AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.466

Idag dog min kupéfläkt, är det fläktmotståndet?

Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Hur får jag reda på om det är fläktmotståndet som det finns ett mektips om? Allt lyser och ser ut som det ska men fläkten går inte alls. Är det bara att byta och på den vägen få reda på om det var det eller kan man luska ut det på något annat sätt innan jag far och köper ett motstånd? Gäller en 02-as 530 Touring...
Förmodar att du menar effektsteget till fläktmotorn, sitter på högersidan i mittkonsolen (inne i luftkanalen) framme intill handskfacket. Det förekommer lödfel i kontaktanslutningen till effektsteget, om allt ser bra ut så återstår nog bara byte.
Motstånd för hastighetsreglering användes förr på fläktar med fasta hastighetssteg, medan nyare klimatanläggningar/AC har steglös reglering via elektroniskt effektslutsteg med transistorer osv.

FP
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Det är nog det jag menar, den det finns ett mektips om, nu så har den börjat fungera igen så då är det väl högst troligt att det är effektmotståndet eller?
Min kupefläkt dog på midsommarafton, 5 pers i bilen på väg till kusten. Ösregnade såklart så det blev mkt immigt. Först i dag fick jag tummen ur och åkte till skroten och köpte ett fläktmotstånd (heter så om man söker på bildelsbasen) Funkade direkt och lätt att byta tog väl ca 5min. Handskfacket kan sitta kvar.
Skandal om bildelsbasen kallar allt för fläktmotstånd när det nu finns både motstånd och effektsteg i olika bilar och system. Kanske man kallar allt som surrar för motor också, oavsett diesel eller bensin, eller eldriven?? Eller varför inte kalla bromsbelägg för bromsband, det var ju band från början..

FP
Det verkar vara väldigt dålig kvalite på dessa grejer på e39 serien, vad kostar ett nytt motstånd?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ett nytt kostar ca 700 kr om jag inte missminner mig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.