|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Skulle idag byta skivor fram på E39:an. Allt flöt på som vanligt tills oket skulle tillbaka. Det resulterade i att hållaren till oken går emot bromsskivan. Jag kan inte se annat än att det är skivan som inte är som den ska. Jag mätte på den gamla skivan, och den nya breddar ett par mm mer inåt. Köpte skivor av GE Motorsport, skulle jag satsat på original, eller vart kan problemet ligga?? | |
|
hallå, lyfter denna igen då jag åkt på samma problem på min e39a 530d -02a, hittade du någon lösning? den gamla skivan passar perfekt, nästan exakt lika avstånd mellan skivan och okhållaren på båda sidor om skivan, men den inre slitytan på skivan är då mindre än hälften av den yttre, är lite orolig att den ska spricka sönder snart... den går garanterat inte genom bilprovningen.. kan inte begripa hur jag ska få en ny skiva som är lika tjock på båda slitytorna att passa, då måste skivan flyttas längre utåt.. kan det vara någon tjomme som satt i fel hjullager eller något sådant fel som gör att skivan ligger för långt in? eller är det bara skivan det är fel på?? har verkligen orginalskivorna olika tjocklek på slitytorna? |
|
| Är det alltså den fasta infästningsdelen som tar i någonstans? Oket är ju annars flytande och är den gamla skivan sliten ojämt får man ju skjuta oket i sidled så att de centrerar på den nya skivan. Kan det vara glidpinnarna som kärvar? Annars borde inte den gamla skivan vara särskilt ojämt sliten. | |
|
ja, det är den fasta delen som man drar fast glidpinnarna i, glidpinnarna har kärvat, troligtvis därav skivan är ojämnt sliten, men de har jag polerat. problemet är när jag sätter i den nya skivan så får jag inte dit okhållaren, den fasta infästningen delen, där saknas 3-4mm på insidan mot skivan, testade sätta brickor mellan skivan och "navet" så att jag fick ut skivan 4mm, då passade allt perfekt, men vet inte vad det gör med hjullagret om man sätter en 4mm spacer innanför bromsskivan mot navet/hjullagret.. detta resulterar ju i att hela hjulet flyttas längre ut.. vilket kan ge ökat slitage på hjullagret samt större risk att hjulet tar i skärmkanten om man svänger och kör över ett gupp samtidigt.. det är ganska tight redan nu.. |
|
| Du borde ju helt klart kunna lämna tillbaka skivorna med den motiveringen att de inte passar. Men om du vill bygga med distanser borde det vara bättre att lägga dessa under okhållaren. Men då ska man nog satsa på en större distans alt. två svarvade lite större brickor som ger lika stor anliggningsyta för okhållaren som orginal. | |
|
problemet är att ja köpte skivorna här på forumet för några månadersedan.. distanser på okhållaren fungerar inte eftersom okhållaren är bultad på insida mot skivan, så distanser där förvärrar problemen, jag skulle dock kunna slipa ner okhållaren ca 4 mm, problemet är ju att få det 120% jämnt...så inte hela oket blir stående snett gentemot skivan.. får kanske köpa en mikrometer och börja fila... |
|
|
Hej! Vill minnas att jag hade samma problem med ett par beg skivor jag köpte för några år sedan - dvs. att de inte gick fritt för "okhållaren". Vid närmare granskning skiljde det ett par mm på "offset-måttet" i övrig var de helt lika så lätt att förväxla dessa. Vad som är orsaken till att "inre slitytan" bara har halva tjockleken är svårt att gissa - fastkärvat ok, felaktig skiva + oseriöst mekande etc. Mvh/Saij |
|
|
hehe, då har jag nog lyckats köpa dina gamla skivor då=) nu ska ut till verkstan och mäta ordentligt.. tack för alla snabba svar=) |
|
| Här är måtten, Länk | |
|
Hej, att modifiera bilen/oken efter felaktiga skivor är inte ngn bra lösning. Köp istället skivor på Biltema och klossar på ex Mekonomen så kommer du undan relativt billigt. Gjorde själv detta och har nu kört närmare 6000 mil utan problem. Mvh H |
|
|
tack Kane!!! jo, håller med dig Håkan, om det är skivorna det är fel på så byter jag ut dem, var bara orolig att någon varit å pillat på alternativt bytt nav/hjullager så att det va där felet satt, men det verkar vara ok med de.. problemet är att biltema inte har de stora skivorna till 530 dieseln o v8orna de har bara till småbilarna ;-) |
|
|
>e34tds-touring Hej! Jag har köpt skivor och andra grejor här Länk skapligt pris, bra service, snabba leveranser. Mvh/Saij |
|
|
Jag köpte mina skivor o belägg till min E39:a hos Motor Nord i Sundsvall (Febi/Bilstein prylar)... Perfekt passform på allt, men ok det är inte många mm( för mig säkert bara 2-3mm frigång s.a.s.) som t.ex. en skiva får vara fel i storlek för att det ska ta i okhållaren.. Mvh Janne. |
|
|
Priset kanske jag ska skriva in också >>> 1587kr med frakt för 2 st framskivor + en omgång bromsklossar. Mvh Janne. |
|
|
Har handlat flera gånger här 100% nöjd varje gång. Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| För 540 E39 finns det, idiotiskt nog, två varianter av bromsskivor fram. T.o.m. 03/2000 var de 77.3 mm tjocka, Efter 03/2000 är de 73.7 mm tjocka. I övrigt helt lika... Du kanske har samma problem? Dina nya skivor är kanske till en lite äldre 530 än den du har. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.