AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.953

saab 9-5 & BMW E39

Sida 1 av 2
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Åkte en saab 9-5 taxi igår ( modell 2007, 32k på mätaren) , visst är 9-5 en gammal bil men det är ju E39 också. Dom båda modellerna introducerades ju ungefär samtidigit, men ändå känns saaben uråldrig måste jag säga. Vägljudet är värkligen att anmärka på. Det går ju knappt att prata i telefon när man ligger i 130km/h. Storlarna är sköna men inte unikt sköna som endel beskriver saab-stolar. Föraren sa att bilen skulle säljas nästa månad, den var för dyr att åka med eftersom att den går sönder ca 1gång/månad.

Skumt att 9-5 fortfarande säljs som ny?? BMW slutade ju med E39 för 5 år sedan. Syns att saaben är gammal också, från år 2004 fick den ju glasögon ( kromlist runt lyset). Tragiskt att saab som bilmärke blivit nära på skit när GM tog över. Eller varför har det blivit såhär?

Smaken är som baken.
Själv tycker jag 9-5 är dubbelt så bra som e39, och har flera vänner som inte haft ett enda problem med sina 9-5:or, däremot hör jag sällan något positivt om e39.

Själva inredningen i ng900, 9-3 & 9-5 är ett vinnande koncept, och därför har man antagligen inte bytt ut den mot en "nyare".

Själv älskar jag 9-5 sedan, och skulle lätt kunna ha en som bruksbil.
Att den går sönder i ditt fall här (taxin) kan mkt väl bero på att den går just som en taxi. Här i jönköping har jag aldrig sett en BMW som taxi, varför vet jag inte.

Stolarna tycker jag är skönare i en 9-5 än e39 oxå.

Men så här har det alltid varit, antingen tycker man om saab, eller inte.
Själv är jag saab fantast och skulle aldrig prata skit om saab, förutom deras lådor =)
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
e39 hade mest nöjda ägare enligt Motormännen under hela sina försäljningsperiod...
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Saab är ju härliga att åka, men kvalitetsmässigt kanske inte så bra...
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Här i Skövde rullar det allt flera stycken av den senaste femman tourings som taxi..
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Strongman: Varför kör inte du en 9-5 istället ? Du hittar en för 25k kr, den drar ju garanterat mindre bensin än 540 E34 och billigare försäkring.

Så du tror att panelen i 9-5 är så bra att den står sig för alltid ?...hehe knappst. GM har gjort förlust på alla 9-5 & 9-3 dom sålt, det är därför den sitter där fortfarande förutom att dom tryckt in några nya mätare från en opel.
Tycker du T7-motorn är en lyckad konstruktion?

Jag har själv nyligen haft en 9-3 aero som jag sålt och det känns mycket skönt.

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Intressant. Jag bor mitt i SAAB-land, utanför Trollhättan, och har åkt och kört måååången 9-5. Jag tycker till och med min gamla e34 har mycket högre åkkomfort än 9-5, dels vad gäller stolar men framför allt ljudkomfortsmässigt!
Saab har varit på dekis sen dom slutade med Saab 95 1978...det var en riktigt bil det!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
enor: helt rätt, det är precis så det är också! Gamla bmw har en mycket hög kvalitet.

ol
88
olemi
530iA -04
Som före detta saab 9-5 ägare men numera BMW-ägare vill jag säga att 9-5 är så dålig att jag inte ens besvärat mig att försöka sälja skitbilen. Kolla på Blocket hur många osålda det finns .
Fattar inte hur jag för 5 år sedan kunde köpa en Saab före BMW .
Inte ens de "världsberömda" stolarna är bättre i en Saab
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag är inte fanatisk åt varken det ena eller det andra hållet, men mina åsikter som Saab 95 är: Välvd framruta som gör att man känner sig som en guldfisk i en skål, inredningskvalitet motsvarande en Datsun från 80-talet, avsaknad av vägkänsla, trevlig design, bra utrymmen, trevliga motorer, uråldig konstruktion.

Min bil: Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
hehe...faktiskt kul kommentarer. Jag har medkänsla, har ju testat båda bilarna i ca 2000mil. Det är en enorm skillnad.

Jag har svårt att tänka mig ett forum med mer onyanserade svar på frågan. Ställ den på ett Saabforum och sanningen ser tvärtom ut.

Jag har jag ägt en 528i 97:a 00-02 och äger sedan ett drygt åt en 9-5 aero 00:a som hade gått 21 när jag köpte den och har gått drygt 23000 nu. BMWn hade gått 10750 vid inköp och knappt 14000 vid försäljning.

plus för BMWn:

-Högre kvalitetskänsla
-Härligare motorljud
-Snyggare design?
-Hygglig förbrukning i förhållande till effekt

Minus för BMWm:

- Dåliga innerutrymmen
- Dyr att försäkra (inte en bilegenskap i sig, men följer med ägandet)
- Avsaknad av turbo!!
- Bakhjulsdrift och konsekvenserna av det i vinterväglag

Plus för Saab 9-5:

- Hyggliga innerutrymmen
- Hygglig förbrukning i förhållande till effekt
- Förvånansvärt billig i försäkring
- Turbo!!!

