AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.909

Var finns äkta Hartge bilarna?

Hej!

Har letat lite efter Hartge förädlade bilar men det enda som verkar finnas och som man kan bilda sig en uppfattning om pris mässigt mm är bara M5 E60 som finns i Hartge utförande.

E46 Med e39 M5 motor vart finns den??

Letat i tyskland; i Usa, i Sverige..

Vore kul att veta lite prisläge på deras "modeller"

MVH John
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
På Mobile finns ett antal ..

Länk

Problemet med Hartge är att det inte är en registrerad biltillverkare så att ta in en H1 till Sverige är nog lika med omöjligt , tyvärr :(

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Hur har man då gjort med M5 e60 Hartge??

Är den då bara lite "Hottad" av hartge??

Är inte bilarna fortfarande reggade som en BMW?

MVH John

Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
samma sak är det väl o har alltid varit med schnitzer bilarna. iaf de med modifierade motorer. de m5 hartge du sett kanske bara är sånna med lite kjolpaket och slutrör?
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Om man har en M5 E60 så tar man bara och lämnar in den på lämplig verstad och får den "åtgärdad" med Hartgedelar svårara än så är det inte. SBP säger inte mycket om du har andra kammar , avgassystem och fälgar :) men att importera en "färdigbyggd" Hartge går inte .............

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Går visst att importera en Hartge...
Jag har gjort det förra året...
Eget chassi-nummer och allt från Fabrik har jag.

Hartge M346 står det i mina regpapper.
Slår ni på mtt regnummer AMD466, så står det INGET med BMW att göra.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Men du har ju inte V8:an, eller hur? Det är ju den man vill ha, men inte kan ta in (annat än som flyttgods isf...)
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Hur mycket ändringar är det från original på din M3 , effekten är enligt VV 343 hk så det verkar alltså vara enbart "kosmetiska" förändringar" ?

Finns det en modell som heter Hartge M346 ?? Vad stod det i fahrzeugbrifet ?
Hartge M346 eller BMW M3 med div Hartge tillägg ?

Som Sani säger , en Hartgeombyggd 1 eller 3 serie med V8-V10 i är omöjlig att regga i Sverige , förutom kanske som flyttgods.

Låter lite underligt att du har ett speciellt Hartge Chassinr på din bil ! Ett chassinr kan endast en biltillverkare sätta på en bil !

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Att regga in en Hartge, Brabus, Schnitzer som är färdigbyggd från fabrik går inte. Det går inte ens att få in en chippad bil om ändringarna är registrerade i Fahrzeugbrief.

En god vän har försökt och det blev tvärnit när bilen skulle reggas i Sverige. Bara att åka tillbaka till tyskland, chippa om till original, regga in detta i fahrzeugbrif och göra ett nytt försök.

//Lövet
Det blir väl till att flytta till Tyskland då!!!!

En M3 e46 Med e39 V8 kan det bli roligare..

Går det ta in en bil som det inte är registrerat något i Fahrzeugbrief även om det tydligt syns??

Det regisreras väl bara i Fahrzeugbrief för att få en korrekt försäkring i Tyskland?? Har för mig att om man nu krockar med en bil som har 20" utan att det är registrerat i Fahrzeugbrief så kan försäkringsbolaget neka ersättning.

MVH John
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Ja det finns roligare varianter :) Länk

Om allt ska vara ok i Tyskland så ska tom ändrad storlek på fälgar in i FB....

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

AG: Det var ett original Fahrzeugbrief som var utskrivet från början till Hartge. Alltså inget med BMW som var överstrucket med annan effekt eller varvtal som var överstrucket och ersatt med andra siffor. I såna fall så får man nedslag direkt. Som jag förklarade innan, Hartge köpte in ett tomt ROHKARROSERIE och monterade dit BMW komponenter och lite annan smått och gott.
Min modell heter HARTGE M346 i Fahrzeugbrief(inte bmw, inget överstrycket) då det är mest kosmetiskt saker och våghållning, avgas osv..Enligt förre ägaren var även ett Hartge motortrim kit monterat(som förövrigt inte säljs längre) men då jag fick 2003ans motor inmonterad vid 3000 Mil så blev den original igen.
Hade även kunnat plocka in en H50 om ifall den hade varit en H50 från början och inget överstrucket i briefet.

Har instämplat ett eget chassienummer och det stod öven i briefet och så är det bara. Läs....

Det är skillnad på ombyggda bmw till hartge och hartge från skratch...just pga briefet som blir "äkta".

Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Men detta kräver massa intyg från Hartge...men det går att ta in... Så länge briefet är intakt och du har intyg från Hartge på alla prylar...

VILL HA begäret blev garanterat inte mindre efter den filmen.....

och vetskapen om att det kanske skulle gå att få in en Hartge i Sverige gör det hela mycket intressant...

MVH John
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Känner man besiktningsmannen är det lättare. Jag tog in en motorcykel som bara såldes i Japan - skulle inte heller gå att regga men jag kände nån som kände en besiktningsman och nu är den svenskreggad.
Enda sådan hoj i landet =) Tog 6 år att hitta en.
Allt går att regga.
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det tyckte Qvarnis om sin race Porsche också. Det slutade med att besiktningsmannen blev åtalad för mutbrott. Hoppas inte du tog den vägen ;-)

//Lövet
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Med mygel är väl allt möjligt ............

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.