AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.895

Någon som upplevt liknande fenomen med sin E38 740?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag var ute en tur med min E38 740iL -99 igår, far fyllde år så jag tog en tur till Sthlm med mor o far. Allt gick fint dit och vi lunchade uppe i Kaknästornet. Sen åkte vi över till Bergianska Trädgården, då mor o far är helt trädgårdstokiga. Sen styrde vi kosan hemåt, men jag valde vägen mot Norrtälje och sen över Rimbo, bara för att se lite andra ställen på hemvägen. Allt gick bra tills vi var ca 1 mil från Knivsta, och kom ut på en jättelång spikrak raka över öppna fält, då började bilen plötsligt hacka. Först kändes det som det var nåt med växellådan, för det högg till sporadiskt då och då. Men efter att ha rullat så långt det gick så stannade jag vid vägkanten, motorn hade stannat. Jag försökte starta den igen, men den hackade och hade sig men ville inte starta.

Gick då ut och gjorde en visuell kontroll under huven, men hittade inget märkligt. Testade att starta igen men den bara hackade och ville inte. Började klura om det möjligen kunde vara bränslepumpen, så jag kollade upp säkringarna till den, men de var hela både den där fram och den i bagaget. Men jag drog ur dem och satte tillbaka dem igen. Jag passade även på att lossa batterijorden för att se om det möjligen kunde hjälpa med en reset. Sen testade jag att starta igen och nu skuttade motorn igång men verkade gå oroligt, men stabiliserade sig efter några sekunder. Jag testade då att köra men kom bara 10 se tvärdog den igen. Nya startförsök gav bara hackande motor på startmotorn, eller så gick den någon sekund för att sen dö igen.

Nu var läget surt, bokstavligen, då det dessutom blev rena monsunregnet med hagel och åska. Så jag ringde och kollade vad en bärgning skulle kosta hem till Avesta, för jag vägrade lämna bilen där ute obevakad eller utanför någon bilverkstad i Uppsala till alla tjyvars glädje till Måndag morgon. Bilen skulle hem, punkt. Men, en bärgning skulle kosta närmare 5000 kr plus moms, då försäkringen endast täckte till närmaste verkstad. å jag började ringa och kolla om någon polare kunde få ihop ett stort nog släp och en dragbil med 60-kula. Och det fixade sig så hjälp var nu påväg, men det tar ju säkert bortåt 2 timmar innan han kommit och vi kunnat lasta och sen en timme minst hem igen. Hur kul är det med gamla föräldrar i bilen mitt ute på en åker utan minsta buske att pinka bakom...

Nåväl, efter närmare en timmes väntan i spöregnet, tack för digitalTV i bilen så vi kunde underhålla oss lite, så avtog regnet och jag bestämde mig för att testa att starta igen. Nu hoppade den igång och verkade rätt kurant i gången, så jag testade att köra igen. Nu kom vi väl några km innan den tvärdog igen strax innan vi var framme vid Knivsta. Nu hade vi i alla fall en skogsbacke till höger så det gick att uträtta sina behov. När nu det var gjort så fick jag för mig att lyfta på plastkåpan över motorn för att se om det var nåt synbart knas där. Tidigare hade jag kopplat ir och i kontakten till LMM och lirkat på bl a kamlägesgivarnas kontakter utan resultat. Under kåpan så hitade jag en svart plastlåda uppe på var topp med ett kontaktstycke på som jag lossade och satte tillbaka ett par gånger, samt kontakten till det motorstyrda gasspjället som jag gjorde lika med. Sen lät jag kåpan vara av och testade att starta motorn igen. Nu small den igång precis som vanligt och gick helt stabilt en bra stund innan jag själv stängde av den igen. Det kändes som om den var OK igen, så jag satte tillbaka kåpan och så testade vi att köra hemåt igen. Nu gick bilen perfekt hela vägen hem drygt 10 mil utan minsta fnysning.

Nu klurar jag på om det kan ha varit så lustigt att det blivit dålig kontakt i något av dessa kontakter under kåpan? När bilen började konstra så fick jag aldrig någon "Check Engine" lampa. Den började bara hacka och rycka och reagerade dåligt eller kaotiskt på gasen, och det enda synbara på panelen var att momentanförbrukningsmätaren fick fnatt och fladdrade hit och dit.

Jag ska försöka få BMW-verkstan här hemma att hinna kika igenom styrboxen efter ev. satta felkoder eller sk. "freeze fram" info som kanske lagrats när den började knasa sig. Det kanske kan ge tips om i vilken region eller system som problemet uppstod i. För som det är nu så vet man ju inte vad som skedde, och om det kan ske igen rätt var det är. Då är det ju bättre att hitta ett tydligt specifikt fel som när det är ordnat gör att man vet att felet är borta.

Så, har någon upplevt nåt liknande med sin E30 tro?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
no
88
norranedre
X5 sd -08
Kan inte säga någonting om felet på din bil men jag hade blivit helt jävla skogstokig i din situation :-D

Låter jävligt märkligt med det där felet... personligen kan jag känna att när något är fel och man "känner" lite på allt möjligt under motorhuven och det helt plötsligt fungerar blir man fundersam vad som egentligen är fel...
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Då har jag varit till Lundhs BMW-verkstad här hemma, och kollat felminnet.

Orsaken till problemen var vevaxelgivaren, som det varit avbrott i signalen från och/eller felaktig signal. Det fanns en klockren felkod om detta sparat i felminnet, som stämde exakt med mätarställningen när problemen började. Jag var ett kort tag inne på vevaxelgivaren själv där ute på vägen, men gick sen över till att tro at det kunde vara bensinpumpen. Även Lundh själv var inne på att det nog bara var bensinpumpen det kunde vara, en felminnet gav svar.

