AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.644

Prokörde 123d Coupe. Blev helt SÅLD!

Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Måste bara skriva av mig om en av mina bästa provkörningar hittills...

Hade inget särskild för mig denna lördag. Vad gör man som bilbög då? Jo, man åker till en bilhandlare! Turen hade kommit till BMW och nya 1-serie Coupe som jag länge suktade efter. Hade sett den i verkligheten en gång tidigare (en svart 135i Coupe) men suktade efter mer. Sagt och gjort, det får bli en repa till BMW Solna.

Väl där gjorde jag alltid som jag brukade göra. Tittade först på nya bilar. Såg en silvergrå X6 stående mittemot receptionen. Snyggt, men verkligen nödvändigt? Gick sedan en trappa ner till beg hallen. Sen upp igen för att provköra.

123d Coupe fanns just då inte inne så jag tog en 320d så länge. Tog ut den till E4:an som vanligt. Jaha, tänkte jag efter provkörningen. Visst var den kul och köra, det är ju en BMW, men någon riktig pulshöjare var den inte. Tillbaks på parkeringen stod den där, 123d Coupe, en perfekt storlek för bankörning.

Jag har alltid haft en förakt för dieselbilar. En riktig bil ska vara en bensinare! Men, men, jag ger denna en chans. 123d har ju trots allt en variabel dubbelturbo, vilket borde borga för äkta "Freude am Fahren".

Vilken kraftpaket säger jag bara! Inte trodde jag att en dieselfyra kan vara så här rolig att köra. Tog ut den till E4:an. Lät den sträcka på benen. Körde plattan i mattan då och då. Motorn svarade direkt! Man kunde tro att det sitter en 3-liters bensinsexa under. Svängde av vid Rotebro. Svängde tillbaks igen. Innan man kommer upp på E4:an finns en ganska lång påfart. Här är det läge för accelerationsprov. Som skjuten ur en kanon kom jag. Nådde varvstoppet på 2:an. Då hade jag säkert nått 100. Vilken känsla, vilken maskin!

Ledsen om denna tråd blev lång men jag kunde inte låta bli. Meningen med min tråd är bara att dela med mig min provkörning. Bra för er som är spekulant. BMW 123d Coupe är nog en av de roligaste bilarna jag har kört hittills!

Synd bara att jag måste sälja min 318 för att ha råd. Och göra det privat, för säljaren slog upp i sin lilla bok och gav mig ett riktigt skambud på min bil...
jag vågar itne ens provköra en.. risken att man blir fast är stor :D .. det som är oslagbart är att den är snål samtidigt som den är otroligt rolig att ratta
låt hör vad en 318i M04 kan vara värd enl listan - 65 KSEK? (Officiella listpriser är knappast skampriser för standardbilar)
En diesel blir tio gånger roligare att köra när man har haft bilen några veckor.
När man lär sig var den drar mest så blir det sjukt roligt, kraften finns där direkt.
Det bästa med 123d är att den inte slutar dra någonstans förens varvstop.

Jag tycker dock att du ska satsa på en 120d som är mycket billigare. Skillnaden i drag är litenr. Jag har kört nya 120d i 9 månader och provkörde en 123d Coupe i någon timme. 123d är lite piggare men inte i närheten av det man trodde, skillnaden är enligt mig väldigt liten. Speciellt om du tänker på prisskillnaden.

KOlla efter 120d på blocket. Min med CSL 19" är till salu.
Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Utgångspriset skiljer ganska markant mellan 120d och 123d men inte när man fixat utrustningen så som M-paket etc etc. Skiljer inte så mycket i slutändan då så jag skulle helt klart gå på en 123d

Var själv och provkörde en i förra veckan och som sagt, den drar friskt över hela registret. Skulle man inte höra det hemska dieselknacket samt att den låter som en dammsugare när man drar på så skulle man ju kunna tro det varit en bensinare.

Så i mina ögon är det ju en prisvärd bil om man kollar till rolighetsfaktor per krona. Har snackat länge om att byta mig en diesel då jag pendlar mycket till mitt jobb samt slipper jag ha 2st bilar som jag har nu. Men tyvärr lyckades jag dock inte få sånt stort sug nog att göra mig av med m3an för att köpa en diesel istället.

Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Jag köpte min 318 drygt ett år sen för 155'. BMW erbjuder 95' i inbyte. Minus 60' på drygt ett år alltså. Det kan jag bara inte gå med på. Det här är ju ännu ett tecken på hur kärvt det är på beg marknaden... tyvärr.

Håller med om att prisskillnaden mellan 120d och 123d är lite för stor. När tillfälle ges får jag prova en 120d och se om det är värt den merkostnaden. Bilen jag provade hade M-sportpaket. Det paketet kostar väl lika mycket oavsett om man köper en 120d eller 123d?

