|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är en av flera drabbade BMW ägare runt om i landet som det senaste veckan drabbats av s.k.bilplundring av bl.a. xeonljus, förarairbag, BMW original radio/CD (vad dem nu skall ha den till fattar jag inte), och nästan också bakljusen.Larmet är busenkelt att forcera enligt Polisen och jag har med egna ögon sätt hur man gör det, men jag tänker inte gå in på detta eftersom det kan uppmuntra andra att ta vid, så min fråga till andra BMW ägare med E39an, hur känns det, litar ni nu på "BMWs originallarm"? Inte jag kan jag säga. Jag ger -10 på en skal från 1-10. Den är totalt värdelös, t.o.m. en idiot kan lär sig att förbikoppla den utan att larmet går och sedan är det bara att rycka ut låscylindern på förarsidan och "ta för dig av godsakerna" tjuven. Vidare menar Polisen att det är hur att som helt för tjuven att via Vägverket få upplysningar om vissa BMW modeller och var ägarna bor, eftersom han själv gjort det som privatperson då han sökt efter veteranbilar av speciell sort i hela landet. Vidare åker tjuvar runt och GPS-plottar var bilarna står och serverar allt på fat till dem skall göra stölderna senare. Polisen tror själv att det är balter eller det forna öststatsländerna som står för dessa stölder och att delarna är rena beställningsjobb. Proffsigt var det gjort! Ni som ev. kanske trånar efter liknade delar om det nu händelsevis skulle vara svenskar som istället gjort detta, tänk på att det kan var du nästa gång som drabbas. | |
|
Tragiskt hur EU, öppna gränser och fritt kapitalflöde degenererar svensk ärlighet och moral. Däremot går det kanske fortfarande att reparera:) Mvh Asken |
|
| Som tur är larmet godkänt så man slipper självrisken när de snor grejerna | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hm. sedan när är larmet godkänt ?? Har inte varit det tidigare av de flesta bolag. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| hoppas man slipper mötas av de där på morron när man sks fara på jobbet förhoppningsvis har jag för gammal bil och bor för långt upp i landet. beklagar att du blivit av med prylar : ( | |
|
Ang. att köpa uppgifter från vv om alla bilar i bilregistret av en viss modell, så har jag gjort det några gg under åren. Bilar hos ägare med en s.k. reklamspärr hos vv ska inte komma med. (mina egna exempelvis) Jag tror det funkar rätt så bra, då iaf ett 10-tal bilar som jag redan känt till inte har varit med på listorna. Jag har då frågat vv varför, och i samtliga fall har svaret varit reklamspärren. Själv ansökte jag om spärr för minst 10 år sedan, och den verkar funka fortfarande! |
|
|
Matts_M: vad e de där reklamspärr? // M.V.H. Daniel |
|
|
En spärr mot addresserad reklam där den som skickar ut "skiten" fått addressuppgifterna av vv. Som bonus kommer ens fordon inte heller med när ett informationsuttag göres, exempelvis om jag köper ett utdrag på alla M3'or så kommer dem med som saknar denna spärr. (vilket de flesta nog gör) F.ö. tycker jag mig märkt att det blivit svårare att som privatperson få köpa uppgifter, jag har måst redogöra ordentligt vad jag ska ha dem till. Att själv äga en likadan bil underlättar, senaste gg var det trots det rätt tjurigt. Förhoppningsvis blir det omöjligt för kofot & co att köpa uppgifterna, men inget hindrar väl den riktigt motiverade tjuven! |
|
|
Tack Matts_M för tipset, det är precis som du beskrev. Jag ringde direkt och akiverade spärren, nu får inte VV lämna ut några uppgifter till mig vare sig det är BMW Sverige eller någon potentiell Xenontjuv. mvh MW-Guru |
|
|
... (suck) ...lämna ut uppgifter OM mig till vare sig BMW Sverige eller någon potentiell Xenontjuv. Nu blev det nog rätt. mvh MW-Guru |