Minus för Saab 9-5:

- SLUDGE!!!
- Inte lika bra kvalitetskänsla som BMW
- Endast fyra cylindrar>>hård gång.

Det finns mycket mer att säga, sammanfattningsvis är jag mer impad av 9-5 eftersom den strular förvånansvärt lite trots mil/ålder. BMWn var mycket mer problem med, trots att den var bara hälften så gammal och halva antalet mil när jag köpte den.

Plus för Saaben:

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Ett plus med E39 är att det inte är turbo för den går ju garanterat sönder efter ett tag. Dyrt att fixa !
jag förstår inte hur du kan se bakhjulsdrift som en nackdel :P
Oj vad folk blev arga när jag stödde Saab istället för Bmw.

Du kamel, m60 lyckad? Njaa, oljepumps bultar osv.
Alla motorer har sina svagheter, dessutom brukar bilar som kommer över 20000mil slutas servas på firma, och då vet man aldrig vad det är för nisse som häller i för olja (om han nu gör det)

Och nej, jag tänker inte sälja min 540 för en 9-5. Varför? Skit du i det =)

Hmm, det så kallade turbo raset är inte alls dyrt enligt mig, tar 3tim att byta och en turbo kostar ca 6000kr. Ska vi börja snacka vad det kostar att byta lyftare i en bmw blir man ledsen, för "alla" bmw tickar ;)

Nee, jag är nöjd med både bmw & saab. Turbon ger en härlig kick, och fwd är för jäkla skönt på vintern. Visst att man kör gamla volvos på vintertid är "kul" när man själv vill släppa ut baken, men inte så kul när man brukskör till jobbet på motorvägen.

Mina Saab erfarenheter +/-

Saab
- Växellåds byte 3ggr (hårt trimmad)
- Rostvänliga vid dörrar
- Spruckna silikonslangar = dåligt ladd

+ God komfort
+ Turbo
+ Billig försäkring

Bmw
- DYRA försäkringar
- Dyr bränsle förbrukning
- Oftare sliten drivlina pga rwd

+ Härligt motorljud
+ Tysk kvalite
+ God komfort i höga farter
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Stongman: m60 är iallafall inte felkonstruerad som B205 &B235 är.
Toyota hade gjorde ett likannde misstag, dom bytte ut samtliga motorer på garanti utan diskussion ! Vad gör saab? Dom ger en "förlängd" 8-års oil sludge-garanti men dom vill inte åtgärda kärnan till problemet. Dom försöker ändra vevhusvenitlaiton 6ggr innan dom inser att hela vevhuset är fel och ger upp. Försäkringsbolagen vill inte ha att göra med saab 9-5 som har fått motorhaveri. Fråga själv på saab-verkstad. Dom jobbar dagligen med att renovera dessa motorer med eller utan garanti = svindyrt!

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Strongman: du vänder på allt, E39 har problem med rost i dörrar, inte 9-5!
På min har dörrar+huv blivit bytta under garanti pga. rost !

Försäkring är billigare på 525 än aero !
Hur man än vrider o vänder så rostar i princip alla saabar vid dörrarna pga de inte har några vanliga tröskel lådor.
Och ja, oil sludge är största boven med t7 motorn, och de som är mekare byter ut mot t5 kolvar.
Dessutom så har vi en arbets bil som just är en 9-5 med T7 motorn, 34000mil utan det minsta knyst om oil sludge, kan bero på täta service intervaller, kan bero på uppgraderade vevhus..

Tro pelle att Aeron är dyrare, Aeron är ju värstingen, är som att jämföra med en M ;)

Nu kommer du hoppa på mig pga ja jämförde med en M, gör det då =)

Nu diskuterar jag inte mer, utan jag hade valt saaben framför e39.
Men om ja hade fått välja så hade jag valt en fabriksny e30 M3 :D
kamel2,

visst kan turbon gå sönder helt klart. Men den är underbar när den verkar!!! Min snittförbrukning liggger dessutom på 0,85 i snitt. Har en otrimmad aero själv på 230hk/350NM, vilket jag tycker är bra. På långsträck med hela familjen har den varit nere i 0,74 på 40mil motorväg, vilket jag tycker är bra.

528an var också bra, den drog 0,73 när jag körde hem den från Augsburg.

Vad gäller slugeproblematiken så är den helt klart verklig, har en kusin som hade sin aero inne tre ggr, även det en 00:a, den hade dock betydligt lägre miltal. Verkar som att högmilare är att föredrag. Den var extremt lättsåld i höstas med 13000mil, till skillnad från den aero jag köpte med 21000mil som var i princip i lika bra skick.

snatchad,

enkelt uttryckt så sladdar FWD mindre än RWD på vintern. Sedan går det att utveckla det hur mycket som helst. BMWfolk tenderar dock till att inte vilja förstå...:) En nackdel med FWD är att det rycker och drar vid fullgas.

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"Hur man än vrider o vänder så rostar i princip alla saabar vid dörrarna pga de inte har några vanliga tröskel lådor."

Det var ju bara Äldre generationens 900 som hade integrerade trösklar i dörren. Alla nyare saabar har vanliga dörrtrösklar.

//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.