dyrt?
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Förra sommaren så sprack mitt termostathus och på samma gång så blev det en liten spricka i kylaren vilket ledde till att det alltid kom in lite luft i systemet. Jag bytte kylare och luftade ordentiligt så sedan dess har det funkat bra.

PS. när du luftar kylaren så spara inte på vattnet när det är fullt så fyll på flera liter till så du får ut all luft.

/// Kristian
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte om du mätt, eller uppskattat trycket i systemet, men det skall aldrig överskrida 2,0 bar. Då skall påfyllningslockets ventil öppna.
Gör en CO-mätning i expansionskärlet. Det går fort och jag kan inte tänka mig att det blir dyrt i sammanhanget.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
om bilen har kokat några gånger så är det nog bara att riva toppen.

ja
8
jamjam
520i-97
Jag började riva toppen och upptäckte att en av topplockbultarna hade get sig och blivit sträckt ca 3mm. Så nu håller jag på att riva ner toppen för planing och trycktestning
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte så att den krupit ur gängorna i blocket, ett standardfel på tidiga M52 när en maskin dragit toppbultarna med för hårt moment så gängen i blocket gav sig?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ja
8
jamjam
520i-97
Det är tydliga sprickor (ca 1-2mm) på bulten och den satt nästan lös när jag skulle skruva ur den. Jag hoppas verkligen inte att gängorna har gett sig, men om så är fallet, hur kan jag kolla/testa att gängorna inte gett sig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.