|
|
men om man skickar regnumret till vv.se smstjänst då? kommer det upp där då? och om du via vv.se begär ett fax på bil? // M.V.H. Daniel |
|
|
Reklamspärren skyddar bara mot infouttag, alltså enligt vad jag skrev ovan! Info om dig/bilen via sms/fax är fortfarande tillgängligt, men då måste man förstås veta regnumret! Alltså ha sett bilen på stan etc, inte fått regnumret på en infoutdragslista köpt av vv! |
|
|
Hur funkar det med de som stjäler från bilarna? Ser de bilen på stan och kollar upp den eller brukar de köpa ett utdrag från vv och kollar alla bilar i ett område? // M.V.H. Daniel |
|
|
Tja det kan man ju fråga sig, men med tanke på hur tjurigt det blivit att få utdragen skulle iaf jag tro att dem ser på stan/på nätet/på annons etc. En skojig bil som din skulle nog inte jag vilja ha i natthamn på samma ställe som den är skriven, kofot har nog ögona med sig när han ser godis på stan! Mvh! |
|
|
Bilen står inte på samma ställe som den e skriven på heller, så den biten är lugn. Men man vet aldrig ju :) // M.V.H. Daniel |
|
|
Enligt vv så är har man automatiskt reklamspärr om man är med i NIX registret, det visste jag inte innan bildelstölden ur min BMW 525:a-04, men det tyckes inte tjuven heller bry sig i bara han åker runt och kollar in tänkbara bilar eller sms:ar till vv som inte kan spåra samtalen eller inte får. Hur som haver så går man aldrig självriskfri från stöld "ur bil" trots "godkänt originallarm". If tar 1000 spänn om delar och saker tillgripits "ur bilen" annars normaltaxa. Vidare, bilen kommer att bli färdig i slutet av månaden och BMW verkstaden hade inga tips på och modifiera BMW´s orginallarm mer än att skifta kabelplaceringar i en box i bakvagnen, men det trodde dem själva att tjuven snart skulle lista ut, så ett eftermonterat originallarm var att föredra enligt dem. |
|
| Andra vågen av bildelsstölder uppdagat i Kvicksund i Västmanland stod det att läsa i länstidningen VLT idag 15/7-08. En man som just hämtat ut sin bil från verkstaden för bl.a. xeonljusstöld m.m. av sin BMW 530 fick påhälsningar igen på villauppfarten och man stal tydligen bildelarna IGEN. Därför kommer jag åtminstone att eftermontera till BMW originallarmet en eftermarknadslarm direkt efter att jag får hämta ut bilen från verkstaden, kör inte en meter med den utan tillförligt larm, men f-n vet om man trots detta hinner ut till bilen i kalsonger när SMS-larmet gått, -suck. | |
| Strunta i att ta på dig kalsongerna... Använd tiden till att plocka fram hagelbössan ur vapenskåpet istället :) | |
| ... Dessutom vad kan bara mer skräckinjagande än en karl i bara mässingen stövlande ut ur huset med hagelsprutan i högsta hugg ;) | |
|
Var idag till M-bilar AB i Västerås för att se till min BMW som förhoppningsvis blir "helt färdig" till nästkommande måndag, döm av min förvåning när gick ut med kundansvarige ut på deras bakgården, det stod "minst" 15st BMW'n slaktade där även nyare BMW'n, då börjar man undra hur det ser ut i övriga Sverige "MASSLAKT?". Bilen har numera GarGard T70C-larm installerad och det skall mycket till innan tjuven ger sig på den bilen menade en välkänd installatör som jag tidigare anlitat i stan, men som alltid finns det en brasklapp att lägga till "-det beror helt på hur desperat tjuven och vad han tänker göra och riskera", så någon 100% garanti kan ingen ge. |
|
|
Det är inte larmet det är fel på. Betänk att GPS är en militär uppfinning som tjuvar verkar nyttja numera av vad jag kan läsa. Det är tjuvarnas beteende och att förhindra dom som är grejen.... Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.