För övrigt tycker jag att M-sportpaket är obligatorisk på en sån bil.
Skulle aldrig köpa en etta utan M-Sport.
Vad får du för din 318 om du säljer privat?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
MEd tanke på att jag fick 125' i fjol för min 325xi touring -02 så tycker jag nog 95' är rätt OK i inbyte för en 318i -04! Visst kan det kännas surt att tappa så mycket på ett år men du kan knappast räkna med att få ut mycket mer privat om du inte råkar stöta på en riktig torsk. Bilpriser.se förhindrar effektivt möjligheterna att sälja dyrt idag.

Håller nog också med tidigare talare om att 120d'ns motor räcker väl till, skillnanden mot 123 är inte riktigt värt det prispåslaget. Jag har 120 idag och har inget behov alls av att byta upp mig. Fast egentligen, om man tänker riktigt sparsamt kanske man borde köpa en 118d med miljörabatt och lägga några tusenlappar på en trimbox? Det blir många sköna slantar sparat där, plus en mycket mindre värdeminskning än på en 123d (åtminstone i kronor räknat, men kanske även i %).
vsurapol, M-paket kostar 12000 mindre till 123d då den har mer som standard.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
förutom att M-pak är billigare så ingår bla AC i 123d, vilket, som redan påpekat, gör skillnaden slutpris med rätt utr mindre än vad man kanske tror.

men jag för min del hade hellre tagit en 120dM auto framför en 123dM manuell, blir nästan exakt samma pengar.
Ja, AC är std på 123d. Men AC ingår i Advantagepkatet till 120d som det "alltid" är kampanj på och kostar 1900 (400 mindre än till 123d utan AC...). Därför spelar det ingen roll.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
advantage-erbjudandet gäller vad jag vet bara 3/5d?
var väl coupen tråden handlade om?
Tänkte inte på det. Fast mot bakgrund av de allmänna prisjämförelserna i de senare inläggen i tråden tycker jag nog det har viss relevans ändå.
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Jag kikade närmare på effekt- och vridmomentkruvan för 120d resp 123d.

Effekt:

120d - max 177 hk vid 4000 varv/min
123d - max 204 hk vid 4400 varv/min

Vrid:
120d - max 350 Nm mellan 1750-3000 varv/min
123d - max 400 Nm mellan 2000-2250 varv/min

Max effekt för 120d kommer tidigare och att max vridet ligget över bredare varvtalsregister samt att den kommer tidigare gör säkert att många här upplever 120d nästan lika rapp som 123d (förutsatt att man inte ligger och tokkör på höga varv hela tiden).

Skillnaden 0-100 är bara 0,6 s till 123ds fördel. Precis som för 123d, så antar jag att man inte behöver växla upp till 3:an för 120d för att komma till 100. Annars brukar man ju förlora åtminstone 1 sekund om man behöver växla upp.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
vsurapol, intressanta siffror och det kan nog vara det som ligger bakom känslan.

Jag kör f.ö. (ibland) med en Kelleners Sport box i min pre-facelift. Den ger enligt uppgift 205 hk vid 3750 rpm, och maxvrid 420 Nm vid 2300 rpm. Subjektivt känns den ungefär lika vass som en 123d, med ett rejält klipp från ca 2000 rpm och uppåt. Mycket över 4000 rpm är det däremot ingen mening att varva, 123d är villigare där uppe. Fast det är väl inte för högvarvsegenskaperna man köper en diesel ;)

Länk
Provkörde en 123d Coupe idag på BMW Solna i hopp om att finna en rolig liten leksak med ett överflöde av körglädje, och visst var den trevlig MEN... Jag blev ändå lite besviken, tror det mest handlar om att jag nog föredrar bensin framför diesel. Vill ha lite varv, men framför allt ett härligt ljud från motorn. Dieseln fixar tyvärr inte det. Men annars var det en fantastiskt fin motor, med bra register och bra drag. Dessvärre vibrerade växellådan markant på tomgång (kanske bara på mitt ex?).
Det var faktiskt roligare med Cooper Diesel (eller S) trots avsevärt mindre effekt så nu sneglar jag dit istället alt. Golf R32.

Så nu har jag skrivit av mig. :-)
or
725
oreo
323i -85
Patrick:

Fungerar du på R32 så prova 130i också! Jag jämförde dessa två och bägge är riktigt kul bilar - R32 är litet bakåtvänd keps och 130i en ulv i fårakläder - allt beror på vad man själv söker efter :-) Ett trevligt motorljud och respons bjuder bägge hur som helst på!

//Örjan C

Min frilansarblogg: Länk
oreo:

Tack för tipset, 130i är trevliga. Ska ta och provköra en sån kanske... Hmmm... Total beslutsångest...
or
725
oreo
323i -85
Patrick:

Trevlig sådan dock!

//Örjan C

Min frilansarblogg: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.