AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.952

saab 9-5 & BMW E39

Sida 2 av 2
Jo
6
JoBe
530iA -03
Det här blir lite av en uppsats så jag ber om ursäkt på förhand. Detta är inte ett debattinlägg om huruvida bmw är bättre än saab eller vice versa.

Jag hade ganska svår beslutsångest innan jag köpte min 530. Valet stog mellan en 9-5 aero -05 eller E39 02 eller senare.

Damen villen ha kombi och jag ville ha snygg, skön och motor. Eftersom jag råkar tycka 9-5 kombi är snygg var jag och provade ett par tre 9-5 aero sc. Blev särskilt kär i en chiliröd vilket, enligt min åsikt, är en j-kligt läcker färg på den modellen. Riktigt bra tryck när man stressar den lite, 250 hk på 05an, och att de ligger väldigt lågt i pris gjorde att jag var sjukt nära att köpa en 05:a med 6000 mil på mätaren. Jag tyckte den var skön att köra men kanske inte riktigt sådär att harmonin infann sig, men ändå en bra bil som hade allt jag ville ha.

Det som höll mig tillbaka var tveksamt andrahandsvärde, främst pga oil-sludge (som iofs är till stor del åtgärdat från 05), och tveksam kvalitet. Jag anser dessutom att Saabs framtid som bolag är något osäker, med flytt av produktion till Tyskland(eller vart det nu var) och att GM läcker pengar som ett såll. Jag läste massor med tester och kom egentligen ingen vart. Det är trots allt väldigt mycket bil för pengarna eftersom 9-5 är i princip död på begmarknaden.

Sen dök det upp en E39 530iA uttagen 03 med runt 8000 rullade mil på horisonten, topazblå med m-paket. Jag hade svår ångest och damen ville fortfarande ha en Saab kombi.

Efter att ha provkört BMWn första gången gick jag liksom på autopilot. Säljaren svarade rätt på alla mina frågor och servicehistoriken såg perfekt ut. Plötsligt hade jag köpt den. Det enda jag hade i bakhuvudet när ringde damen och sa att nu j-vlar har jag köpt en bmw var att jag säkert skulle ångra mig trots jag blev helt såld första gången jag startade den.

Så här i efterhand ångrar jag mig inte det minsta. Min 530 är fantastisk och jag njuter av varje km jag kör i den. När jag tar ut den på motorvägen kommer jag på mig själv med att sitta och småflina och damen som oftast sitter som passagerare är lika såld och har nu officiellt nu att detta slår allt vi provåkt tidigare, och citat: "-Dessutom är den ju så himla snygg".

Priset jag betalar för all körglädje är extra ångest när jag måste lämna den i ett öde parkeringshus och när det är dags att betala försäkringen. Svårt att leva med? Nej inte det minsta!

/J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.