AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
724

Rensa kat

Om man rensar eller tar bort katalystorn, hur påverkas avgasvärdena? Jag tänker nu inte enbart på de värden som den sitter för att förbättra utan på alla. Är inte så hemma på hela grejen, det mest logiska är ju att bara "kat värdena" blir sämre men ngt mer?
Mr
15
Mr_E
BMW 325ic -92
Rensa katten brukar ge sämre effekt och dessutom så får du för dåliga avgas-värden för att kunna komma igenom bilprovningen.

En kompis rensade sin kat och när han skulle besikta så slog han i en flaska k-sprit (lite bränsle i tanken) och på så sätt fick bra avgasvärden. (kanske inte att rekomendera)

// Jon
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kul att du kan säga att han inte kommer genom besiktningen pga avgasvärdena med rensad kat när du inte ens vet vad för bil det gäller. Har den gränsvärde 3,5%CO så lär det ju inte vara några problem om motorn är frisk i övrigt.
Det är koloxiden och kolvätena som påverkas märkbart.

Jeppe
På M3 3,0 så ger det iallafall 16 bromsade hk om man tar väck katten, så visst ger det effekt.......

Mvh
Patrik 325i -92
M3-Mackan
Intressant, intressant...raka rör i sommar?

-Mackan-
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Jo nog är man lite sugen på raka rör i sommar...
Har ändå inte besikting föränn i Dec.
Nån som vet hur ljudet förändras?

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Har testat att gasa lite med enbart katten och inga dämpare och då var det typ ett sånt riv i ljudet som man ville ha, inte så jätte högt men ändå.....

Så visst dämpar kattarna en hel del.
Jag ska iallafall bygga bort mina inom några veckor, vet inte om man bara vågar köra med slutburk, kanske behöver hörselskydd?

Dom 16hk på 3,0 har Köhler mätt upp, alltså inget jag hittat på själv..........

Mvh
Patrik 325i -92
Mr
15
Mr_E
BMW 325ic -92
Jesperado: Sant, läste bara hans profil om en 89:as 318 (som jag såg nu dessutom var en bil han haft förut)

Sandgren: Det var inte dåliga siffror på att ta bort en kat.
För mej låter det som en underdimensionerad kat eller en med dåligt flöde i för att få den skillnaden.
Jag har vart med när man bromsat ett par bilar, där man både provat rensad kat och att man byt ut katten mot ett rakt rör.
Bästa reslutatet var 2-3hk på en drygt 200hk´s turbobil och det med rakt rör. Med rensad katt så tappade den effekt.

// Jon
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Att ta bort en helt frisk kat ger oftast ingen effektökning, snarare tvärtom (undantaget överladdade motorer). Däremot så brukar katalysatorer "slitas" med åren. Keramikstrukturen kollapsar på sina ställen, och metallöverdraget smälter, detta medför att genomströmningen minskar och därmed en effektförlust. I detta fall kan det ge en effektökning, inte mot motorns originaleffekt, men jämfört med vad man hade med den dåliga katalysatorn.

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.