|
|
|
|---|---|
|
Hej. Nån som har varit med om att hela bakaxeln har lossnat från själva bakaxel bryggan? Sitter bara bakaxeln fast i ett fäste med en bussning och genomgående bullt? Bullten har iallafall gått av för mig. Nån med bra tipps för att få ur resten av bullten, don? Bussningen ser fräsch ut men ska man kanske byta ändå? Detta hände efer att jag gasa på 1:an och slängde i 2:an. Braka som satan, blev ju liv rädd. Fick då åka 1mil hem till tjejens föräldrar och där står den nu. Tror ni att nåt mer gått sönder? Tacksam för svar. Alltid ska nåt pajja på den där förbannade bilen. Ska man behöva byta ut varenda detalj för att den ska funka!!!! Mvh | |
| Ska tilläggas att jag körde i 20km/h på väg hem. Mvh | |
| Den där bulten går inte av i första taget så den bilen har nog fått bra med smisk.Risken är ju att kardarnen har fått stryk med nu när diffen inte ligger i rätt läge.Kolla att allt är helt runt infästningarna så att det inte har bildats utmattnings sprickor. | |
|
Är jag helt ute och cyklar nu eller menar du att själv diffklumpen har lossnat från sin upphängning? Hände samma sak på min M3a efter jag tryckte på lite på ettan, tydligen ett ganska vanligt fel. Finns en sorts förstärkningsplatta som jag monterade efter andra gången det hände. /// Nicke |
|
|
"Nike_Boy" Hej! Jag menar att klumpen har lossnat från bakaxel bryggan som är fäst i karossen. Förstår du mig nu? Mvh "2002tii" Bilen ska in till bmw så jag ska säga till dem det. Bmw tycks ha haft detta fenomen på endel inlämnade m3:or så så ovanligt är det nog inte. Mvh |
|
|
Det är rätt så vanligt att den främre bulten som håller diffen i bryggan går av. Oftast när den går av så beror det på lite häftigare "rivstarter" med bättre däck. Händer dock inte nått mer då diffen bara kan slå lite uppåt och neråt men det låter riktigt illa. __ //Niklas |
|
|
Minns en gång med R-däck på black race då sade höger motorfäste upp sig på samma bil, motorn lade sig på framvagnsbryggan, har faktiskt fästet sparat i garaget :p det vibrerade friskt då... |
|
| Ja jag har riktigt bra däck ibak. Så fäste har jag allt så det räcker till och blir över. Jo jag drog ju som sagt på fullt på 1:an och bokstavligt kasta in 2:an. Anser själv att bilen är byggd för detta, tycker inte att det är så konstigt att en sån grejj ger med sig på dessa bilar då det är mycket effekt och många mil på mätaren. Klart att bullten ger med sig till slut. Har haft mina aningar om att det varit nåt i drivinan. Har känts lite glappnig. Men ny ska på den 11:de då även kanske en ny sachs vanos monteras om det visar att den felar. Mvh | |
|
kolla bussningen som bulten går igenom o även skicket på de andra, glappa bussningar kan ju göra att påfrestningarna ökar, för vad ja minns är ju bulten ganska grov, fast åren o milen sätter ju sina spår.. |
|
| skulle vara intressant om någon vet vad det är för dimension på bulten? så man har en aning om vilka krafter det rör sig om menar jag... M10, M12, M14? | |
| hur mycke pengar har du fritte egentligen? snart köpt hela bilen i delar. inget illa menat men,men =) | |
|
Det är en M12x1,5 . Anledningen att den går av är att gummibussningarna börjar bli mjuka och då vrider sig klumpen och till slut går bulten av. __ //Niklas |
|
|
"Koni" Hej! Menar du att alla bussningar som har med klumpen att göra ska bytas? Har" precis bytt alla silentbussningar ju. Fast de håller ju fast bryggan bara. Vore kul om du ville säga vilka bussnngar det gäller så man kan ha chansen att byta de. Mvh "Aquilla" Tjenare. Jo den här sommaren har varit skit. Har bilen väl rullat har den gått skit för det mesta. Nu står den ju stilla som sagt och jag har inte kört den på ett tag nu. Anar även att en vanos blir inköpt med. Blir en dyr sommar detta. Nää jag är inte nån riking. Jobbar på fabrik och har tjej och radhus;). Så alla pengar kan inte gå på bilen, annars hade de lagts på bilen direkt. Men damen börjar ledsna en aning nu. Får se om hon bor kvar efter sommarn;) Mvh |
|
|
Det är främst den främre bussningen vid bulten som bör bytas. Sedan har du två bussningar i öronen på bakkåpan av diffen men dom brukar hålla bra. __ //Niklas |
|
|
Hård körning och dåligt underhåll brukar oftast resultera i dyrt ägande när bilen blir äldre. Inget påhop mot dig eller din bil fritte525. Och det värsta är att ägarna brukar klaga och säga att (märke) är skit och att han ska köpa en Volvo nästa gång... //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
"Bjerser" Hej! Kan hända att denna bil inte fått den kärlek den förtjänar men hur ska du kunna underhålla bussningar? Bara att byta dem när dem blir dåliga. Kanske syfta på att jag hade bytt en massa denna sommaren. Jo nu i efterhand hade det varit bättre att köpt en fin 3.0:a för ca 100 000:-. Men man är ju inte säker då heller. Jag är sån att jag hatar när man hör missljud eller klonk och sånt så då byter jag skiten. Men som sagt bilen kommer bli fräschare på alla plan i min ägo så när jag väl säljer den kommer kommande ägare att kunna njuta av en riktigt fräsch m3:a. Jag ska iofs njuta ett tag till;) . Men att klaga och byta märke lär jag nog aldrig göra. Har kört bmw i alla år och inga planer på att byta. Maskinerna håller nåt sjukt bra. Enda som är dåligt enligt mig är den berömda vanos enheten. Där tycker jag bmw borde ha kunnat lösa det hela en aning bättre. Hör ju även relativt nya m-bilar knacka som en diesel. Där sjunker ju kvalite känslan en aning enligt mig. Men som sagt bilen kanske inte va topp skick när jag köpte den men förmodligen är den det snart inom kort. Mvh |
|
|
Som sagt det var inget påhopp mot dig om du nu tog det så, ber jag om ursäkt. Om man nu skall "analysera" detta fallet, så hur länge körde du eller föregående ägare innan ni bytte bussningar? Det ända sättet jag ser att underhålla bussningar är att byta dem när de blir dåliga och det börjar klonka. Men om tex föregående ägare i detta fallet körde bilen hårt med dåliga bussningar hjälper det inte att nästa ägare byter då "skadan" redan är skedd på bakvagnen. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| finns det sachs vanos till 3.0? är det inte rr allihop? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.