|
|
|
|---|---|
|
Hittade ett spjäl i den innersta (högra) avgaspipan på min 328a, och efter att blivit nyfiken hittade jag samma spjäll i samma pipa på 330n. Någon som vet vad detta är? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour | |
| Den öppnas över 2500rpm på 328an tror jag. Då låter det goare. Vet inte riktigt varför man vill ha den stängd på lägre varv. Säkert samma funktion på 330n. | |
|
jaha, men den är öppen med motorn av i alla fall, kanske nått med starten då? Någon som vet varför den är stängd under 2,5k varv? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Ventilen är stängd på lägre varv för att öka mottrycket något vilket ökar bottenvridet .... Helst på tvären.... Är drabbad av galna bilsjukan enligt min sambo..... |
|
|
Ventilen är till för framför allt två saker. 1. Se till så att "katten/kattarna" snabbare kommer upp i arbetstemp. 2. Minska bullernivån på lägre varv. MVH |
|
|
Så den lille ventilen är alltså kopplad med wire till motorn nånstans där den styrs av *nånting? Värst vad många fiffiga lösningar bmw kan komma på då. Sådana lösningar gillar jag det indikerar på att modellen är genomtänkt! //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Nja, spjället drivs av en "vakuumklocka" som i sin tur styrs av elektronik om jag har fattat det hela rätt. _________________ Tobias Andersson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.