Nu är en ny vevgivare beställd och jag hoppas den kommer i morgon. Inte var den dyr heller med sina 750 kr

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Skönt att det löste sig, då vet man vad man lika gärna kan byta i helgen. Tack.

Hur långt hade din bil gått när detta hände ungf?
no
88
norranedre
X5 sd -08
Skönt att det löste sig för dig och med det priset är man ju inte van med när det gäller bilar.

Tycker även att det är kanon att bilen kan lagra data på det här sättet som du beskriver. Har funnits länge men hjälper till om ett sånt här problem bara visar sig ibland.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Bilen har nyligen passerat 23 000 mil.

Vid samma koll av felminnet så kunde vi även få bekräftat att den vänstra inre PDC-sensorn bak spökade. Och det var ju just att PDC:n plötsligt inte funkade när jag startade upp bilen i garaget efter 2 veckor när jag varit ute på jobb. Så det blev en beställning på en ny sådan sensor med för ca 500 kr.

Jag tycker de allra flesta reservdelarna till denna lyxkryssare med ett nypris en bra bit över millen, är förvånansvärt billiga. Ofta lika billiga eller billigare än till helt vanliga familjebilar.

Inte drar den mycket soppa att orda om heller. När vevsensorn började knasa Lördags så visade färddatorn en snittförbrukning på 0,93 och det med landsvägsåka med farthållare och klimatanläggningarna på till Sthlm, sen en vända genom stan via Klarastrand Tegelbacken Operan Grand och förbi Nybroviken och vidare ut på Strandvägen mot Kaknäs. Sen via Vallhallavägen över till Frescati och Bergianska. Sen landsvägsåka hemåt. Hade vi fått åkt ostört hem så hade det säkert trippat ned till under 0,9 innan vi kommit hem. Helt OK för denna stora bil.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Då har den gått dubbelt så långt som min men det kvittar...

Ang förbrukningen gjorde jag nyligen en liten studie på mina E38or. Båda tankades fullt(fy fan säger jag bara) och trippen nollställdes.
Vi körde hela tiden i samma hastighet och runt 55-60mil nånting så tankade vi fullt igen och räknade ut med miniräknare hur mycket den dragit.

Datorn i 740in sa att den hade druckit i snitt 0.92l och det visade miniräknaren nästan exakt med - minimal diff.

Datorn i 750in sa att den endast druckit 0.83l och miniräknaren sa i princip detsamma. Denna motorn är chipad, men har 4 burkar mer att förse samt en hel motorliter större och lägg därtill lite mer vikt på bilen(och några kilon på mig som förare kontra min 52kilo tunga sambo) men i övrigt exakt samma förhållande.

Att chipa bilen verkar fungera trots att jag alltid varit kraftig motståndare till detta simpla "lurendrejeri" för att få ner förbrukningen och upp med hästarna.
Prova gärna själv Dr. Tinnitus och återkom med resultat(så slipper jag hehe?).
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Chippning kan funka ja, men jag är en försiktig general efter att ha sett allt för många sk. chipningar där folk har trott att allt var OK, men som sen ändå visade sig inte vara så bra för motorn i långa loppet. Så jag låter nog originalprogget ligga kvar i styrdonet. Så jäkla dyr är inte soppan än....

En annan sak som är viktig när man försöker utvärdera bränsleförbrukningen, är att ha en så bra referens som möjligt på både hastighet och sträcka.

Om bilens hastighetsmätare/vägmätare har den normala felvisningen på ca 5-8 kmh, så kan det trevliga 0,85 fort bli 0,95 när man väl har kört i riktiga 90 istället för 83-86, samt har korrekt och kortare körsträcka än den som bilen visar. Det är ju sällan som bilarnas mätare visar så väldans exakt.

Min egen 740 behöver 95 på mätaren för att det ska gå i ärliga 90, kollat med GPS. Och att öka från 85 (90 på mätaren) till verkliga 90 ökar ju förbrukningen klart märkbart.

Vägmätaren i min bil är däremot förvånansvärt exakt, trots att jag kör med låga 1,8 fram och 2,1 bak i däcken, vilket bör göra att de får en smula mindre omkrets och visar lite längre sträcka. Men kollat mot en GPS så visar bilen bara 230 m längre sträcka på en distans på 7 mil.

Förbrukningen jag angav tidigare för min bil, är kollat med GPS, så det är så exakt man kan få det för vanligt folk.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Lite OT men måste bara få säga det ;). Körde till norra Härjedalen från V-ås ToR, en resa som jag gjort många ggr. 118 mil o gamla E38 drog på denna resa 0,83 l/mil. Bästa resultat: Mora-Västerås 0,78l/mil. Fegkörning på farthåll, men någon omkörning blev det. Två vuxna o tre barn i bilen. Dessutom var brorsonens bröllop både roligt o sent ;)

JHbimmer
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Hej
Hur lyckas ni få så låg förbrukning?
Själv körde jag från Göteborg till Arvika och försökte fega så mycket som möjligt men under 0.94 var svårt att komma. I daglig stadskörning ligger jag på 1,35-145. Jag har kollat förbrukningen på datorn mot verkligheten och den stämmer verkligen på pricken. Snittförbrukningen jag mätte på pumpen var 1,42 och det var precis samma som i datorn :-)
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Man ska inte lita helt på hastigheten från GPSen heller. Min Garmin testade jag när jag satt och väntade på en polare i en halvtimme utanför hans hus och stod parkerad. Halva tiden tyckte den att jag körde i ca 5km/h!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.